Kontakten ur

Dagen började inte bra för stockholmsresenärerna; en kontaktledning hade blivit nedriven i Bromma och vare sig Nockebybanans eller Tvärbanans vagnar kunde rulla ut i trafik. Bussar ersatte från klockan 4:45 på morgonen och åtta timmar framåt för tolvan, medan Tvärbanans resenärer kunde börja åka redan efter fem timmar om man får tro SL:s störningsinfo.

Snart var det dags för VH och kompani att börja jobba. Det var ganska tyst på radion, men några rop kom det väl ändå -ett som stod ut var TLC:s önskan om att tur 32:s förare skulle kolla sitt tåg noga eftersom en trafikant hade glömt kvar sin hund (!) i tåget. VH missade tyvärr hur det hela slutade, men för sin inre blick ser hon en hop mardrömsscenarion. Stulen vovve, vovve som spårspringer, etc… att tappa bort jycken är inte skoj.

Det knastrade till över radion igen och tur 26 frågade om han fick trycka P. Tåget hade gått i nödbroms utan vare sig anledning eller felkod och behövde fortsätta rulla söderut. Jodå, det gick bra att trycka. Några minuter senare ljöd förarens stämma igen när tåget beslöt sig för att ge sjutton i att åka längre än någon station eller två. Det skulle även bli ett tredje anrop, efter vilket TLC sade åt föraren att tömma tåget och gå i transport till Gullmarsplan, där tågbyte med turen 25 skulle ske. Det var nämligen mer nödvändigt att ha en 26:a än 25:a i trafik eftersom den förra går hela vägen till Skarpnäck, medan den andra bara vänder på Pollak. Sagt och gjort. Nya tur 25 fick köra in i hallen och kvittera ut ett felfritt vagnsset samt gå i transport norrut till Hötorgets brygga, där turan vändes upp för att gå söderut.

Och i Stora mossen (norrut) fick tur 20 inte upp sina dörrar, varpå tåget omaktiverades. Med ett till tåg ståendes på linjen i självaste Vinkelboda var det tur att omaktiverandet fungerade. Just Stora mossen var annars denna dag dörrpermissivtryckandets paradis. Ingen ropade dock in för att fråga varför, det var först på kvällen som en förare undrade om det verkligen skulle vara så. TLC hade inget svar på frågan och lät nästa förare se om samma öde drabbade hennes tåg. Hon hade varit med under ett antal timmar och meddelade direkt att det hade varit så hela dagen. Mysteriet tätnade därmed en aning och nu har vi då för tillfället två stationer som kräver dörrpermissiv; Stora mossen norrut och Krillan söderut. Ja, om man bortser från Blåsut söderut (som är en modern klassiker på grund av sin rysligt korta slinga efter renoveringen) och Svedmyra söderut där man ibland får trycka.

Eftermiddagen fortsatte i stilla lunk, tills tur 8 bytte körände på bryggan i Alvik och upptäckte att någon hade nödöppnat en dörr. Då fick vi ett avbrott i tristessen eftersom någon person inte setts till och sträckan därmed behövde avsynas. Tur 9, 38 och 27 fick täcka in området och meddelade alla att det var utan anmärkning. Strax efter detta ropade TLC att förarna på linje nitton skulle hålla utkik efter en pojke som hade kommit bort. I samma veva ropade tur 32 att det norrgående tåget i Sockenplan var målat på V3:an, vilket ledde till att TLC upplyste föraren på tur 42 att han var målad och skulle inspektera omfattningen närmare i Hässelby strand. Föraren hade dock kastat ett öga på vagnen redan då och meddelade att det såg ut som om alla M-delens tre dörrpar var övermålade. Det föll sig väl med tågbyten eftersom tur 43 skulle in i hallen varvet efter och de två tågen turades om tidigt för att sedan bytas i Högdalen söderut. Några frågor kom upp om signalläggningen och så vidare från TLC:s sida under bytet, men så brukar det bli strax efter skiftbytet. Snart kunde nya tur 42 åka vidare mot Hagsätra medan 43:ans förare körde in klottervagnarna i Högdalsdepån.

