Centralbrons skälvande suck

Regndag nummer tre, än syns ingen mattning av de ihärdiga skurarna. Det brukar innebära diverse roligheter såsom vindrutetorkare vars livsgnista tar slut. Tur 2 ropade in en sådan -vindrutetorkaren fastnade i högläge och började spruta spolarvätska okontrollerat. TLC bad föraren skriva en rad på det. Senare skulle även tur nios vindrutetorkare ge upp. Denna senare torkare petades till av personal i Alvik och började fungera, för att sedan klappa ihop igen lagom till utomhussträckan söder om Skanstull…

Som vi skrev igår var det byte till sommartrafik denna dag och dessutom den första dagen som blå linjen var avstängd mellan Rådhuset och Kungsträdgården. Avstängningen för med sig att linje sjutton förlängs till Åkeshov även på helgerna. Att det blivit fel i turlistan för just sjuttonturerna innebar att dessa enbart hade fyra (!) minuters vändtid i Skarpnäck. Det var bråda dagar, så fort förarna kom in i en lokal där det fanns toalett rusades det dit med raketfart.

Strömavbrott skulle det såklart bli också! Strömmen gick söder om söder och det blev stopp mellan Enskede gård – Hagsätra. Tåg vändes i Enskede gård, andra stod helt stilla där de var och ersättningsbussar beställdes. Tjugo minuter senare var strömmen tillbaka och det sedvanliga förseningskaoset var igång med spruckna avlösningar. Men då strulet enbart omfattade linje nitton redde det ändå ut sig relativt snabbt med reservernas hjälp.

I Alvik rullade de gamla A30-vagnarna på Nockebybanan för sista gången innan de skrotas/försvinner och dagen till ära pryddes fronterna med svenska flaggor och blommor. Ombord på en vagn bjöds dessutom trafikanterna på dricka och bullar. Nu verkar det alltså vara så att A32:orna ska ta vid på allvar… har problemet med bromsarna på den senaste leveransen av dessa lösts således? Eller har tolvan fått överta några av Tväris gamla avlagda vagnar? Den som lever får se. Det var inte bara A30:ornas sista vandring som ägde rum i Alvik, på plattform fyra pågick en filminspelning som tog ett antal kvadratmeter i anspråk. Tur 35 ropade in att denna tog upp bra med plats och att personerna som var inblandade skuttade runt lite väl mycket på vita linjen. TB kallades därmed till platsen och allmän varning utfärdades så att tågen skulle ta det försiktigt på väg in till Alvik.

Resten av eftermiddagen var det mest regnigt och tyst på radion. Tur 7 och 1 fick stå kvar i Tallkrogen respektive Skärmarbrink när signalsystemet startades om på Farstagrenen. Någon fylla lyftes av ett tåg. Och ännu ett anrop om en fylla kom in från tur 28; ‘det är en man här i Skanstull som jag inte riktigt vet vad han sysslar med, om det är religiösa grubblerier eller om han har fått i sig någonting. Men han tillber iallafall en av pelarna på plattformen’. Återigen gick en allmän varning ut till förarna och nästa tur bekräftade att mannen stod där och viftade med armarna, han verkade vara duktigt berusad eller påverkad. Nästa tåg meddelade att mannen hade satt sig på en bänk på norra plattformsdelen. Strax därefter ropade ännu en tur från Skanstull, rörande en man sittandes på en bänk på södra plattformsdelen som hade med sig en bagagevagn från SJ…

Hela dagen ropades det med jämna mellanrum om att hela stn Gamla stan vibrerade, eller som en förare beskrev det; ‘det låter som jordbävning’. TLC svarade efter att ha talat med SL att det rörde sig om arbeten på Centralbron och att det inte skulle vara någon fara med vare sig stationen, tunneln eller tågen så länge inte något trillade ned från taket. Om så skedde skulle vi rapportera in detta omedelbart. Broarbeten eller ej så är det litet oroväckande att stänga dörrarna samtidigt som marken skälver till och öronbedövande slammer hörs, följt av långa utdragna gnäll som kan liknas med ett metallens trötta jämmersuckar. Som Tubbeltrollet sade i kommentarerna till gårdagens inlägg är det dessutom verkligen så att utrustningen i taket skakar ordentligt. Stay tuned, följetongen fortsätter säkert då arbetet fortgår i etapper under hela sommaren.

Även Hatbloggen är med på ett hörn idag, konstaterandes att sprickan i Centralbron tio meter in i tunneln gör att det inte är någon idé att stänga av vindrutetorkaren när man lämnar Gamla stan. På röda linjen hade det varit två tunnelstopp under dagen beroendes på felkoderna 56 och 59, dessutom hade ett tåg tagits ur trafik på grund av ledarvagnsförbud… hur den vagnen kom ut ur depån som blivande ledarvagn efter frånkoppling var det ingen som verkade veta. Sedermera togs ännu ett C20 ur trafik på bana 2.

Annonser

2 responses to “Centralbrons skälvande suck

  1. Framför mer CX vagnar på bana 2! Det är lösningen på alla problem, visst de strular ibland också men med tanke på alla problem med felkoder som C20 har så är CX vagnarna betydligt mer bättre att rulla med dock kanske inte lika komfortabelt.

    Men påtal om felkoder så är det väldigt många tåg som har fått felkod 56 å 59 den senaste tiden och om inte jag hörde fel så beror detta på kretskort byte till HS:en i C20, men det är inga 100% säkra källor.

  2. Härligt svar ang- Gamla Stan – tuta och kör tills någon får en armatur/monitor/skylt i huvudet. Sedan är det alltid intressant med dessa nya religioner som dyker upp lite varstans, men att tillbe pelare i tunnelbanan måste vara något nytt. Kanske ska dra ihop ett gäng och börja åka runt i tunnelbanan och tillbe pelare?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s