Revoltören 515

Tur 2 ropade att signal 515 var helt mörk. Mysko, tyckte TLC och lade rödgult. Föraren fick ändå ingen signal och till slut gav man tillstånd att köra mot signal ställd i stopp. Samma sak blev det för tur 3 tio minuter senare. Men efter det tycktes signalfelet ha ordnat upp sig. En kort stund senare ropade en artontur från Skärmarbrink och TLC undrade om föraren hade kört på någonting. Nej, inte vad han visste. Det rörde sig om en plötslig strömlöshet som blev kortvarig då strömmen snabbt kom tillbaka. Tågen runt Skärmarbrink fick dock köra litet försiktigt i början eftersom ingen visste om det var ett tillfälligt tillstånd eller ej. Men det hela avlöpte väl; inga fler strömbortfall ropades in.

En transport stod på bryggan i Alvik och väntade på att få bli utsläppt därifrån i en lämplig lucka. Luckan kom, signalen likaså och transporten började röra på sig. Sedan tog det stopp… tåget drog inte, det verkade som om kontakten med strömskenan hade skurits av på något sätt. Föraren såg efter om strömskorna satt kvar, vilket de verkade göra och ropade sedan för att fråga om han skulle fortsätta på batteridrift eller köra tillbaka. Lösningen blev att byta körände och åka tillbaka till bryggan. Där väntades det ännu ett tag innan transporten till sist kom iväg.

Sedan kom en ström av rapporter från linje sjutton. Tur 24 meddelade att V2 hade blivit klottrad och sedan även att snabbstarten inte fungerade i V1, tur 21 hade oturen att få ett hindrat dörrpar i Skärmarbrink, som visade sig sitta fast i plattformskanten. Efter litet milt våld fick föraren igen dörrparet och kunde köra vidare. Tur 26 rapporterade att han fått ett nödanrop från V2 om att dörrsignalen var olidlig. Montör kanske behövdes?

Solkurvan i backen vid Gullmarsplan rapporterades även ha blivit värre igen. Tur 43 fick uppdraget att bedöma detta och konstaterade att kurvan var ungefär likadan som dagen innan. Det krängde till, men inte värre. Tur 8 ropade in klotter i V2 (en populär vagn att kludda i denna dag) och TLC meddelade att smörjning av spåren mellan Skanstull och Slussen hade påbörjats; det kanske var halt där med andra ord.

Framåt kvällen gick TLC ut med ett allmänt meddelande till förarna att ta det försiktigt vid infart till T-Centralen i norrgående körriktning. Röda linjen hade drabbats av ett vagnfel (nödfrånskiljning) vilket innebar att ett tåg blivit stående i tunneln. Personal var på väg dit. Vi väntar med spänning på detaljer om det hela…

Annonser

2 responses to “Revoltören 515

  1. Du börjad för sent för att uppleva det roligaste på länge (jag jobbar för sällan). En förare ropade från Hässelby om en tant som var förbannad för att han inte stannat vid Johannelund. Men det intygade han att han hade gjort. Nåväl, inte mycket att göra åt än att skriva THR. Sen kom nästa förare och ropade att tanten även att skyllt på honom, men då stod hon i Hässelby Gård och kunde onekligen ha åkt fram och tillbaka till Vällingby. Det visade sig att hon hade åkt fram och tillbaka mellan Hässelby Gårdo och Hässelby Strand och inte fattat varför tåget inte stannade vid Johannelund. 😀 😀 😀

    Hon fick hjälp av den andre föraren att hitta rätt, därefter hade hon bett om ursäkt. 😛

  2. Hahahaaaa! Vilken pärla! 😀

    Rätt skön tant, måste jag säga. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s