Det gäckande dörrparet

Eftermiddagsrusningen inleddes med att tur 76 fick stänga av ett dörrpar i V1 som krånglade. En halvtimme senare var det tur 38 som hade fått dörrproblem vid Gullmarsplan. Dörren gick inte igen och södra bilen påbörjade sin utryckning, vilken snart avbröts efter att 38:an med hjälp av en kollega hade dragit igen dörren så att tåget kunde åka. Dörren stängdes av och montören hade således två dörrar att laga under dagen.

Tur 37 ropade från Hässelby strand om att det var ‘en lirare’ utanför hyttdörren som ‘spelade Allan’. Killen fortsatte jävlas i över tio minuter tills ordningsvakter kom och plockade bort honom från platsen. Inne i stan blev det ett mindre stopp med tåg i tunnel då några personer ansåg sig ha rätten att hålla i dörrarna på tur 20 under flera minuter. Och från Åkeshov ropade tur 27 med en krackelerad glaspanel. I övrigt bjöd rusningen på ett antal fyllor, en och annan sovande, några upprörda tanter samt ett hånglande par som höll upp dörrarna så att de kunde fortsätta hångla.

På kvällen när det var dags för 70-turerna att rulla hem till hallarna fick tur 75 order att gå i 76:ans tid från Farsta strand. Tur 76 gick före, då det skulle ske ett orderbyte mellan densamma och tur 24 i Skärmarbrink. 24:ans förare blev väl inte direkt överlycklig när han först på färden genom stan upptäckte att ett säte var trasigt (ryggstödet hängde ned mot golvet i en vajer, montör behövdes för att skruva fast det) och sedan när det var dags för avfärd från Åkeshov och den avstängda dörren på 76 gamla V1:a indikerades öppen. 24:an blev stående på mellanspåret medan föraren gick bak för att se vad som var felet. Det visade sig att dörren inte gick att stänga; den låstes inte mekaniskt, utan öppnades varje gång man försökte trycka igen den. Förmodligen hade den åkt runt så, menade föraren. Med glipor upp till 10 centimeter…

Hjälp var snart på väg, samtidigt ville övningståg 81 upp från depån och gå till Farsta strand, TLC bad dem att åka mot Skarpnäck för att täcka upp för 24:an men det blev något småkrångel och övningståget stod över ett par tåg för att sedan åka till Farsta iallafall. Under tiden vände TLC tur 25 och 26 borta vid Islandstorget. På andra sidan stan meddelade polisen att det fanns en spårbeträdare mellan Enskede gård och Gullmarsplan, varför tur 42 stannades i norrgående riktning medan tur 33 blev tillhojtad att stå still på plattform tre. Några minuter senare fångades spårbeträdaren in i Enskede gård och montören stängde igen dörren åt tur 24, som sedan fick gå i transport till Guppet för att där vända på Pollak och gå norrut i rätt tid.

Slutet gott, allting gott?

Dagens snackis: Varför alltid godis/mackor/bullar/tårta/frukt vi får i belöning tar slut innan eftermiddagsskiftet tar vid. Veolia bjöd uppenbarligen på frukt nu i veckan för att fira att vi hade 81% nöjda kunder enligt den senaste kundmätningen. Förares körsätt och information vid störningar har fått ett duktigt uppsving med flera procentenheter (hela +4% i störningsinfot). Det är ju helt fantastiskt! Men framför meddelandena om goda insatser i lördags samt goda insatser i övrigt fanns det ingen fruktskål eller korg. 😦

Finn ett uppenbart fel.

Finn ett uppenbart fel.

Bildcred: Mim.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s