Trafikkaos på grund av regn

Eftermiddagen började med tågkänning. Övningstågen var ute och det innebar smärre förseningar. Det var väl ungefär det mest allvarliga som hände just då, dagen startade mao med triviala småhändelser. Men sådana skulle leda till en större; tur 28 fick hela tiden upp A-felmeddelanden om lasttrycket och var tvungen att trycka bort dem för att se IDU:n. Säkerligen var det ännu ett sådant föraren trött konstaterade dök upp strax innan avgång i Skarpnäck, varpå spaken lades i fullt pådrag. Det resulterade i en rödljuskörning och nu hade vi således bara en plattform i Skarpnäck som gick att trafikera medan TB hämtade en reserv. Förarna fick vänta på tågmöte i Bagarmossen/tills TLC sade åt dem att börja rulla. I Skarpnäck pågick utrymningen av tåget, vilket var lite småkomplicerat eftersom den första vagnen stod en liten bit in i tunneln. Föraren fick stänga av ett antal dörrar av säkerhetsmässiga skäl, men snart var tåget tomt. Reserven anlände, körde tillbaka tåget från V3:an och fick i order att gå i transport norrut för att senare vändas upp i Odenplan och gå i rätt tid söderut.

Tur 29 ropade att det var halt i innerstan och snart ropade även turerna på utomhussträckorna om halka då det hade börjat regna i västerort. Två förbiglidningar blev det varav en i såpbacken, även kallad Alvik norrut. TLC gick ut med ett allmänt varningsmeddelande och det dröjde inte länge förrän trafikkaos på grund av väderleken följde; det var tågkänning från St: Eriksplan till Gullmarsplan… När vi enligt direktiv inte får använda snöbromsen längre blir det förseningar istället eftersom tågen åker kana ute på spåren om man kör för snabbt. Och regnar det pajar vindrutetorkare. Denna gång var det på tur 28 som hade råkat trycka in torkarknappen när den skulle vridas, vilket resulterade i att torkarna sprutade spolarvätska hela tiden. Kollegorna kom med tips, men inga av dessa fungerade någon längre tid och istället kallades montören ut för att få ordning på saken.

Det knastrade till igen och tur 31 undrade därpå om det var känt att tåget norrut i Kristineberg var målat. TLC ropade på tur 24 och sade åt föraren att kolla det i Åkeshov när han vände så fick de se vad de kunde göra i tågbytesväg eller liknande. Ett par stationer därifrån, i Fridhemsplan, haffade två poliser en hel radda tåg och höll kvar dem ett och ett för genomsökning efter en suspekt individ eller något liknande. De gick tomhänta därifrån vad vi vet och tågen rullade vidare, men blev några minuter sena. I Skarpnäck hoppade en kille ner på spåret för att leta efter sin tändare, som han inte hittade. En timme senare stod Fridhemsplan i fokus igen. En kraftig brandlukt hade rapporterats in, vilket gjorde att TLC omedelbart ropade på citybilen som styrde kosan mot stationen. Några personer från stationspersonalen stod på plattformen och sniffade i luften.

Lukten blev starkare och TLC bad både tur 2 och 4 att vara uppmärksamma på eventuell rökutveckling samt dess källa i tunnlarna. Ingen av dem såg någonting. Då det framförallt luktade från södra delen av stationen var det där TB skulle gå ned och titta, på väg till stationen avgav hon en lägesrapport om att brandlukten var mycket stark utomhus. I samma veva blev det halv matning på sträckan St: Eriksplan – Kristineberg på grund av någon linjestation eller likriktarpryl utanför tunnelbanans område. Förmodligen var det där felet låg, ty i tunneln hittade i vart fall befälet ingenting. Även södra bilen kallades till platsen, men för att göra en bedömning från utsidan över närområdet. VH missade tyvärr dramats upplösning på grund av dåligt tajmade dörrstängningar men halvmatningen pågick länge så den där ‘X-stationen’ slogs nog ut helt.

Framåt kvällen började trafikanterna leva rövare, somna i tåg samt fyllna till. Tur 7 fick ett nödbromshandtag draget i V3 medan tåget stod vid Alviksbryggan och föraren var tvungen att gå bak och återställa detta innan det gick att köra upp till plattform fyra för att avgå mot Farsta. Kort därefter nödöppnades en dörr på tur 1 ståendes vid Rådmansgatan. Tågen bakom stannades och föraren återställde. Ingen närvarande hade sett något. Några fyllor hade somnat i hemgångarvagnar, varpå ordningsvakter lyfte av dem vid Gullmarsplan. Runt tiotiden ropade tur 8 från Gullmarsplan norrut om att det varit folk på spåret precis framför honom. Den efterföljande hemgångaren tur 9 varnades och åttan tillade att killarna sprang på Skanstullsbron, men på rätt sida -dvs. utanför spårområdet. Ironiskt nog ropade samma förare timman efter in ännu ett spårbeträde, denna gång vid Medborgarplatsen där en kille befann sig mellan de båda spåren strax norr om stationen. Och efter det bröt det ut slagsmål i en av tur 31:s vagnar.

Det ser således ut att bli en händelserik natt. Fullmånen lyser perfekt cirkelrund uppe på det mörka himlavalvet och då vet vi att folk brukar bli som galna…

Annonser

2 responses to “Trafikkaos på grund av regn

  1. Rolig läsning. Tack!

    Hade inte en aning om att tågen kunde halka på spåren vid lite regn. Det är säkert sant men det låter som komedi. Är tågen felbyggda eller vad? Hehe

    • Varsågod!

      Jo, de slirar runt som om det vore isgata ute. Förr brukade det finnas en putsbroms för att rensa bort vatten från hjulen, men på de nya vagnarna är den bromsen feldimensionerad och gör hjulen ovala.

      Istället för att fixa det tillverkningsproblemet genomgår vi alla den stora operationen ‘lövhalka’, som i korthet går ut på att förarna får krypköra och inte använda putsbromsen eftersom hjulen då får hjulplattor…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s