Play it again, Sam.

Tur 64 åkte fel när det var dags att ta sig upp på Pollak och vända, vilket rapporterades till TLC som sade åt föraren att vända på plattform ett i Stureby och skriva på det. Resten av Pollakvändningarna gick bra, inga fler felaktiga signaler dök upp.

Tur 25 ropade in spårspring i Gamla stan. Mannen klampade över till andra plattformen och klättrade upp på den. Han verkade vara full och tänkte åka med första bästa tåg. Strax därefter kom ett anrop från tur 66 angående den nitton tåget mötte. Det var klottrat. TLC sade åt tur 32 att spana in sin V3:a och återkomma med rapport. Föraren kunde efter en titt meddela att V3:an var taggad och att det fanns en klotterorm som löpte längsmed V2:an. TLC ordnade ett tågbyte med tur 65 i Högdalen nästa gång de två tågen körde söderut. Tur 65 fick snart samma problem som 31:an häromdagen; dörrarna ville inte öppnas när turen stannat vid en av stationerna. Efter en omaktivering fungerade dock dörrarna mycket bättre och tågbytet genomfördes. Någon timma eller två senare fick tur 32 självklart samma fel och nu skrev föraren på det så att det kunde undersökas i depån.

Regnet kom idag igen, men det var inte en lika obönhörlig väderlek som under gårdagen. Lite regn kom emellanåt, himlen var mörk och det blixtrade till ibland. Trafiken flöt på bra, men det verkade som om åskvädret hade slagit ut radion -konversationer och rapporter höggs av mitt i meningarna och snart gick TLC ut med meddelandet att ‘som ni märker har vi problem med radio-‘… Tystnad. Sedan berättade Svedberg att radion krånglade men att proffsen var på plats för att ordna upp allt. (Det vill säga personal från Motorola, vilka anropades ett par gånger.) Det tog dock timmar att få radion att fungera hjälpligt och många var de felrapporter eller order som fick tas om igen och igen och igen.

Tur 36 i Stora mossen ropade in felkod 1854 i samtliga tre vagnar. TLC sade åt föraren att omaktivera tåget i Hagsätra. Föraren menade att det var ‘stängorder ej mottagen’, antydandes att det kanske inte var så bra att köra runt med ett dörrproblem i vardande. TLC frågade om det gick att öppna och stänga dörrarna samt få klarsignal, vilket föraren svarade jakande på. Därmed blev det fortsatt färd söderut. Men redan nästa station dök felkoden upp i anslutning till ännu fler dörrar och TLC ändrade omaktiveringsordern till att utföras redan i Alvik. Det var ett bra beslut, eftersom tåget efter omaktiveringen inte hade en endaste felkod.

I avdelningen kundservice ropade tur 25 från Skarpnäck där ett barn hade tappat ner en leksak på spåret under tåget. Föraren undrade om kanske nästa tåg kunde hämta upp den, men TLC sade att det minsann blev till att skicka upp dem två rulltrappor till spärrexpeditören. På så vis blev det hela korrekt, men mer omständigt, behandlat. Kanske plockades leksaken upp, kanske ligger den kvar ännu…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s