Dagen innan hednariten

Regnet var tillbaka idag, men det var inte ett lika mysigt regn som vi hade under helgen. Den här gången var det smådugg som gjorde spåren fläckvis svinhala och tur 41 halkade förbi Alvik redan på tidiga eftermiddagen. Mängder P-knappstryckningar på grund av backning till nödbroms ropades det dessutom om under både eftermiddagen och kvällen. Det var mycket folk ute, men det var väntat eftersom det är midsommarafton imorgon och de flesta reser över hela Sverige till sitt midsommarfirande. Imorgon kommer det vara kolugnt i jämförelse. Trots mycket folk i rörelse hände det inte särskilt mycket i trafiken.

Tur 22 led av radioproblem och kunde inte anropa TLC, varpå montören skickades till T-Centralen för att se vad som gick att göra. Han tittade på radion och omaktiverade den, samt provsände. Resultatet var lyckat och 22:an slapp sändningskrångel under återstoden av dagen, som för övrigt bjöd på totalt skylthaveri längsmed hela Skarpnäckgrenen. Tågen som stod inne vid en station visades enbart där och då, IDTS-skyltarna var annars mörka sånär som på det ständigt rullande meddelandet om blå linjens avstängning. I Skarpnäck sprang därmed trafikanterna mot tågen som om deras sista stund vore kommen och det förekom även korsspringning mellan tågen eftersom de inte visste vilket som skulle åka först. Ryktet sade att skyltarna börjat fungera framåt kvällen.

TLC ropade på tur 41 i det absolut mest angelägna av ärenden; ett barn hade glömt sitt gosedjur på tåget och mamma eller pappa hade ringt in med hopp om att dyrgripen skulle återfinnas. Och föraren hittade en älskad gosekanin på tåget! Dessvärre hade det då varit skiftbyte på TLC och ordern blev att slänga kaninen i boxarna Slussen. Föraren insisterade på att kaninen var efterfrågad och TL förhörde sig om saken, för att sedan berätta att ägarna skulle möta upp i Stureby norrut. Slutet gott allting gott!

Ett mötande tåg ropade in tur 38:s V3:a som klottrad. V3 var den berömda Pepsodentvagnen och målningen var utförd i exakt samma färger som fanns på reklamen, varför föraren som vände tåget i Hässelby helt missade att den var klottrad. Tur 39 ropade snart att det stod två killar på plattform fyra och hade något fuffens för sig. De gömde sig runt hörnet med ryggen mot väggen när föraren tittade åt deras håll och vakter skickades dit i preventivt syfte.

Snackisarna för torsdagen:

  • Den mystiska Alviksbryggan där felkoder av alla de slag uppstår vid uppnycklandet i V3 när man vänder var ett kärt samtalsämne. TLC meddelade att det beror på något strömgap som har uppstått just där och förarna undrade väl mest om det kommer att åtgärdas. Tur 3 drogs med en evig 1031 som innebar P-knappstryckning innan tåget kunde dra och flera turer fick hastighetsbegränsningsfelkoder och linjespänningsbortfall.
  • Det talades även om MTR:s övertagande i november, oavsett hur det går med överprövningsprocessen, vilket går att läsa om på klubb 119:s blogg. Vi har även fått ett anonymt mejl från en insatt kollektivtrafikkälla med en länk till konkurrensverkets yttrande angående SL:s utvärderingsmodell.
Annonser

One response to “Dagen innan hednariten

  1. ”V3 var den berömda Pepsodentvagnen och målningen var utförd i exakt samma färger som fanns på reklamen, varför föraren som vände tåget i Hässelby helt missade att den var klottrad.”
    Hahaha… klurigt där 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s