Småstoppstorsdag

Tur 22 ropade från Rådmansgatan norrut där någon hade dragit ett nödbromshandtag i V2. Medan föraren gick bak för att återställa stannades tågen genom stan. Efter ett par minuter meddelade föraren att tåget var på rull och att det hade varit några snorungar som jävlats. Men trafiken var inte igång så länge till; när hon stannade vid Fridhemsplan drog de ner nästa nödbromshandtag och det blev stopp igen. Den här gången fick föraren vrida 72:an och sedan åka till Alviksbryggan och återställa allt möjligt. Under tiden snabbvände flera turer som blivit sena och tur 42, som hade befunnit sig strax bakom 22:an, undrade när TLC ropade på henne om tåget skulle vändas upp i Vällingby. Tjaaaa, sade TLC och ändrade sig några sekunder senare efter att föraren hade frågat ‘eller var det något annat ni ville?’. Jo, det var det. Föraren skulle nu åka hela vägen ut till Hässelby strand men köra förbi Johannelund eftersom polisen hade beordrat det. Tur 41, som redan stod på stationen ifråga, fick vänta snällt medan polisen gick igenom hans tåg och sedan släpptes trafiken på. 42:an stannades dock i Vällingby av ordningsvakter som skulle söka i hennes tåg efter någon okänd individ.

Snart ropade tur 26 från St: Eriksplan om en nödöppnad dörr och TLC stannade den norrgående trafiken en tredje gång. Men som tur var visade det sig att felkoden som pep upp på IDU:n var den berömda spökkoden 527 och tågen kunde fortsätta sin färd. Drygt tjugo minuter senare var det södergående tågs tur att få en släng av småstoppstorsdagen när tur 39 ropade att några trafikanter hade ringt efter ambulans eftersom han hade ett sjukdomsfall ombord. Visste TLC något om detta? Nej, det gjorde de inte. Men de lyfte luren till SOS för att dubbelkolla och sade åt föraren att köra upp till Gullmarsplan under tiden. Det försökte han också, men trafikanterna höll i dörrarna och vägrade släppa dem varför kontrasignalen lös knallröd i hytten. En stund senare lyckades han stänga dörrarna och åka till plattform tre för att där avvakta. TLC hade kallat dit södra bilen för att hjälpa till och började planera motspårstrafik för linje nitton. Men i samma ögonblick som tur 40 gjorde sig beredd att gå ut på motan kom ett anrop från TB att föraren kunde köra -den sjuke hade klivit av vid Medborgarplatsen… Alla tåg som hade stannats minutrarna innan kunde återigen röra sig söderut.

Rusningsproblematiken var dock inte över, den förflyttade sig bara till Farstagrenen och Hökarängen, där tur 7 var tvungen att gå bak och kontrollera sina dörrar eftersom de inte gick igen. Minut lades till minut och föraren meddelade sedan över radion att tåget rullade. En äldre man med rollator hade trillat när han skulle kliva ombord och trafikanterna hade varit väldigt ivriga när de skulle hjälpa honom, såpass att de hade brottat dörrarna till att låsa sig. Ingen skada var dock skedd och tåget rullade försenat vidare. Under tiden rapporterade tur 23 att några grabbar i Skarpnäck hade stannat rulltrappan och att hon hade hittat en kniv i tåget. De har det livat, trafikanterna! Yxor, knivar och pilbågar har vi hittat i år. Hittar någon förare bara en pistol och en ballista har vi nästan hela vapenarsenalen redo på hittegodsavdelningen. Strax ropade tur 76 från Slussen, där det stod en aggressiv ung man och hindrade dörrarna bara för att. Denne hade inte åkt med tåget, utan stod och väntade på nästa tåg -som varnades av TLC (vilka samtidigt verkade kontakta Trygg-C).

Händelserna haglade om varandra och det dröjde inte länge förrän även ett misstänkt spårspring mellan T-Centralen och Hötorget ropades in. Den redan försenade tur 7 fick avsyna sträckan, som visade sig vara utan anmärkning. Då sjuan vid ankomsten till ändstation hade blivit riktigt sen fick tur 37 gå före i Alvik och den stackars föraren på 37:an ropade för att fråga om det saknades en arton eftersom hans tåg började bli fullt redan vid Odenplan. Han ropade även från T-Centralen och Gamla stan, då med rejäla lasttrycksproblem och hastighetsbegränsning. Och eftersom sjuan hade hamnat i fel lucka där bakom fanns det ingen chans att hamna rätt vändes den upp i Hökarängen.

TLC meddelade någon halvtimme-timme senare att tur 20 skulle kolla i Åkeshov om tåget var målat invändigt, eftersom en ordningsvaktspatrull hade rapporterat detta och ännu ett par timmar senare ropade tur 42 om några killar som stod i Högdalen och tittade på spåret efter en mobiltelefon. Deras problem var bara att de inte riktigt visste på vilken station denna hade tappats från början och letandet blev därför svårt…

Dagens snackis: Det eviga slirandet/halkan mellan Rådmansgatan och St:Eriksplan, samt att MTR nu verkar ha bokat in de flesta förare till anställningskontoret.

Annonser

6 responses to “Småstoppstorsdag

  1. Hur är rutinerna vid ex en upphittad pistol? Lämnas denna över till polisen?

  2. Det hittades en pistol för ett par år sedan, den överlämnades till polisen.

  3. Tråkigt med alla stopp. Varför inte igga skiten och bara köra vidare i stället? Tänk lite på resenärerna ombord på tågen som vill komma fram till sin destiantion och inte behöva vänta på en massa tramsande fram och tillbaka med chaffisar som måste kolla än det ena, än det andra? Man betalar inte 690 spänn för att en chaffis ska gå och kolla om en dörr är stängd eller inte. Skärpning. Och hur kan MTR anställa de sopprötter som jobbar i tunnelbanan idag? De måste ju anställa nytt folk för de som jobbar där idag har ju visat sin inkompetens gång på gång. Man blir inte en skickligare yrkesman bara för att man bytt logga på tröjan.

    • Du tycker alltså det är bättre om tunnelbanorna skulle köra fram i 60 – 70 k/h med en och annan dörr öppen? Som överallt annat i samhället handlar det om säkerhet. Jag tror du skulle gnälla ännu mer om folk började ramla ut öppna dörrar och ligga och blockera spåret, speciellt om det var du som ligger där. Ibland blir jag förvånad över att många inte verkar tänka längre än näsan räcker.

  4. Mattias är ju helt klart ett troll…. Bara ignorera honom…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s