Nödbromsar får vi allihopa

Tur 27 gick i omotiverad nödbroms flera gånger under dagen. När första föraren ropade om problemet och gav TLC vagnsnumret förstod vi varför; 2070, samma vagn som tur 25 hade igår när den gick i nödbroms stup i kvarten. Förra veckan hände samma sak… med gissa vilken vagn? Just så, nummer 2070. Det konstiga är att den verkar strula åt båda hållen, igår rullade den som V1 men idag var det lika illa trots att den rullade som V3. Dags att ställa av den eller skrota plåtskrället?

Tur 1 ropade om en ovanlig kvarglömd sak. Någon hade glömt ett tält ombord och TLC mumlade bekymrat att det nog inte gick ned i boxarna Slussen. Föraren försäkrade att det kanske skulle gå eftersom tältet var nedpackat i sin påse. Senare på eftermiddagen fick tur 25 felkod 56 när tåget försökte lämna Pollak. En omaktivering senare kom felkoden tillbaka, men det fungerade tack och lov att kvittera och trycka P. (Fler nödbromsar och fall av 1031:or än vanligt tycks poppa upp för tillfället.) Tur 42 blev klottrad på fronten, men inte så att det skymde sikten och fällde även radiosäkringen då det knastrade så mycket att föraren fick ta om felanmälan tre-fyra gånger innan den gick fram helt.

Någon timma förflöt utan strul på banan och sedan rapporterade tur 41 från Thorildsplan norrut att ‘ett par gick nyss ombord på mitt tåg med en kundvagn full med öl, det är inte riktigt tillåtet va?’ Nej, det var det inte, menade TLC och föraren pratade av dem från tåget, informatören ropade dessutom med barsk stämma från taket. Nästa tåg de försökte åka med var tur 3, även han fick säga till dem att kundvagnar inte var tillåtna att ha med sig på tunnelbanan. Efterföljande tur 24 meddelade TLC att paret hoppat ombord på hennes tåg och att de hade lämnat kundvagnen på plattformen. Vagnen hämtades sedan av spärrvakten.

Tur 9 gick sedan i nödbroms när tåget skulle lämna Tallkrogen norrut. Detta var dock en högst motiverad nödbroms; någon hade dragit ett nödbromshandtag och föraren var således tvungen att gå bak och återställa det. Ingen verkade veta vem som hade initierat nödbromsen och det satt bara en person i den del av vagnen där handtaget hade dragits. Föraren kom tillbaka till hytten och körde hela vägen till Skogskyrkogården där samma nödbromshandtag drogs. Både hon och TLC misstänkte väl att den där mannen var den ansvarige för dragningarna och när föraren snart meddelade att han hade lämnat tåget och stod på plattformen utan att riktigt veta vart han skulle hojtade TLC ‘fort, stäng dörrarna och åk!’ varpå de ringde efter ordningsvakter samt varnade tur 1 för att det stod en mycket nödbromshandtagsdragningsbenägen man på Skogskyrkogårdens station…

Kvällen avslutades med att tur 37 ropade från Högdalen att 35:an hade blivit målad på två ställen utanpå sin V3:a. TLC bad föraren på tur 35 se hur illa det var när han kom till Hässelby, men redan efter några stationers ITV-spanande rapporterade föraren att det var två stora målningar på M-delen. När VH någon halvtimma senare mötte tåget lös glada färger mot plattformssidan till och det var målat ända ut till sluthytten. Tur då att TLC planerade in ett tågbyte med tur 34 i Hässelby strand.

Annonser

4 responses to “Nödbromsar får vi allihopa

  1. Tack för nya favoritordet (”nödbromshandtagsdragningsbenägen”)! 🙂

  2. Det är synd att C20 inte kommer runt till skrotspåret i HY annars hade man ju bara kunnat hänga av vagnen där och låta den få en enkel resa till Hugo i Gladö kvarn. 😉

    • Det är så snävt att inte ens en singelvagn kommer dit, mao? Hm. Kanske läge att hyra in en sådan där maskin med stor cementboll i ena änden? Eller varför inte en Volvo EC360C HR? 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s