Grått och höstruskigt

Det verkade vara problem med att se turnumren på TLC idag igen, flera gånger försökte de reda ut vilket tåg som var vilket. Under tiden rullade vi runt ute på banan med en mulen himmel som tung och ruskig vilade olycksbådande över våra huvuden.

Tur 6 ropade in att han hade en dörr i V3:an som inte ville gå upp. Den stod bara och pep samt blinkade utan att göra så mycket annat. Efter att ha konsulterat TLC stängde föraren av dörren, vilket sedermera tyvärr inte hjälpte då den fortsatte sitt pip/blink. Montören fick ärendet och gav sig ut för att laga dörren eller snarare banka vett i den, kanske?

Tur 40 fick en trevlig färd norrut på eftermiddagen; först ropade föraren från Islandstorget där hon hade blivit stenkastad på frontrutan av satungar, en stund senare kunde hon lägga till att ännu en uppsättning ungar hade lagt slangar och småbråte på norrspåret cirka hundra meter efter Vällingby. TLC frågade (en andra gång) om föraren var okej och hon svarade skämtsamt att nästa unge som gjorde något skulle råka illa ut, i nästa mening sade hon att hon bara skojade och tillade att spårskräpet inte verkade ha skadat tåget. Sedan var det bara att glatt köra vidare.

Under dagen ropades flera fall av klotter in, bland annat från tur 31 och tur 20. Det var inga utvändiga målningar från kids med konstnärsambitioner utan de vanliga spindelspretande tagsen.

Tur 39 ropade in att hans IDU hade slocknat. Klarsignal fanns, men skärmen var svart. Det blev en lyckad omaktivering i Hagsätra, men när nästa förare senare skulle vända och köra söderut hände samma sak igen efter ett antal stationer. Skärmen blev svart och TLC rådde till att omaktivera i värsta fall medan de letade efter ett lämpligt tågbyte. Strax kunde de meddela att bytet skulle ske i Högdalen med hemgångaren tur 77 och så försvann trasan från banan.

Det var inte så överväldigande mycket som hände denna grå måndag, det var tidvis tyst på radion. Tur 75 ropade att det smällt till under tåget när han lämnade Hötorget, cirka en halv till en meter efter plattformen. Föraren var övertygad att han hade kört på någonting, men efterföljande tur 24 kunde rapportera att så inte var fallet då det inte låg något föremål i närheten av rälen. Vidare försökte hela sex personer ta med sig cykel på tåget, halkan mellan Rådmansgatan och St: Eriksplan fortsätter (en tur var till och med tvungen att backa vid St: Eriksplan) och när mörkret föll gjorde regnet likaså. Efter att två turer hade fått lov att backa i Hammarbyhöjden gick man ut med allmän varning för hala spår. Det luktade höst ute ikväll. Snart kommer således alla de roliga färgkoderna igen och det alltid lika populära duggregnet. Det ser vi fram emot!

Dagens snackis:
Vallfärdandet till MTR:s anställningskontor har börjat, men ändå är det en del som ännu inte har blivit uppringda.

Poängsystem VS tilldelningssystem på kläderna. Det gamla poängsystemet är vi alla plågsamt bekanta med. Förslaget på att istället använda tilldelningssystem diskuteras nu mellan MTR och SEKO. I korthet går systemet ut på att man istället för att tjäna ihop poäng och med dem köpa kläder fortlöpande ska bli tilldelad kläder en gång per år, i april månad. Man får därför tänka långsiktigt och se till att årsbeställningen täcker alla behov. Enstaka saker som exempelvis slitna tröjor och byxor kommer dock att kunna efterbeställas vid behov under året.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s