En växel i norr, ett slagsmål i söder

Det pep till på radion och sedan rapporterades två män vara i mindre nöd på olika delar av banan. Från Hökarängen ropade tur 58 om att det låg en man på plattformen i Hökarängen. Han var mycket full och hade en rollator med sig, kanske behövde han hjälp? Lite senare klev han på det södergående tåget och gick tryggt av i Farsta strand. I Hässelby strand meddelade tur 71 att en man verkade ha gjort sig illa, han befann sig på plattformen och blödde litet grann. Föraren hade frågat honom om hjälp skulle tillkallas, men hade inte fått något tydligt besked. Nästa tåg kunde ta det försiktigt och se hur det stod till med mannen, eller kanske kunde Trygg-C skicka någon?

Senare på eftermiddagen gick TLC ut med ett allmänt meddelande till förarna på linje nitton. Söderspåret mellan Hässelby strand-Hässelby gård stängdes av för banarbete och därför skulle sträckan trafikeras på enkelspår. Förmodligen var det den klassiska solkurvan där som skulle bearbetas eftersom den hade varit litet större än vanligt denna dag.

I Alvik kom nästa banaktualitet när TLC ropade på tur 55 på Alviksbryggan och gav föraren tillstånd att köra mot röd signal, genom två växlar i kurva och in på söderspåret. Den första växeln skulle även granskas, eftersom den inte gick att lägga om. Föraren rapporterade att det utöver det sedvanligt skräpande tidningspappret inte fanns något som såg onormalt ut. Tur 64, som släpade efter, hade fått ställa in destination Alvik istället för Åkeshov för att hamna rätt söderut. Föraren avvaktade i Alvik medan TLC försökte lägga om växeln, men detta gick inte och ordern blev att tömma ur tåget, gå i transport till Abrahamsberg och vända där. Tur 56 fick vända i Alvik, men sedan var vändadressen Abrahamsberg under någon timma medan man försökte få ordning på växeln. Till allas lättnad gick det snart att använda bryggan i Alvik igen och saker gick åter sin gilla gång.

Tur 60 ropade in ett slagsmål på plattformen i Kärrtorp. TLC lyfte luren till Trygg-C och bad tur 68 att ta det försiktigt vid inkörning. 68:an meddelade att personerna hade lugnat sig, men de var kvar på plattformen. Uppenbarligen hade de bara tagit en liten paus; när tur 61 stannade söderut tio minuter senare var det fullt slagsmål igen. Likaså när tur 60 hade vänt och kommit tillbaka norrut. Tur 60 fick stå kvar medan vakterna landade på stationen och tur 62 varnades på 60:s inrådan då en tjej i sällskapet hade varit nere på spåret. Inom kort grep vakterna bråkstakarna och lugnet sänkte sig över söderort.

Tur 52 ropade in att snabbstarten inte fungerade och att det inte gick att dra tåget manuellt heller -om man inte först bromsade innan körspaken lades i pådrag. Mysko, tyckte föraren och det tyckte TLC också, särskilt som det inte fanns några felkoder. Efter att ha konsulterat med montör sade TLC åt föraren att dra spaken fram och tillbaka medan tåget stod still. Det skulle förmodligen fungera.

Det var annars en lugn, varm lördag med många turistfrågor och de numera obligatoriska ‘hur kommer jag till Kungsträdgården/Kista/etc’-frågorna från blå linjens trafikanter på T-Centralen.

Annonser

4 responses to “En växel i norr, ett slagsmål i söder

  1. Hur orkar du skriva upp allt detta? Är inte arbetsdagarna tråkiga nog i sig, utan måste genomlevas igen? En kollega nämnde sidan, jag kollade in och är i smärre chock. Trodde alla liksom jag glömde bort jobbet totalt så fort man nycklar ur. Efter en trippel är det knappt man minns inloggningskoden på C20…

  2. Efraim, kanske dags att tänka på en ny karriär?

  3. Varför då?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s