Får det lov att vara lite grillad Chihuahua?

Det har skrivits i tidningarna att den här veckan ska vara regnig, regnig och åter regnig. Solen ska i stort sett bara titta fram på onsdagen, om ens det. Hur väl det stämmer får vi se. Idag var det mulet, någon regnskur eller två drog förbi under eftermiddagen och när kvällen väl kom var den riktigt fin.

Det första intressanta radioknastret kom från tur 36 som rapporterade att han hade två män i tåget som i Hagsätra hade samtalat glatt men som nu i Hässelby strand stank öl och hade somnat. Bärgningshjälp efterlystes och kom när föraren stannade i Fridhemsplan söderut.

Ett tag senare hälsade tur 43 i Skanstull norrut att han eventuellt hade ett sjukdomsfall ombord och var tvungen att gå bak för att se om så var fallet. TLC hojtade efter radiobilen och sade åt tur 1 att stå still vid Guppet, ropet tycktes ha kommit i sista sekunden eftersom ettan fick backa tillbaka en bit. Några minuter senare var 43:ans förare tillbaka i sin hytt och meddelade att sjukdomsfallet i själva verket var en väldigt överberusad man, som satt i V2 som en säck potatis. Föraren behövde inte vänta länge på hjälp; TLC sade att de skulle lyfta ut mannen på T-Centralen men två rödklädda vakter kom istället redan vid Slussen och plockade av honom.

I Åkeshov kunde tur 25 inte få upp dörrarna och hade en ilsket röd kontrasignal framför sig. Strax följde två välbekanta pip och felkoderna 56 samt 59, vilket ledde till en omaktivering som fungerade bra. När 25:an kommit på rull var det ettans tur att få ett flertal felkoder på bryggan i Alvik. Föraren ropade in ett urval hastighetsbegränsande koder (bl.a. 2  och 312, vilka tågen ofta får på den bryggan) och i Farsta strand omaktiverades tåget. Det verkade ha gått bra. Nästa felkodståg var tur 6 som felanmälde sin AC-enhet -när föraren tryckte igång den visades koden A1 på ovansidan. Enligt rutinen för detta fel fällde föraren säkring 47 och lät den vara nere några stationer för att sedan fälla tillbaka den. Detta hade fungerat, men ytterligare några fler stationer senare hade AC:n hånfullt visat A1 i röd stil på nytt. TLC bad föraren att fälla säkringen igen och skriva om felet återkom.

Tur 23 ropade in dagens spårspring från Kärrtorp, där en hund sprang runt på spårområdet. Var det en knähund eller en större historia, undrade TLC. En knähund, svarade föraren och den sprang som en ‘skottspole’ fram och tillbaka. Ena stunden sprang den mellan rälerna, för att sedan springa bredvid spåret. TLC sade åt honom att skrämma jycken och föraren hade i samma ögonblick tutat, varpå hunden försvann illa kvickt. Tur 21 blev varnad för husdjur på spåret, men hittade inget och nästa tåg kunde inte heller se något. Hunden hade tagit till flykten och därmed räddat sig själv. Antingen det eller så ligger det en grillad stackars vovve någonstans längsmed banan. Usch.

Tur 28 ropade från Alvik för att felanmäla sin tågradio i V1, som var ur funktion. TLC meddelade att de skulle hitta på något men eftersom det inte hördes något mer om tågets öde antar vi att det inte blev något tågbyte eller liknande. Det där med att föraren vid närmaste ändstation underrättar TLC om felet brukar gå bra. Det är biten med att TL ska ombesörja att erforderliga åtgärder snarast vidtas som brukar vara knepigare… särskilt om montören har gått hem och TL inte kan hitta ett bra tågbyte. Då kan bytet ske timmar efter att ärendet först har rapporterats. Tack gode gud för larmtelefoner och mobiler, med andra ord.

Tur 34, som hade blivit bytt på grund av vagnfel (multipla nödbromsar är ju inte direkt bekvämt vare sig för passagerarna eller föraren som hamnar efter, efter och efter i turlistan), skulle köra in i Vällingbydepån på spår elva som han hade blivit anvisad på tavlan. Problemet var bara att det redan stod ett tåg där. TLC sade då utan pardon åt föraren att byta körände och köra tillbaka tåget för att sedan ta ett nytt spår, vilket skulle snart uppenbara sig. Problem nummer två var tur 1, som också skulle hem till hallen och som stod i backen ner från Vällingby precis i baken på 34:an… Föraren erbjöd sig att köra tillbaka för att ge sin kollega rum för sin körmanöver, men då blev det hela väldigt rörigt och TLC kontaktade rangeringen i rödaste rappet. Snart var två spår klara och förarna kunde äntligen ställa in tågen och gå hem.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s