Turlisteröran som Gud glömde

Fredagen var snäppet mer händelserik än torsdagen, delvis på grund av att gårdagens nyhet rörande Michael Jacksons död var på vartenda löp i stan men framförallt på grund av att lite av det vardagskaos vi brukar ha på jobbet återkom.

Det började med att föraren på tur nio ropade in att hon hade fått fel turlista; istället för en fredagslista hade tåget utrustats med en måndag-torsdagslista. Direkt efter ropade ännu en förare som också hade fel turlista i tåget. TL sade åt alla som inte hade fredagslistan att säga till och en efter en ropade turer spridda över hela banan in och anmälde sig. Till sist stod det klart att åtminstone nio tåg fanns på listan. En snabb lösning ordnades genom att en reserv sprang ned till Gullmarsplan norrut med en bunt turlistor i näven för att placera dessa i kuren mitt på plattformen. Där fick förarna med fel turlista byta till sig den gällande för dagen.

Sedan fick tur 38 i Hagsätra felkod 59, som vägrade ge med sig trots olika åtgärder. TB skyndade dit samtidigt som tågen avvaktade i Rågsved innan vidare färd söderut då det bara gick att använda en plattform så länge trasan stod inne. Föraren såg efter att tåget var tomt och snart rullades 1 st. trasa till Högdalsdepån, där det hämtades ut ett nytt vagnsset. Nya 38:an gick i transport till Alvik, där föraren gjorde en plattform fyra-vändning och blev avlöst.

Rusningen var full av diverse rop om signaler hit och dit, polisen beordrade förbikörning av Stureby på grund av slagsmål och vid fem-halv sex kom ett efterlängtat besked; linje sjutton mot Skarpnäck skulle nu få gå på normalspår hela vägen vilket innebar att Björkhagen kördes förbi och att det norrgående tåget inväntade trafikanterna i Kärrtorp för att köra dem tillbaka en station. Och plötsligt gick trafikerandet av linje sjutton riktigt smidigt! Mitt i yran av att linje sjutton gick som den skulle ropade tur 68 från Vällingbydepån. TL replikerade snabbt att det var spår ett som gällde, varpå 68:an förklarade att det varit halt i depån och att han kört förbi växelknappen. Det blev till att köra tillbaka tåget upp i backen för att sedan kunna köra in på rätt spår.

TLC varnade förarna på linje arton för ett rollatorfyllo i Hökarängen. Och tur fyras IDU pep till och visade att felkod 18, nödbroms ansatt i tåg, indikerades från en hytt. Föraren gick bak för att inspektera hytten, samtidigt stannades två tåg. När han kom tillbaka var det med beskedet att två småkillar hade tryckt in svampen, en kvinna såg dem lämna hytten genom innerdörren. Mysteriet var löst, svampen var återställd och trafiken rullade som den skulle.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s