Ett blått hav på Fridhemsplan

Tur 42 ropade att en skadad fågel befann sig på Vällingbys norrspår. Föraren tyckte att det vore synd att köra över den, det var en ganska stor fågel och den vaggade omkring mellan rälen och strömskenan. TL frågade om föraren tyckte det var obehagligt att köra vidare och fick väl ett halvt jakande svar. TL sade åt honom att vänta medan man gjorde sträckan strömlös, på angiven signal kunde föraren gå ner och sjasa bort fågeln. Strömmen bröts och TL ropade ’42, 42 -TUREN 42!’ utan att få något svar, varför efterföljande tur 43 stannades i Blackeberg. Två ropomgångar till ljöd över radion innan 42:an svarade. Han hade varit på spåret och man kunde riktigt höra hur det började koka uppe på TLC när TL med halvkvävt behärskad stämma konstaterade ‘jaha, så du var nere vid strömskenan och pillade medan den fortfarande var strömförande?’ Föraren menade att han hade tittat efter hur det var med fågeln bara (förmodligen från håll?). Gjort var iallafall gjort och 42 blev en ny 43, tur 43 blev en ny 42:a och därmed blev det lite avlösningsstrul. Men det hela redde upp sig efter ungefär en halvtimma.

Lite senare var det dags för derby på Råsunda mellan Hammarby och Djurgården. Det utbröt smärre kaos när djurgårdsklacken skulle förflyttas en station mellan St:Eriksplan och Fridhemsplan, eftersom polisen höll kvar tur 24 tills den blev överlastad. TLC sade åt 24:an att upplysa polisen om att det stod ett tåg i tunneln precis bakom, men föraren hörde inte anropet eftersom klacken brölade och skrek både inne i tåget och på plattformen. När 24:an väl kommit iväg och sedan landade Fridhemsplan stannades tågen bakom medan alla djurgårdare lastades av och mässandes travade vidare ner till blå linjen. Ett par minuter senare var turen på rull igen men var nu såpass sen att destinationen blev Alvik istället för Åkeshov. Tåget skulle senare under eftermiddagen få problem med såväl IDTS-skyltkommunikationen såväl som stationsutropen, vilka löstes genom att tåget döptes om från TLC samt med någon säkringsfällning.

Söndagen gick sedan sin gilla gång med mycket dödtid och totaltystnad på radion. Men när mörkret föll över staden behagade växlar och signaler i Alvik att börja krångla. Tur 5 som stod på Alviksbryggans B-spår fick tillstånd att passera signal i stopp och köra den lagda tågvägen upp till normalspår söderut. Det hela gick bra fram tills det knastrade till på radion och föraren meddelade att den andra växeln inte låg rätt. Med 24:an på A-spåret, 6:an halvvägs i backen till bryggan och tåg på väg till/från Alvik från alla håll försökte TLC snabbt lägga om växeln, men det tycktes inte fungera. Istället ombads föraren på femman byta körände och rulla tillbaka till B-spåret. När han hade gjort det släpptes tur 24 upp från A-spåret och 6:an kunde rulla ur vägen för tur 25, som fick tomköra till Åkeshov och vända där. Mitt i yran glömde man att säga till 33:an i Krillan att börja köra och tur 7 undrade strax om han skulle vänta på linjen. Ett par sekunder senare flöt trafiken norrut igen och femman på B-spåret hamnade också rätt till sist. Några minuter därefter klarades även det tekniska strulet ut och Alviksvändningarna kunde återupptas utan större tidsförluster.

Någon tjuvstart av trafik via Björkhagen blev det inte; spx fanns inte som kunde hålla öppet, dessutom behövde elen och monitorerna till ITV:erna sättas in och grindar fogas på plats. TLC ropade på tur 28 under kvällen och frågade föraren om han hade släppt av folk där på väg ut till Skarpnäck och föraren svarade att han hoppades att så inte var fallet. TLC meddelade att de önskade samtal. Runt tiosnåret återgick trafiken på linje sjutton till enkelspår så att det sista arbetet med plattformen kunde ombesörjas.

Annonser

One response to “Ett blått hav på Fridhemsplan

  1. Varför använder man inte tyfonen när det är fåglar eller diverse andra djur på spåret?
    Det är ju mycket enklare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s