Sjuttoncirkusen

Skönaste felanmälan denna dag kom från övningståg 81, som stod på bryggan vid Gullmarsplan och ville mot Hammarbydepån. Det gick inte att ställa in någon destination eftersom tumhjulet hade gått sönder. Det går vilt till på utbildningsenheten, låter det som! 😉

På tur 28 hade en man hotat de andra trafikanterna och Trygg-C skickade bilpatrull söderut. Mannen gick av i Skarpnäck och fortsatte föra liv samt skrika på folk i allmänhet. Tur 41 ropade från Vällingby med en fylla ombord som strax innan ankomst till stationen skulle ha varit nere på spåret, han kräktes också med jämna mellanrum. Ännu en gång ryckte ordningsvakterna ut. Det skulle komma att ropas in fler fyllor, men dagen på radion tillhörde framförallt linje sjuttons enkelspårstrafik.

Som vi alla vet har det byggts en träplattform till vänster om norrspåret under våren. Från och med idag är stationen avstängd för renovering fram till den 10:e augusti, då det är tänkt att den ska stå klar och trafikanterna liksom förarna möttes imorse av beskedet att det är 20-minuterstrafik på linje 17. Varför? Jo, på grund av att sträckan Skärmarbrink-Björkhagen trafikeras på enkelspår söderut. Först går ett motspårståg förbi, sedan är det medspårstågets tur. Varannan sjuttontur trafikerar sträckan Åkeshov-Gullmarsplan med vändning på Pollak, förutom när ‘fulnitton’ (som TLC kallade dem) kör i rusningen. Då ska dessa tåg vändas på plattform ett i Skärmarbrink, men då detta visat sig fungera dåligt under dagen fick de bara tömma ur i Skärmarbrink och sedan gå i transport till Skogskyrkogårdens plattform ett för att vända där istället. Ett tag lät det nästan som om stackars TL skulle få hjärtinfarkt över radion, då vem som helst kan räkna ut att det blir mycket meck med tåg som kör åt bägge hållen på samma spår, eller som får fulvändas, vändas upp i Alvik och dessutom med signaler som trilskas. En av de signaler som ibland sinkade färden norrut med någon extra minut var huvudsignal 300 i Skärmarbrink som dragits ur från automatiken på grund av all trafik via pfd ett. Många förare ropade om att den stod i stopp och den var inte ensam -även på Pollak jävlades signalen en stund så att det fick läggas rödgult.

Efter förra plattformsrenoveringen i Hammarbyhöjden var det många förare (inklusive VH) som hade antagit att vi skulle köra förbi Björkhagen söderut, men stanna norrut. Vi minns alla smidigheten i den ack så enkla, men briljanta, lösningen att köra förbi och låta norrgående tåg vänta in södergående tågs HYÖ-trafikanter för att sedan köra dem till deras hemstation. Eftersom det hade fungerat så bra var det den självklara lösningen även denna gång. Trodde vi. Sedan började ryktena om enkelspårstrafik florera. Därför ropade flera förare och undrade vad det var som gällde, varpå TLC gick ut med allmänna meddelanden som bekräftade ryktena. Så ser resten av sommaren ut på sjutton. Stackars trafikanter.

Nåväl. Nog om sjutton. En tur körde förbi Stora mossen norrut efter att ha suttit i andra tankar (sådant händer), sedan blev tur 63:s avgång från Vällingby mot Guppet inställd på grund av skadegörelse som hade drabbat tur 42 i form av två krackelerade rutor. 42:an åkte ner i VY och 63:an blev således en ny 42:a. Station St:Eriksplan var lika hal som vanligt både norr- och söderut, vilket ledde till att spårjouren ryckte ut. Framåt kvällen åkte YTL runt på en ‘plocka upp folks saker från spår’-runda. Efter det skuttade någon av okänd anledning ner på spåret vid Gullmarsplans plattform två och tur 42 ropade blixtsnabbt in springet. Lika snabbt hoppade spårbeträdaren upp och tittade på medan föraren långsamt körde in tåget på stationen. Mannen stod i norra änden av plattformen och verkade göra sig beredd att gå ombord. Efter att ha fått en personbeskrivning ringde TLC efter vakter.

Annonser

6 responses to “Sjuttoncirkusen

  1. Så HY har en egen dest.kod numera? 😉

    • Nej, men det verkade som om de hade försökt skruva in någon kod i stil med 132 eller liknande, eftersom felanmälan kom direkt i samband med önskan att komma till HY. 😛

  2. Ha, jag satt på tåget som åkte förbi Stora mossen, men även jag var i andra tankar och märkte inte ens något förrän han gjorde ett ursäktande utrop och sade att han inte ”lyckats få stopp på tåget”..! Har aldrig av misstag kört förbi en hållplats på Tvärbanan än, däremot kört förbi när ingen skulle på och de som ville av inte hade tryckt på stoppknappen eftersom de verkar tro att vi likt tunnelbanan stannar per automatik vid varje station, men följd av att man får en del obscena handgester.

  3. Hehe, det är alltid lika roligt såntär. När någon har suttit och fnulat ihop värsta planen och allt ska fungera så bra och så blir det bara pannakak av det hela. Så är det alltid, mycket roande! 😀

    Man hade nog kunnat slippa en del strul om man först och främst hade gått ut med meddelandet om enkelspåret tidigare, och inte bara via mailen utan sett till att meddelandet kom upp tidigare på anlagstavlorna, och dessutom bemödat sig med att skriva ett hyffsat begripligt meddelande. Men det vore ju för lätt… 😛

  4. problemet med hammarby var att det behövde stängas av ena eller andra spåret stup i kvarten för att lyfta över materiall. därför beslöt dem att under tiden som de arbetar med plattformen skall de kunna ta in material över avstängda söderspåret. mycket krångligare för traffikanter och förare, men mycket enklare för SL’s små bygg-entreprenörer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s