Från Hagsätra var det tänkt att tur 37 skulle tas ur trafik för kvällen och rulla in i hallen. Föraren fick dock problem med ett ‘knarkarpar’ som försenade transporten; kvinnan låg däckad kvar i tåget medan mannen hade lyckats kliva av, väntat tills dörrarna hade stängts och sedan börjat skrika och slå på tåget. TLC sade åt föraren att sitta kvar i hytten medan vakter kallades och i kamerorna såg de mannens beteende varpå det konstaterades att han förmodligen ville att dörrarna skulle öppnas. Föraren öppnade dörrarna så att mannen kunde försöka väcka liv i den avtuppade kvinnan, vilket enligt föraren förmodligen skulle visa sig vara mycket svårt, samtidigt som vakter inväntades för att eskortera de tu från stationen.

Dagens snackis var nog, (utöver de mörka IDTS-skyltarna vid Thorildsplan och det eviga dörrpermissivtryckandet), liberalernas förslag på att gräva ner Centralstation

Annonser

6 responses to “Kontakten ur

  1. Ojfan, vad tänker fp med egentligen? Bl.a. vill de att man förlänger tunnelbanan till Karlbergs station, som om några år tas ur bruk när Citybanan öppnas för trafik. Man kanske skulle förlänga tuben från Liljeholmen via Fridhemsplan till Odenplan i stället? Nej, vänta nu….

    Och varför finns det så många som tror att det går att bara sänka Slussens och Gamla stans tubstationer utan vidare? Tänk vilken lutning det skulle bli mellan Slussen och Medis då! För att få en acceptabel lutning skulle det nog bli nödvändigt att bygga om även Medis, förmodligen också Skanstull.

    Herregud. Nu sprängs nog hjärnan så jag får sluta skriva här.

  2. Undrar om det inte blir billigare att gräva ner Riddarfjärden, på så sätt slipper man broarna. 😉

  3. Det är den tredje rivningen av kontaktledningen på tvärbanan på en vecka.
    1. Liljeholmen
    2. Årstafältet
    3. Brommadepån.
    Dags och skrota både C20 å A32 😉

  4. TimK: Tanken med att dra den till Karlberg kanske är för att täcka upp avsaknaden av pendeltåg. Jag är mer skeptisk till dragningen av blå förbi ”Södermalm och Danvikstull”. Via Djurgården hade varit spexigare i min bok. Lutningen vid Slussen kommer bli skum och lär bli svårlöst, men det är trevligt att nån vill kasta pengar på tunnelbanan och diskuterar detta istället för bara spårväg city (kontaktledningarna ramlar ju bara ner :P).

    • Problemet med att dra tunnelbanan över Djurgården är, enligt vad jag förstår, att en enkel station inte skulle klara av sommartrafiken (den skulle bli överbelastad mycket snabbt) och att stationen däremot inte skulle ”bära sig” nyttomässigt under vinterhalvåret. Jag håller med om att tanken är bra, men det kanske inte skulle funka i verkligheten.

      Samtidigt så tycker jag faktiskt att östra Södermalm behöver lite tunnelbana, det kan vi väl unna dem? 🙂 Men jag är inte säker på att en dragning dit från Kungsan och vidare till Nacka skulle vara så lyckad, det blir lite väl krokigt tror jag.

      Jag tror på spårväg från Nmt in till Centralen, det behövs bl.a. för att bussarna inte heller klarar av trycket till och från Djurgården.

      • Kanske läge att splitta blå linjen i så fall, en som går nermot östra Södermalm och kanske Hammarby Sjöstad, och en som går mot Nacka, kanske via Djurgården. Stationen kan ju vara stängd under vinterhalvåret.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s