22:an i fokus

Tur 22 felanmälde sitt tåg, som självbromsade under körning. Alla förslag från TLC avfärdades när tåget inte ville svara på åtgärderna. Istället fick föraren utrymma tåget och gå i transport norrut, för att sedan åka över på motspår och vända i Slussen. Tur 61 blev en ny 22:a och trasan rullade snart raka vägen in i hallen.

Mellanspel: tur 8 fick felkod 56 i Farsta strand och omaktiverade sitt tåg. Detta fungerade.

Och nu tillbaka till tur 22. Senare på kvällen ropade den dåvarande föraren att det var en kille som hade varit på väg ned på spåret framför honom i Åkeshov. Han hade tutat rejält med tyfonen och vips hade killen skuttat upp på plattformen igen. Spårbeträdaren hade en lång, svart tröja med huva och kategoriserades genast som klottrare. TLC varnade tågen som befann sig i närheten av stationen och ringde efter vakter. Strax kom 22:an med uppdateringen att killen verkade vara drogad eller dylikt och att denne nu hade bänkat sig i V1:an. När tåget stannat i Alvik ett antal minuter senare drogs ett nödbromshandtag i just V1. Vakter var snart på plats och föraren återställde nödbromsen snabbt, vilket innebar att turen kom på rull efter bara några minuter.

Sedan ropade tur 34 från Hagsätra, där klottrare tänkte ge sig på tåget. TLC undrade om det gick att köra, föraren svarade jakande och fick order att åka till Rågsved och invänta rätt tid där istället. Föraren ropade strax igen, nu hade bevakningstjänst/vakter kommit till stationen och sprang förbi för att gripa klottrarna. En hoppade ner på spåret och försvann bortåt. TLC drog ur signalen för 34:an så att 35:an kunde åka in och en kort stund senare kunde 34:an lämna Hagsätra eftersom vaktingripandet varit lyckat och klottrarna var omhändertagna.

Mot Slussen norrut blev det småkrångligt signalmässigt när ett lok vände och gick över till bana två för att bärga ett annat lok. Tur 7 fick vänta och blev lite småsen, sedan verkade signalerna balla ur och tur 27 fick vänta framför rödljuset tills TLC kunde lägga om.

Annonser

3 responses to “22:an i fokus

  1. En vanlig hyfsat lugn torsdag.. 😉

  2. Funderar snart på att ropa när jag kör loken, jag har rött vid denna signal, har jag ett tunneltåg framför mig kanske, samt vi skulle inte bärga lok, vi skulle hämta trasigt, då bogserar vi.
    A

    • Vi brukar oftast veta när det är lokkänning, men de rara personerna på TLC upplyser oss alltid om detta/stannar tågen tills kontraorder ges och särskilt när loket ska vända mot bana 2 eller 3. (Men det vet väl du, du har varit tutf.)

      Att ordet ‘bärga’ användes beror på TLC använde det, men det är ju alltid bra att få den korrekta termen. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s