Alltid redo?

Lugnt igen. Sommaren gör sådant med folk… det är mest tågen som går sönder och AC-enheter som åter börjar stinka eller läcka. Men några enstaka dörrklämningar på grund av våldskutande personer blev det förstås. De är alltid svåra att undvika, eftersom folks klockor ofta är osynkade/de är tidsoptimister/etc.

Tur 64 fick under sitt första varv parkera på Pollak efter att ha fått ett vagnfel och kördes sedan till Högdalsdepån i transport. Det gick fort också, närmare bestämt i svindlande 30 km/h. I depån promenerade föraren in till vagnmästaren och fick sig tilldelat ett nytt vagnsset som TLC meddelade skulle gå i transport direkt ‘hem’ till Vällingbydepån. Så var det med den extraturen.

Någon rusning var det inte att tala om. Men det var en himla massa scoutpatruller ute på stan och i förorten. Hade det varit någon sammankomst i stil med en allmän fågelskådardag eller dylikt? Nåväl, på led trampade de in i tågen iallafall. Tur 34 blev utvändigt taggad och en man halkade på plattformen och slog sig när han skulle hinna med ett tåg.

Tur 9 ropade om att han nästan hade klippt två småtjejer i Blåsut, där de hade suttit på plattformskanten och dinglat med benen. Föraren hade avvisat dem men de var kvar på plattformen. Bendinglare är ingen ovanlig syn under vår och sommar, vad som var speciellt med detta fallet var att tjejernas mammor (!) stått bredvid och pratat i godan ro. Föräldraansvar och uppfostran ligger sannerligen på topp numera… som avslutning på en trevlig körning fick föraren drygt 25 minuter senare gå bak och återställa en nödöppnad dörr i Stora mossen. Antalet otippade nödbromsar och nödöppningar som sker vid avstigning brukar av någon anledning i allmänhet öka på sommaren.

Två förbikörningar blev det under kvällen. Först runt halv tio i Stureby, där polisen beordrade det på grund av ett butiksrån i området och sedan var det dags igen vid elvasnåret i Hässelby gård. Där blev det teoretiskt krångel eftersom en av de väntande trafikanterna var en förare som var på väg till jobbet. Tur 41 fick veta att han skulle stanna där för att släppa in henne i hytten och sedan fortsätta förbikörningen. Strax efter den ordern från TLC kom en kontraorder då polisen precis hade hävt förbikörningen.

Som alltid under sommarkvällar raglade det runt diverse fyllor på plattformarna, några säckade ihop (som mannen i V2 på 32:an) och andra blev bara allmänna varningsobjekt, såsom de fulla herrarna i Alvik.

Annonser

5 responses to “Alltid redo?

  1. Vad är det för fel på bänkarna som finns på alla stationer? Vad är det gör att personer sätter sig ner på en smutsig perrong istället för en mindre smutsig bänk några meter bort? Även om en del bänkar är allt annat än rena har jag inte sett en perrongkant som är renare.

    • Bänkarna räcker ofta inte till.

      Därmed inte sagt att det är särskilt fyndigt att dingla med benen från perrongkanten, men om det är många väntande, bänkarna är fyllda och man tröttnar på att stå — ja, vad ska man då göra?

      Enligt mig borde det finnas betydligt fler bänkar på en del stationer.

      • ha med sig en egen stol? 😉 Om man nu inte har något emot att sitta på ett smutsigt golv är det bara att sätta sig t ex valfri vägg/pelare på ett säkert avstånd från kanten.

        • Jo det har man själv gjort ett antal gånger (satt sig med ryggen mot väggen på stationen), men att det saknas tillräckliga ordentliga sittmöjligheter kan ju göra att en del får för sig att bli bendinglare. Alla är inte kloka.

          Jag tycker att det behövs fler bänkar på de flesta av innerstadsstationerna. Detsamma gäller en del välanvända stationer utanför innerstan.

          • Jag kan hålla med dig om att det behövs mer bänkar på en del vältrafikerade stationer. Men tills dess finns det en möjlighet företagssamma att hyra ut en stol till trötta trafikanter. En femma per stol och max tio minuter, kan nog bli en hit.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s