Klottervaganza på bana ett

Stockholm, regn och rusning är ett recept på trafikstockning både på vägar och räl. Det blev som vanligt mycket folk på innerstadsstationerna i takt med att eftermiddagen regnade bort, men rusningen var inte fullt så stressig som den kunde ha varit. Tur 23 ropade om klotter i sin V2:a, vilket föraren fick jourstäd till omgående. Sedan behagade tur 7 klappa ihop ute i Råcksta -tåget gick i nödbroms trots att det var grönt på signalen och föraren fick tillstånd att trycka P. Men knapptryckandet fungerade inte, istället blev det till att omaktivera. Men inte heller det fungerade och föraren hade fortfarande kontrasignal. TLC bad henne att prova trycka P igen men tåget rörde sig inte ur fläcken. Föraren undrade om en andra omaktivering var aktuell, varpå TLC gav order om utrymning till att börja med. Men självklart skulle det inte gå så lätt att flytta tåget; dörrarna gick inte att få upp och föraren fick då tillsammans med en kollega göra en manuell utrymning av trafikanterna. Efter detta och litet till gick tåget fortfarande inte att skaka liv i. Nordvästra bilen hade nu landat och bröt HS, vilket fungerade perfekt. Förare, befäl och tåg rullade ner i Vällingbydepån till spår 18 och sedan bar det av till vagnmästaren. Trafiken var därmed åter igång.

Ännu en tur ropade om klotter i sitt tåg och fick jourstäd. Tur 79 (?) i depån meddelade att tåget fick felkod 56 varje gång han nycklade upp i en hytt och en hel omaktivering gjordes för att råda bot på detta. Snart ropade tur 75 att nittonturen han nyss mött var klottrad i bak och dessutom prydde en klotterorm kollegans hela vagnssida. TLC tog kontakt med tur 36 och bad honom inspektera vandaliseringens omfattning, 75:an inflikade att det var ordentligt kluddat på förarhytten. Men det var inte en målning direkt, utan mängder streck och tags. Drygt en halvtimme senare hade TLC skakat fram ett tågbyte i Högdalen söderut för 36:an och klottertåget försvann således in i hallen.

Under dagen monterade några herrar ner den tillfälliga plattformen i Björkhagen och äntligen kommer vi då snart få slippa 30-sträckan där. I Vällingby visade IDTS-skyltarna för mellanspåret fel hela dagen, vilket också anmäldes ett flertal gånger. Det var oklart vari felet bestod, men det förekom under alla artons vändningstimmar. Apropå arton ropade sedan tur 3 in… just det -klotter! från bryggan i Alvik. Någon hade taggat fem rutor med hjälp av en sprayburk och jourstäd tillkallades. Kunde de inte få bort det skulle ännu ett tågbyte ske. Vi hörde dock ingenting mer på radion om detta och antar att stålsanerarna på jourstäd lyckades trolla bort tagsen.

Med jämna mellanrum kom rapporter och varningar för cyklar samt fyllor över radion, annars påpekade man från TLC:s håll mest att det var halt ute och att alla förare skulle ta det försiktigt.

Runt niotiden ropade föraren på tur 6 att han behövde få avlösning Gullmarsplan söderut eftersom han plötsligt hade fått oerhört ont i magen. TLC undrade om han orkade köra dit eller om han behövde bli avlöst redan ute på linjen. Vidare menade TL att han kunde utrymma tåget vid Rådmansgatan och gå ut på bryggan där för att sedan gå till stn Rådmansgatan eller Hötorget, en reserv kunde köras dit med bil. Magsmärtorna gjorde sig påminda och föraren valde att utrymma. Men sedan var han tvungen att gå upp till Rådmansgatan innan han åkt ut på bryggan, varför det nu blev stopp bakom. Med lite meck lät det som om man styrde tåg på motan förbi sexan och tåg togs även ner till gropen. Södra bilen kom till undsättning och körde undan det tomma tåget till bryggans Hötorgssida och reserven kunde snart hämta det där.

Dagen bjöd således på relativt mycket dramatik. Våra tankar är med kollegan som tvingades lämna tåget och vi hoppas innerligt att han mår bättre nu. Det är fördjävligt att bli sjuk/illamående/etc. som förare. Man är så utlämnad i underjorden.

Annonser

3 responses to “Klottervaganza på bana ett

  1. Dessa problem med tåg som inte vill starta får mig att tänka på vad jag såg i Kina när jag var där. I en korsning kommer det en buss, i linjetrafik, av normalstorlek med ~15- 20 personer (troligen passagerare) som puttar på bussen. Kanske något för SL att införa? Mot reducerat pris på periodkortet får man vara beredd att hoppa ur och putta på.

  2. En Sj-förare testade metoden ”öppna-dörren-ut-med-schnabeln-i-hundrasextio”
    Han hade tyvärr inga reservbrallor med sig denna dag och kommer aldrig testa detta igen..
    Sj-tågen har ju ett extra säkerhetsgrepp på sladd..

    Sedan hade ju loken ett S5-skåp där det fanns en stor pappmugg modell fyraliters som man kunde, hmm, lätta sig i.. problemet med detta var de gångerna som när detta hände och föraren sedan ställde tillbaka muggen otömd.. skåpet togs bort efter några såna incidenter..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s