Vagnbrist och sekundär mod

I Bandhagen var det stenkastning på tidiga eftermiddagen, en kvart senare började börvärdet bete sig underligt för tur 26 vid T-Centralen. Båda händelserna var engångsföreteelser. Något som däremot inte var det var vagnbristen, som även idag visade sitt fula tryne och orsakade trängsel samt småförseningar. Tur 72 blev målad och försvann in i depån efter att föraren konstaterat att klottrarna hade täckt hela B-delen på V2:an. Då var den ute ur leken. När avlösningen sprack för tur 43 som fick köra vidare, vilket gjorde att det sprack på tur 1 som i sin tur skulle ha hämtat ut tur 50, fick vi reda på att den sistnämnda var inställd. Och när tur 24 frågade över radion om det var något tåg som saknades framför honom kunde TLC meddela att även tur 74 var inställd för dagen. På grund av just vagnbrist. (Vi skrev igår om att två turer hade ställts in pga ‘sprickor i dörrbladen’, vilket tydligen är sprickor av microformat i en del balkar läser vi i DN.) Flera förare satt således sysslolösa i timmar eftersom deras tåg saknades. Det obligatoriska spårbeträdet gjordes av några killar i Abrahamsberg som hade tappat något på spåret och under dagens gång luktade det återigen bränt på ett antal stationer.

Under den senare delen av rusningen ropade en förare om en sovande som satt i hans tåg. Han hade inte vågat väcka mannen eftersom denne hade en väska bredvid sig ur vilken det stack ut en yxa och en kofot… TLC hajade till och beställde genast ordningsvakter. Dryga halvtimmen senare hojtade TLC åt tur 3 att stå kvar i Tallkrogen, vilket berodde på att tur 76 hade fått sekundär mod precis framför i Gubbängen. Medan 76:an omaktiverade ämnade man köra trafiken söderut på motspår, därav hojtet eftersom signal och växel behövde ändras. Trean rullade ut på enkelspår medan tvåan stod kvar i Farsta centrum och väntade. Föraren på 76:an meddelade att omaktiveringen inte hade fungerat; det fanns fortfarande felkoder i mängder på IDU:n. Södra bilen landade för att hjälpa till om en andra omaktivering inte fungerade. Under tiden vände tur 77 på bryggan i Hökarängen och TLC förberedde både fyran och 78:an på eventuell motspårskörning samt vändning. Detta behövdes dock inte då befälet ropade att de rullade. TLC pustade lättat ut och lade tågväg till bryggan där vidare omaktiveringar kunde ske efter behov. 76:an fick sedan gå i transport till Odenplan för att gå i rätt tid söderut.

Tur 34 ropade att hans V1:a såg ut att ha blivit klottrad precis på hyttens sidoparti och tur 31 i Hagsätra tog itu med återställandet av nödöppnade dörrar som några ungar hade haft roligt med. De sprang självfallet iväg garvandes när föraren kom gående med L-nyckeln i näven. Snart hojtade TLC åt en arton att stå kvar vid Rådmansgatan. Orsaken var att *trumvirvel* 76:an hade gått i sekundär mod igen, nu stod tåget mellan Rådmansgatan och Odenplan där det omaktiverades. Citybilen anropades men behövde aldrig rycka ut då omaktiveringen fungerade, men efter strulet med de sekundära moden ändrade TLC 76:ans destination till Vällingbydepån istället.

När rusningen var över föll lugnet över bana 1. Visserligen varnade man för en ivrig fotograf i Hökarängen som levde farligt ute på vita linjen, tur 23 höll på att bli utan avlösning eftersom tillträdande föraren läst fel på tjänsten och tur 22 verkade ha fått ägg på golvet i sitt tåg, men annars var det härligt stilla på radion.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s