Nittonkonvoj i ösregn

Fredagen var blötare än blötast; regnet öste ner i flera timmar, för att i mellanperioder slödugga lite och sedan ta i med tungskurarna igen. Men det var bra regn, vilket innebar färre förbiglidningar än vanligt. När det var som mörkast på himlafästet kändes det riktigt trevligt att sitta i sin varma hytt med läslampan på mysbelysning och cruisa genom det friskt väldoftande junilandskapet.

I Skärmarbrink försökte en trafikant baxa ombord en trasig cykel på tur 8. Föraren hade redan fått höra av TLC att detta skulle hända och cykeln kom inte med på norrfärden. Tur 24 ropade från St:Eriksplan söderut där någon varit lite helfestlig sådär och dragit ett nödbromshandtag. Som brukligt är blev det kö bakom medan föraren återställde och rapporterade tillbaka att det var en okynnesdragning som ingen aaaalls hade lagt märke till. Trafiken var igång bara minuter efter första anropet och flöt på. Sedan togs tur 7 ur trafik på grund av plattor (?) och åkte i transport in i Högdalsdepån för att byta vagnar.

Besöken i Högdalen slutade inte med sjuan, snart ropade tur 31 från Stureby för att informera TLC om att nödbromshandtag var draget i tåget. Föraren hade kört in cirka tio meter på stationen, men eftersom turen befann sig utomhus skulle det bli att återställa innan resten av tåget kunde köras in. Strax dök en felkod om nödfrånskiljning upp också. TL blev lite orolig och frågade om tåget drog. Det gjorde det, varför föraren då rekommenderades omaktivera samtidigt som nödbromshandtaget återställdes. Södra bilen, som hade fått order att hjälpa sjuan iordningsställa nya tåget i depån, kallades istället till Stureby. Föraren på 31:an flikade in att alla passagerardörrar i V1 var förbikopplade. TL sade åt honom att kolla säkringsskåpet utifall att någon fallit. Nu visade IDU:n att nödfrånskiljning samt nödbroms var utlöst från V3:ans hytt. Därmed bar det av ditåt. Södra bilen landade för att hjälpa till.

TLC började snart förbereda motspårskörning och tågen runtomkring stannades i Högdalen, Enskede gård och så vidare. Efter allmänt fixande och donande fick trasan klarsignal, vilket innebar att TL kunde andas ut. Tåget tömdes och gick i transport till Pollak, under tiden turades 74:an om till en ny 31:a, som fick en drömstart norrut med den försening på cirka tjugo minuter som stoppet orsakat. Efter den rullade både tur 32 och 33 i tät följd, sedan tur 75 och 76. Trasan vände som sagt på Pollak för att direkt gå i transport mot depån. Medan nittonkonvojen rullade så sakteliga genom staden beslöts det att 75:an skulle vändas upp på bryggan vid Odenplan, dessutom ropade tur 24 in en skrikande man i sin V3:a och nya sjuan åkte i transport mot Åkeshov, där turen fick vända på bryggan och gå i rätt tid söderut. Tur 31 fick trots 21 minuters försening åka hela vägen till Hässelby strand eftersom den var första nittontåget norrut. TLC meddelade att de skulle vända upp 31:an någonstans söderut… men det hände inte, föraren körde hela vägen till Hagsätra där det vändes igen för att fortsatt försenat åkas norrut. Att linje nitton har en lång vändtid under rusningen utnyttjades således.

Tur 72 blev stående i Gubbängen norrut medan föraren gick bak för att undersöka ett misstänkt hyttintrång. Stoppet blev kortvarigt, tåget var på rull inom ett par minuter och föraren rapporterade att det var två småungar i tolv-trettonårsåldern som ställt upp en innerdörr med någonting, vad visste han inte. De fortsatte åka med tåget (i V2:an) och ordningsvakter skulle ta sig en titt vid Gullmarsplan, men tycktes inte ha hittat något. Någon timma senare ropade nästa förare på 72:an att han enligt trafikantuppgift hade en öppen hyttdörr. Efter att ha följt upp informationen konstaterade föraren att låset på en innerdörr verkade glappa, den hade dragits igen nu iallafall. Tågen som stannats bakom kunde rulla vidare, men sedan blev det stopp igen då tur 22 fick brandlarm utlöst i passagerarutrymmet och föraren måste se om det brann eller ej. Det var falsklarm och trafiken kom äntligen igång.

TLC varnade tur 33 för cyklister som cyklade runt på Högdalens plattform, men när 33:an kom dit hade de redan lämnat plattformen. Strax ropade tur 41, som hade fått felkod 18 ute på linjen. Tåget fick inte klarsignal och TLC gav order om en omaktivering, vilken fungerade varpå 41:an rullade vidare mot Hagsätra. Kvällens spårspring ringdes in från spärren i Stureby och tur 40 beordrades avsyna sträckan Stureby-Svedmyra för att se om spårbeträdaren fanns kvar. Det gjorde de -två killar hade hoppat in på spårområdet, men hoppade raskt ut igen ty när transporten tur 8 for förbi sågs de inte till.

Något mer party skulle det väl inte direkt bli under Veoliahorans skift. Tur 37 rapporterade att det låg en övergiven aluminiumstege på högkant under plattformskanten i Rågsved söderut, vilket skulle följas upp med resultat att stegen förr eller senare avlägsnades. I övrigt var det rätt tyst. Men med tanke på de stora klasar festlystna sommarlovsfirare som kantade plattformarna i innerstan kan fredagsnatten bli spännande. All heder åt och varma tankar går givetvis till de nattarbetande kollegorna.

Annonser

One response to “Nittonkonvoj i ösregn

  1. Tack för tankarna 🙂
    Natten var rätt okey sett till vad det kunde blivit.
    Vet inte om det berode på vädret eller allmänt avslaget tempo p.g.a. flera dagars festande…

    Givetvis innehöll den stora delar ”fjortisbeteende” genom att sedvanligt hindra dörrarna för att ”kompisarna bara skall betala sedan kommer dom”. För det mesta håller man sig men ibland har man god lust att uppfostra alla det hårdaste. 🙂

    Halt var det som vanligt vid s:t Eriskplan norrut och jag fattar inte varför man inte kan fixa detta? Kryper man inte får man alltid reducerad dragkraft. Suck!

    Rent generellt tycker jag vagnparken börjar bli sunkig sett ur förarperspektiv. Mycket fel och felkoder för att inte tala om stolarna vi sitter i…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s