Halkvarning i innerstan

Tur 78 ropade att han lyckats fälla en dam efter att ha tryckt på stängknappen lite för tidigt, det var långt bak och därför hade han inte kunnat ta reda på om hon var okej, men nu visste TLC hur det låg till iallafall. Senare ropade föraren för att meddela att han var i farten igen; denna gång hade han stängt när en kvinna kom rusande. Hon hade kommit in i tåget, men hennes väninna hade skällt ut honom så han hade skällt ut väninnan tillbaka.

Tur 46 åkte in på spår nio istället för tio i Högdalen. För en gångs skull slapp föraren köra tillbaka tåget; han fick stanna på spår nio.

En av 70-turerna (71?) ropade att han kört förbi St:Eriksplan ordentligt. Det hade gått att backa, men tåget gick då i nödis och föraren behövde trycka P vilket han också fick. Följetongen med smörjning och torkande av spår fortsätter således -det är numera nästan ständigt halt St:Eriksplan-Hötorget söderut, samt T-Centralen-St:Eriksplan norrut. Det räcker med att få ett tåg som har lite slitna bromsar för att man nästan ska fladdra förbi som en dagslända på stationerna. Det måste väl för bövelen finans en pensla/torka-mix som funkar för alla tåg?

Tur 75 ropade från Skogskyrkogården samtidigt som han höll på att storkna. Anledningen var den fristående AC-enheten som gjorde att hela hytten i V1 stank utedass -att sätta igång AC:n var inte ens att tänka på. TLC sade åt föraren att skriva på det, tåget fick gå in i hallen med rapporten. Det är så det ser ut numera med alla dessa vidriga AC-enheter. Vi har lärt oss att det inte lönar sig att rapportera vagnskrällena då de nästa dag är ute i trafik igen eftersom halva vagnparken har fristående AC. Ofta har en sådan vagn fått medel sprutat i enheten för att dämpa stanken, men det luktar ändå riktigt äckligt. Ställer man sig bredvid en förare som fått köra i en stinkhytt kan man ana en frän urinlukt. Det är hur AC:n luktar med medel i sig, annars luktar de bajs.

På kvällen stoppade polisen tåg till höger och vänster. Tur 33 (?) stannades Hötorget söderut, dessutom stannades både tur 36 och 37 vid Islandstorget norrut så att lagens långa arm kunde söka igenom tågen.

Annonser

4 responses to “Halkvarning i innerstan

  1. Härligt med en förare som skäller tillbaka :).

    En lösning på AC-problemet är att bara anställa personer utan luktsinne.

  2. Tåg med slitna bromsar!? Vad menar Hon?

  3. Är det verkligen smörjing som är problemet? Jag har genom åren haft enstaka C20-tåg med slitna/felsvarvade eller på annat sätt defekta hjul som har gjort att man tappar fästet, just på de platserna. En annan härlig plats är Stureby söderut där samma fenomen uppträder om man är lite trött och råkar ha ett sånt tåg. Min teori är att man har slarvat med svarvningen, alternativt svarvat lite väl mycket. Jag vet inte, men jag har svårt att tro att smörjningen är problemet eftersom det är specifika vagnar som är drabbade.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s