Proppen i Skanstull

Dagens händelse var tur 43:s två nödbromsar som sedan blev en sekundär mod av svårlöst slag när tåget var på väg in till stn Skanstull söderut. Detta vagnfel överskuggade allt annat denna eftermiddag.

Det blev nämligen storstopp från Skanstull och bakåt mycket snabbt eftersom en stor del av extratågen hade rullat ut på banan. De som skulle upp från sina respektive depåer fick nu stanna där. TLC stannade tåg så långt bak som till Brommaplan, Åkeshov och Ängbyplan medan föraren på 43:an omaktiverade det stillastående tåget. Klarsignalen kom tillbaka, men tåget drog inte. Dessutom var en vagn helt död och dök därmed inte upp på IDU:ns vagnsbild. TB kallades till platsen och TLC hojtade rakt ut i luften efter montörerna medan trafikkaoset växte. Snart kom en preliminärlösning som innebar motspår för södergående tåg mellan Slussen och Gullmarsplan och två tåg gick ut på sträckan. Processen var mycket långsam eftersom spåret delades med de norrgående tågen och under motspårskörningen blev det stopp för tågen på väg norrut mot Guppet också. Trafiken segade sig fram, de södergående tågen fick åka två hack, sedan stanna och avvakta. Några extratåg kördes tillfälligt in på bryggor så att de ordinarie turerna skulle kunna ta sig fram. Ett av bryggtågen var tur 78, som fick ordern och precis skulle svara när den karaktäristiska signalen för draget nödbromshandtag ljöd över radion. Något seppo hade dragit två handtag som föraren var tvungen att återställa innan det tömda tåget kunde köras undan. Föraren kunde sedan ta en välförtjänt paus på bryggan Rådmansgatan.

Runt 25-30 minuter efter första rapporten om sekundär mod hade TB, förare och montörer fått in hela 43:an på stationen och TB meddelade att de rullade. TLC gav order om att trasan skulle ställas på mellanspåret i Gullmarsplan och allt eftersom det blev grönt på signalerna kunde trafiken åter rulla igång först norrut och sedan söderut, med massiva förseningar. Som alltid efter ett riktigt saftigt stopp satt alla på fel tåg och avlösningarna sprack på löpande band, samtidigt började TLC tura om samtliga linjer vilket gjorde att förarna fick jaga sina tåg. B fick till exempel avlösning från tur 20, men eftersom hon skulle ha tur 27 blev det till att åka med i mellanhytt och följa radiosnacket. Hon skulle inte hinna till  Alvik utan föraren på 27:an fick istället avlösningen i Fridhemsplan.

Mitt i alltihop ropades det om att det låg barn med huvudet utanför plattformskanten i Enskede gård, varpå tur 31 omedelbart varnades och tur 42 rapporterade att han sett en kille hoppa in mellan hans V1:a och V2:a på stn Ängbyplan efter att dörrarna hade stängts. Killen hade förvisso hoppat tillbaka på plattformen, men föraren gick ändå tillbaka för att försäkra sig om att det inte var fler personer inblandade. Säkerheten framför allt är ju som vi alla vet tubens främsta adelsmärke och efter en inspektion kunde föraren meddela att killen varit ‘nyfiken på hur det såg ut mellan vagnarna’ och att denne därför hade tittat däremellan. Men det var inte fara å färde och 42:an kunde rulla vidare. Under tiden hade regnet kommit och spåren blev rysligt hala, flera tåg hade problem med att stanna på utomhusstationerna.

Avlösningskaoset fortsatte och de stackars reserverna slet så svetten rann med att försöka räcka till. Men vissa gånger gick det inte att täcka alla avlösningar och då satt flera förare för länge på sina tåg. Tur 40 ställdes upp på bryggan Gullmarsplan (?) på grund av personalbrist och i depåerna började vagnbalansen bli svajig, varför både tur 21 och 24 som vanligtvis ska in i Högdalen fick köra in i Vällingbydepån istället.

Tur 34 får avsluta vår kvällsrapport med sitt rop om att det brann i en papperskorg i Högdalen och att han skulle släcka elden. TLC sade åt föraren att köra och kontaktade spärrexpeditören för släckningen. En rådig trafikant hade dock slängt en tidning över alltihop och kvävt lågorna en aning varför det stundande infernot spx hade kunnat mötas av nu var hanterbart.

På det stora hela var fredagen som en kollega så fint uttryckte det ‘en riktig jävla skitdag’. Å andra sidan kan man också se på dagen med en smula optimism; det är sådana dagar man märker hur duktiga många förare är på att informera, hur snabbt TLC kan agera och hur kollegor ställer upp för varandra och trafikanterna. Men ändock är vi nog rätt möra när vi kommer hem till lugnet efter en dag som denna.

Den kapsejsade 43:an på mellanspåret Gullmarsplan.

Den kapsejsade 43:an på mellanspåret Gullmarsplan.

Annonser

One response to “Proppen i Skanstull

  1. Ah, det förklarar den lilla utskällningen (*eh* förlåt, ”kundsynpunkten”) jag fick när jag stängde SLC Slu – en ”herre” i 20-25-årsåldern kom fram och ”beklagade sig” över att resan (var det Fhp?-Slu?) tagit 40′ …

    För egen del hade jag haft fullt upp hela dagen med att byta terminskort till terminskortPLUS i olika versioner, och inte haft tid att kolla störningsinfo (som vi inte får automatiskt, utan måste gå in på SLs hemsida för att se), och förstod inte mycket av vad han ville ha framfört…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s