Ett jädrans halkande

Tur 78 undrade om det var stopp vid T-Centralen eftersom tåget framför henne inte hade rört sig på ett tag. TLC svarade förvånat att det inte skulle vara något stopp, sedan ropade de på tur 12 för att höra om det var något problem som hade uppstått. ‘Tur 12? Tuuur 12. TUR 12!!!’ lät det stegrande över radion medan tolvan åkte från T-Centralen till Hötorget. Någon minut senare meddelade TLC det vi redan hade gissat; tolvan hade gått i nödis och hade inte kunnat sända, därav den kortvariga proppen. Strax därefter var det 78:ans tur att rulla in till Hötorget och föraren rapporterade att det stod en ‘mysko man’ och tryckte i norra plattformsänden. Hon visste inte vad han kunde tänkas hitta på. Efterföljande tåg fyllde i att mannen definitivt verkade skum och kanske tänkte göra något dumt. TLC gick då ut med en allmän varning till tågen att ta det försiktigt. Snart hade han dock försvunnit från stationen och det gick att köra som normalt.

Tur 12 ropade sedan igen, denna gång från Råcksta. Föraren meddelade att han var tvungen att gå bak eftersom en dörr var hindrad. I själva verket hade den fastnat i plattformskanten och en felrapport skrevs. Någon timma senare var det dags för litet krångel i södergående riktning när tur 7 drabbades av allehanda roliga felkoder i Alvik. Tur 37 stannades i Stora mossen under tiden som sjuan fixade, donade och tryckte P. När turen kommit på rull verkade tåget fungera… hela vägen till Kristineberg, där föraren blev tvungen att omaktivera tåget. 37:an avvaktade i Alvik, tur 24 parkerade i Stora mossen och tur 8 i Abrahamsberg. Omaktiveringen fungerade, föraren tryckte P och körde. De avvaktande tågen hölls tillfälligt kvar där de stod utifall att sjuan skulle klappa ihop igen. Det gjorde den inte och trafiken kunde släppas på.

Nu följde ett par timmars fyllor, cyklister och evigt halkande i innerstan. Flera förare anmärkte på det sliriga norrspåret mellan T-Centralen och St: Eriksplan, tur 22 höll på att halka förbi den sistnämnda stationen och backade sig själv i nödis. Senare gjorde tur 6 samma sak. Dagens mest otippade halksträcka ropade tur 2 in från Skanstull, som föraren höll på att glida förbi. Han gjorde precis som de andra turerna och backade tillbaka så att dörrarna gick att öppna. Men för tvåans del var det inte halka på spåret som var problemet. Det var istället några felkoder i tågstatus som ställde till det; de gjorde V1:an till en halkvagn av yppersta klass och tvåan fick slira hela vägen till ändstation med stor försiktighet vid stationsinfarterna. Väl där gjordes en omaktivering som tycktes fungera.

En ny kull förare är under utbildning, VH lyssnade nostalgiskt på radion när tur 81 och 82 ropade att de ville än hit, än dit samt trycka P. ♥

Mörkret faller tidigare för var dag just nu och runt halv nio började det bli svårt att se allt utan helljuset på. Kvällen var stillsam, tur 42 rapporterade klotter i sin V2 men i övrigt verkade allt vara lugnt. En kvart senare ropade tur 27 att hon nästan hade varit på väg att köra på en person som gått längsmed söderspåret nära tunnelmynningen in till Bagarmossen. TLC varnade genast norrgående tur 25 och bad föraren avsyna sträckan Bagarmossen-Kärrtorp. Föraren sade att det kunde han göra, han hade ännu inte sett någon person dock. Men det hade varit poliser i Bagarmossen, kanske letade de efter personen som hade valt att beträda spåret? En stund senare meddelade han att sträckan var utan anmärkning. Även tur 28 och 26 avsynade med samma resultat.

Samtidigt halkade förarna i innerstan fortfarande på spåret vid St: Eriksplan och banjouren befann sig på platsen för att torka spår. När de var klara ombads tur 24 att köra som vanligt (som om man gör det nu för tiden där… det har varit halt i fyra-fem månader nu). Föraren utförde orden och meddelade att det inte var några problem med inbromsningen, däremot hade tåget fått slirning när det lämnade stationen. Och banjouren återgick till sitt arbete.

På Skarpnäcksgrenen blev tur 27 stoppad av polisen som började utföra tågkontroll. Kort därefter ropade TLC till tur 3 att ta det mycket försiktigt vid Skärmarbrink och fram till Gullmarsplan. 27:an och tur 21 blev ombedda att göra detsamma mellan Hammarbyhöjden och Gullmarsplan. Det verkade som om spårbeträdaren från Bagarmossen befann sig någonstans på sträckan i syfte att göra något riktigt dumt. Polisen letade febrilt efter personen, under tiden fortsatte förarna köra med höjd uppmärksamhet samt försiktighet. Drygt tio minuter senare meddelade TLC att polisen hade gripit kvinnan och att linje sjutton samt arton kunde köra som vanligt.

Och imorgon är det lillördag…

Annonser

4 responses to “Ett jädrans halkande

  1. Hmm… Läste nånting om en mätvagn i en annan blogg, vet inte om den bara skulle gå en delsträcka eller hela banan. Det brukar alltid bli förskräckligt halt när en sån har åkt runt. För att få korrekta värden från mäthjulen så måste dom kunna rulla utan friktion i hjullagren, och det uppnår man genom färskoljesmörjning enligt fullförlustprincipen. Fråga AGR om han tycker det är kul att polera räls.

  2. Jaha vi är uppmärksammade vi nya ser jag. Hoppas vi inte orsakar alltför mycket tågkänning. Molin jagar dock på oss hela tiden. Passar på att tacka VH för det privata tipsen om proven och simultantestet.
    Det var svårt, men det gick vägen.
    Ni får väl ha lite överseende med oss nya men kom gärna med tips !

  3. Ja han är en bra lärare dessutom – hård men rättvis som det heter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s