Den gordiska tågknuten

Någon hade dumpat två sopsäckar på tur 11 som ropade för att fråga vad som skulle göras med dem. TLC sade åt föraren att släpa in dem i kopplingskuren när han kommit fram till Vällingby, eftersom man aldrig vet om folk ringer och vill ha sina sopor. Sagt och gjort. Vad vi vet var det ingen som kontaktade SL för att få veta vart säckarna befann sig.

Rusningen rullade igång och tur 7 fick order att tura om till en ny 47:a eftersom sjuans AC var dålig. I Vällingbydepån turade därmed 47 om till en linje arton. Inne i stan ropade tur 77 från Medborgarplatsen om personer som satt sig på plattformskanten bakom tåget för att dingla med benen. De efterföljande tågen varnades och sedan ropade TLC på 46:ans förare, för att upplysa honom om att hans tåg skulle bli en ny turen 42 när den kom norrut i Högdalen. Det berodde på någon lukt i hytten eller tåget på 42:an, var en kollega vänlig nog att berätta.

Vid sex-sjutiden täppte det till vid infarten till Vällingbydepån från Råcksta. Tur 71 skulle åka ner i depån, men rangeringen började köra tåg inne på området (genom kurvan mot verkstaden), vilket strulade till trafiken litet grann eftersom tur 12 som stannat i Råcksta inte kunde åka vidare. -71:an hade inte släppt spårledningen, det gick inte att köra fram en bit så att tolvan kunde smita förbi bakom eftersom rangeringen körde på spåret precis framför. Rörigt? Jajamän, snart fick tur 72 lov att stanna bakom signalen på bron innan Råcksta och tur 34 beordrades stå still i Blackeberg. Till råga på allt var man orolig över att 71:an och rangeringståget eventuellt skulle slå i varandra, men föraren på 71:an rapporterade att rangeringen körde förbi en liten bit ifrån. När det tåget väl hade försvunnit ropade föraren att rangeringen höll på att köra fram ännu ett tåg, från spår noll. Han menade mycket förnuftigt att ‘måste ni ta det nu? Kan ni inte vänta med det där, 72:an måste ju åka ner också.’ TLC kontaktade rangeringen och äntligen kunde det som närmast blivit en gordisk tågknut redas ut.

I Hagsätra ropade tur 39 att en kvinna inte hade kopplat sin hund. Den var lös i tåget, vilket de inte får vara och vad värre var så hörsammade hon inte föraren när han bad henne koppla hunden. TLC förhörde sig om att hon verkligen inte lyssnade innan de meddelade att föraren kunde säga att polis eventuellt kunde tillkallas. Till att börja med skulle han få ‘hjälp från ovan’, dvs. ropades det i taket. Då skärpte hon sig och kopplade jycken, vilket innebar att de fick åka med norrut.

I västerort kom cyklister upp till plattformen både på Brommaplan och Krillan. Vid Brommaplan övergavs cykeln bakom Selecta-automaten och det verkade inte som om någon förare verkligen hittade cyklisten i Kristineberg.

Rusningen var över, men då det var fredag slutade händelserna såklart inte med cyklarna. Ett killgäng terroriserade föraren på tur 34 genom att rycka i dörrarna; 34:an lyckades stänga några av dem ute i Stureby och därför befann sig ena halvan av  gänget där, medan den andra hoppat av i Bandhagen. Tur 35 varnades för störgrabbar i Bandhagen, men den tur som till sist verkade ha fått ombord dem alla var tur 33. Inne i stan började polisen göra tågkontroller vid Odenplan och i Farsta strand fick tur 5 nödbromshandtag dragna på ren djävulskap, kort därefter ropade tur 37 från Alvik för att meddela att det var fullt slagsmål i vagnen bakom honom. Det var fyra-fem killar som slogs och TLC sade åt föraren att stå still medan ordningsvakt och polis kallades till platsen. Sedan ropade de på tur 1 för att säga åt föraren att stå kvar på Alviksbryggan, men ettan hann åka och blev stående i backen upp till Alvik medan insatsen på 37:an fortgick. När bråkstakarna hade skingrats/omhändertagits låg en kille kvar inne i tåget, nedslagen och medtagen. TLC undrade om ambulans behövdes. Jo, förmodligen.

Drygt tjugo minuter senare började trafiken rulla med förseningar och spruckna avlösningar som följd, samtidigt som folk började vallfärda in till stan/runt Stockholm med sina systempåsar…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s