Nödöppet

Med värmen kommer en stor bekväm dåsighet och allmänna vagnproblem –utöver mecket med sjutton, förstås. Enkelspårstrafiken har fungerat bättre idag, men det kommer fortfarande vara folk som frågar hur man gör i spridda skurar under resten av veckan eftersom en del har varit på semester, sedan börjar sommarbarnen trilla in och deltidarna hoppar in i helgen. Vändningarna vid Skogskyrkogården fortsätter under rusningstid och röda signaler stirrar förarna i ansiktet kring Skärmarbrink, om man går på alla de anrop som gjorts från området under eftermiddagen.

Tröga dörrar som stängdes för långsamt drogs två turer med och lösningen där var enkel; dörrarna stängdes av innan de hann leda till några större bekymmer. Tur 6 överraskades av att få en dörr nödöppnad på bryggan i Brommadepån. Föraren såg att den var öppnad mot bryggan men hittade ingen person och kunde återställa utan problem. Ingen tycktes ha dykt upp kringirrandes i depån, varför det är rimligt att anta att personen klättrat ut över ett staket eller liknande. Tur 3 ropade in att en snubbe gjort ett spektakulärt spårspring över fyra av fem befintliga spår vid Guppet och tur 8 ropade ett par gånger under dagen om sitt pratorutrop angående ersättningsbussarna för blå linjen. Ropen ska göras på T-Centralen och Fridhemsplan, men på åttan kom de på diverse udda stationer som exempelvis Gullmarsplan (!) av alla ställen.

Allmänna smågrejer roapdes in via radion och TLC trafikledde rusningstågen som vanligt. En trasa hade vi också, men den ställde inte till något större stopp. Det gjorde däremot personen som nödöppnade en dörr på tur 39 som stannat Globen (?) söderut. Föraren återställde, men hade fortfarande kontrasignal när han kom tillbaka till hytten. Det visade sig att nödöppnargynnaren även hade dragit ett nödbromshandtag, självklart efter att föraren lämnat hytten första gången. Det var bara att gå bak och återställa det också och hasta mot Hagsätra för att där försöka utnyttja vändtiden till max.

Strax ropade tur 4, som hade lämnat Alviksbryggan och nu stod mitt i växeln mot backen till Alvik med en nödöppnad dörr. Medan föraren ropade in detta började larmet från en nödtalenhet pipa. Det var en upprörd kvinna som varit kvar i tåget och som fått panik. Föraren fick order av TLC att först försöka lugna henne och byta körände för att åka tillbaka till bryggan, samt återställa dörren. Tur 5 beordrades vända i Abrahamsberg, men tätt inpå det ändrade TL det till en plattform fyra-vändning och att femman skulle bli en ny fyra. Och fyran blev en femma. Kvinnan på gamla fyran gick till slut av i Alvik, skakad men välbehållen.

När tur 39 väl hade nått Hagsätra ropade TLC på föraren, men fick inget svar eftersom han bytte körände. Då ropade man istället på tur 40 och sade åt föraren på det tåget att vända i Rågsved och gå som en ny tur 39 norrut. Det hade varit något knivdåd eller rån i trakten och gamla 39:an (nya tur 40) fick inte lämna Hagsätra på ett tag. Trafiken var dock igång mycket snabbt och inga fler omtågningar skedde på nitton. Tur 43 fick däremot problem emd en envis felkod 56 som dök upp inte mindre är tre (!) gånger under färden söderut. När föraren kom till Globen konstaterade han att det nog var dags att tömma ur tåget när han kom till Högdalen och ta in det i hallen. TLC höll med och tömningen skedde istället med en gång. 43:an rullade således i transport in i depån och jagade sedan fatt i VM…

Annonser

6 responses to “Nödöppet

  1. Om jag vore en vanlig dödlig trafikant så skulle jag bara tycka att det vore kul att få hänga med ett tåg som vänder, förstår inte varför vissa får panik, det är ju utomhus man vänder och inte hos monstret i gropen vid Odenplan.

    Dessutom var det knivslagsmål vid Älvsjö badet som gjorde att 39an inte fick lämna Hagsätra.

    • Ja, precis, varför få panik? Fast jag kan tänka mig att det är ovissheten om vart tåget tar vägen som är orsaken till räddslan.

  2. Vände i Gropen ODP en gång, hörde förtvivlade rop på hjälp när jag började gå tillbaka mot v8:an. Det visade sig vara en liten tant som inte hade haft vett att stiga av när alla andra gjorde det vid ODP (det borde normalt vara en ledtråd – alla andra stiger av, nånting är på gång… Och jag förstår inte varför andra trafikanter inte kan öppna munnen och säga till). Hon hade lyckats tvinga isär dörrarna tills stoppgafflarna tog emot och hon hade stuckit ut huvudet genom springan, men sen hade hon inte orkat hålla dörrarna öppna, så hon satt fast med dörrarna runt halsen!

    • En klasskamrat till min lyckades, tillsammans med hela Cx-vagnen, följa med till depån en gång då högtalarna inte fungerade som de skulle. Han tyckte dock det var konstigt att tåget körde förbi alla stationer men ingen i vagnen gjorde något för att meddela föraren.

  3. Bea: Sant men det går ju liksom inte upp i rök kan man tänka och tidsnog så måste det ju vända åter. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s