Radioskuggans återkomst

Det gick lite knackigt att få upp extratågen från Vällingbydepån denna eftermiddag. Personal arbetade under större delen av dagen med att laga ett rälsbrott i backen från depån upp mot Råcksta och de 70- och 40-turer som skulle hjälpa till i rusningen fick rulla upp till Vällingby för att där vända på plattform fyra och gå söderut.  Med ordinarie arton vändandes på mellanspåret och nitton att låna spår från blev det såklart bitvis trångt söderut. Om vi då dessutom berättar att det var rejäla radioproblem praktiskt taget hela dagen tycker man att det nog vore enkelt att stava till ‘kaos’.

Men det blev inte kaos. Då det knappt gick att sända på radion utan att bli avhuggen mitt i en mening hölls konversationerna korta eller uteblev helt. Blev det kris någonstans skulle vi ringa från någon plattforms/nödtelefon eller använda den egna mobilen. Därför finns det inte direkt mycket att rapportera idag. Tur 48 ropade om att hans tåg var målat över flera dörrpar, men eftersom färgen var snustorr menade föraren att målningen måste ha suttit där hela tiden medan han iordningsställde/gjorde sig redo att åka ut från hallen. Vagnen var klottrad på den sidan som inte stod mot träbryggan inne i hallen, varför det helt hade missats. Föraren snurrade in Högdalen på tumhjulet och körde in klottertåget direkt i hallen.

Tur 73 fick ett hackigt anrop från TLC, där ljudet klipptes bort bara efter några ord. ‘Tur 73, när du kommer till Farsta stra-, tur 73 när du kommer till Farsta strand, kolla o-, 73 kolla i Farsta om du har en trasi-‘ … Efter det tredje försöket fyllde föraren i att hon hade hört om något trasigt. En tacksam TL kunde då fylla i att det skulle vara en trasig ruta i V2. Men en sådan hittades inte och montör behövde således ej rycka ut med tejprulle och plast. Allt eftersom eftermiddagen gick insåg man att det var bäst att försöka sammanfatta all info så kort som möjligt över radion, vilket resulterade i allehanda roande kombinationer. Korthuggna meddelanden av slaget ‘Trafikant. Påse. V1.’ och dylikt flöt fram.

På kvällen rullade övningståg 81 och 82 ut ur Vällingbydepån för att gå i trafik. Eleverna har fått börja ha folk i vagnarna den här veckan för att få in snitsen med dörrstängandet, med mera. Det första 81:an stötte på var ett gäng killar i Blackeberg som hade lyckats sparka ner sin fotboll på söderspåret. När TLC kollade i kameran stod grabbarna på spåret och allmän försiktighetsvarning hojtades ut över den nu fungerande radion. Nitton fick köra in i sth 15 till plattformen, sedan började gänget spela fotboll på plattformen och ännu en varning gick ut till förarna. Föraren på nitton undrade senare om det var tågkänning han hade, varpå TLC meddelade att han hade två övningståg framför sig samt att de tog trafikanter. Föraren blev inte överförtjust över detta, kanske skulle han sluta i Alvik eller vid Guppet och ville slippa tågkänningen. TLC menade att eleverna måste ju faktiskt få öva på att köra i trafik vilket är alldeles riktigt. Visst är det jobbigt att ha tågkänning nio på kvällen, men vi var alla barn i början en gång i tiden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s