Trasmåndagen

På måndagar brukar det hända ganska mycket och nog var det en handfull saker som var värda att rapportera från dagen.

Tur 34 ropade att IDU:n i V3 hade slocknat. Tåget drog, men monitorn var helt mörk. TLC sade åt föraren att omaktivera tåget i Hagsätra och se om det löste sig. Under tiden fick han köra och iakttaga alla övriga inre signaler noga.

Ett tag senare gick tur 25 oväntat i nödis i Skanstull och tåget gick automatiskt in i ett permissivmod. TLC muttrade att ‘det var inte bra’, följt av att föraren skulle omaktivera tåget direkt. Tågen bakom stannades och omaktiveringen gick bra, men tio minuter senare ropade föraren att tåget gjort exakt samma sak igen nu vid Odenplan. Ännu en omaktivering gjordes och tågen stannades bakom. När 25:an anropade igen hade någon trafikant nödöppnat en dörr, vilken måste återställas. Föraren gick bak för att ombesörja detta medan tågkön norrut bara växte och TLC började planera att ta in tåg på bryggor, däribland 25:an. När det var dags att köra igen kom ännu ett anrop från tur 25. Nu hade någon nödöppnat en dörr när han hade kört från stationen och tåget stod med nästan två vagnar inne i tunneln… föraren fick återigen gå bak för att återställa och TB kom körandes med radiobilen till platsen för att hjälpa till om det skulle behövas.

I bakvattnet kom kaoset till bana ett. Signalerna runt Skärmarbrink och Gullmarsplan orsakade diverse rop från förarna när kön så sakteliga började röra på sig. På TLC var det febril aktivitet. Tåg vändes och turades om vilt för att gå enligt turlistan, i både Alvik och Gullmarsplan började avlösningarna att spricka och mitt i alltihop fick tur 37 brandlarm utlöst och var tvungen att stanna till i Medis för att se om tåget brann. Det gjorde det inte och trafiken kunde återigen försöka återhämta sig efter stoppet.

Från Gullmarsplan och upp mot Pollak är det nu en hastighetsbegränsning på 30. Som alltid har sträckan skyltats upp, men det var nära att en av skyltarna kunde ha hamnat på spåret. Föraren på nya tur 25 uppmärksammade TLC på att södergående tåg slog i skylten när det åkte förbi och undrade om han skulle ‘trycka till’ skylten lite. Först ville TL skicka banpersonal, men sedan ombads istället föraren att göra detta och så var saken biff. Snart ropade tur 34 att IDU:n hade slocknat igen. Efter litet allmänt diskuterande ordnades ett tågbyte i Högdalen. Kort därefter kom en av de sista åtgärderna för att få alla tåg att gå i tid genom att ett vantringståg skickades ut till Hagsätragrenen.

Framåt kvällen rapporterade en nittontur att en burkplockande kvinna gick på norrspåret i Svedmyra med en stor påse. Allmän varning utfärdades så att förarna skulle vara beredda på att spåret kanske inte var tomt när de kom rullande nedför backen. Tur 42 ropade in att en man i Hammarbytröja hade ofredat en kvinna på hans tåg. Inga ordningsvakter fanns att tillgå, men de beställdes ändå och snart meddelade 42:an att mannen hade gått av i Hagsätra och var ordentligt full. Han skrek, viftade ivrigt med armarna och var allmänt störande. När föraren lämnade Hagsätra fyllde han i att mannen fortfarande var kvar på plattformen, vilket var bra eftersom TLC hade styrt ordningsvakterna dit.

Kvällens match mellan Bajen och Örgryte på söderstadion innebar självklart att ett evenemangståg hade beställts. Problemet var bara att detta tåg råkade ut för ett vagnfel och istället kördes till bryggan vid Gullmarsplan där föraren fick vända och ta in trasan i hallen. De ordinarie tågen tog hand om supportrarna istället och det gick eftersom stämningen var lugn, nästan spöklik, när bajarna strömmade in i tågen för att åka till närmsta favvohak och diskutera förlusten mot seriejumbon över ett glas öl.

Annonser

2 responses to “Trasmåndagen

  1. Varför måste folk talla på nödbromshandtagen/nödöppnaren när tåget är påväg ut från stationen? Borde vara elstängsel a la kohage runt dem som ger trafikanterna stötar om de försöker använda dem i en icke nödsituation.

    • Elstötar låter bra, då kanske de låter bli dem om det inte är akut läge. Det borde även tilläggas någon fin fras i störningsinfo som antyder att vissa stopp inte enbart beror på vagnfel. Ordningsproblem är ett vagt uttryck som förvånansvärt få förstår.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s