Småstrulsplockepinn

Tur 6 ropade att urspårningsskyddet på norrspår (plattformssträckan) i Råcksta inte satt som det skulle. TLC undrade om det gick att köra in till stationen med den vanliga hastigheten på sth 50 och föraren svarade ja. Senare promenerade två varselklädda herrar runt på spåret och synade området. Mer varselklätt var det på stn Islandstorget, där någon klottersanerare ensam skuttade över spåret stup i kvarten utan att göra klartecken eller dylikt. Följden blev att förarna inte visste om han kunde signalerna eller ej och några tåg tog det försiktigt in till stationen.

Från Åkeshov ropade en norrgående nitton att två killar hade hoppat mellan vagnarna på den sjutton som stod på mellanspåret. Tur 20 ombads gå och se efter så att han inte hade fått några koppelåkare. Södergående nitton hade dock synat vagnarna och det verkade som om grabbarna bara hade genat över kopplet till den andra plattformen. Men säkerhet framför allt är tubens motto och därmed genomfördes tur 20:s granskning fullt ut. Kort efter att föraren hade meddelat att kopplen var folktomma ropade tur 77 från Odenplan, där han hade fått tuta på en kille som låtsashoppat framför tåget (dvs slänga ut överkroppen framför tåget och dra sig snabbt tillbaka). Det hade sett allvarligt ut vid infarten, men sedan hade killen bara stått och garvat åt föraren varför det gick att döma bort som skämtande, om än morbidt.

Sexan hade nu vänt i Vällingby och körde söderut, med en psykedelisk frontruta. Föraren liknade synupplevelsen med att det var som att ha på sig ett par för starka glasögon. Montören fick ärendet, men då denne var upptagen med någonting som hade hänt på bana 2 stod hoppet till Holm, som hade en lista lång som vandringsstigen upp till Kebnekaises topp… Rusningen fortsatte utan alltför stora problem. Mest ropades det om sovande personer och signaler. Sedan meddelade en märkbart irriterad förare på tur 9 att hon hade en fylla i sitt tåg som tryckte på nödtalenheten ‘hela tiden’ och sade att det var någon som tänkte spränga tåget. TLC lovade vakter i Fridhemsplan. Några minuter senare ropade nian igen om att det nu börjat trilla in pizzabeställningar och att det förmodligen rörde sig om något äldre killgäng som jävlades. Vi hoppas att vakterna plockade av dem, men ännu roligare hade det varit att utrymma tåget och skicka efter en bombpatrull redan från första stund. Vem vet om det kan vara ett tomt hot eller inte?

Fler sovande ropades in och tur 31 fick ett brandlarm utlöst i sitt tåg, varför den larmande vagnen kontrollerades i Amrahamsberg. Ingen brand kunde konstateras och trafiken flöt på. En timma eller två gick och sedan ropade en förare att han verkade sitta på fel tåg efter att ha läst på fel rad i sin tjänst. Förvisso skulle han ha tåget han nu satt på, men inte än på ett tag. TLC löste det hela relativt snabbt eftersom tåget föraren skulle ha åkte precis bakom honom. Därmed blev det förarbyte i Åkeshov och den förare som tog över sjutton körde till Alvik där han blev avlöst. För att lappa ihop tjänsteluckan fick en annan förare köra en extra södertripp på sjutton.

Tur 32 meddelade att han hade en kille i tåget som hade tagit litet väl bra grejer och var hög som ett hus. Nästan samtidigt ropade tur 26 in klotter på fönstren i en av sina vagnar. Färgen var torr, men flagade när man tog på den. När sändknappen släppts ropade tur 31 från Hagsätra för att rapportera in sin V3:a som nymålad. Det var bara att åka ner till Högdalens mellanspår, utrymma och rulla in i hallen. Uppföljningen på dessa händelser såg ut så här; 32:an fick vakter vid Gullmarsplan, 26:an skulle få jourstäd men lyckades skrapa bort allt klotter när han vände i Skarpnäck och tur 31:s förare tog ut ett nytt tåg, gick i transport till Alvik och vände på bryggan för att gå i rätt tid söderut. Tur 1 ropade sedan från Skanstull norrut, där två killar hade kastat ölburkar på tåget. De andra tågen kunde ju varnas utifallatt, menade föraren. Och varnade gjorde man; tur 26 och 40 fick veta att två marodörer eventuellt slängde burkar omkring sig. 26:an verkade ha undgått att få något på sig, men tur 40 ropade strax att de kastat mat på hans tåg och tur 20 fick kladd över frontrutan. Vakter tillkallades omgående för att kolla till de små klantarslena änglarna.

Dagens tredje klotter ropades in, från tur 23 (?) som hade fått grönvita tags i stora delar av V3:an. Sedan rapporterade tur 36 från Slussen där tåget hade gått i nödis när föraren börjat köra från stationen. Det berodde på att någon hade nödöppnat en dörr. TLC undrade först om han kunde köra vidare till Gamla stan, men blev sedan påminda om nödbromsen och pratade med bana 2 om eventuell försiktighet eftersom föraren skulle gå bak och återställa. Föraren menade att han nog kunde gå genom första vagnen och ut på plattformen. Södra bilen ryckte ut till stationen för att hjälpa till och tågen bakom stannades från Medis och upp till Gullmarsplans plattform ett samt två. Sju till åtta minuter senare rullade dock tåget igen, det hade varit en full äldre man som ville gå av och som då hade nödöppnat dörren. Svedberg drog roat igång trafiken igen med sin förkylda stämma och då var det bara att köra på signal.

Dagens snackis: När kommer MTR-kläderna och kommer de att passa? Dessutom verkar det utöver vagnbristen även vara förarbrist då var och varannan människa tycks sjukskriva sig, vilket leder till att TX ringer runt efter folk varje dag. Ökade gnetmöjligheter för alla som vill, med andra ord.

Annonser

7 responses to “Småstrulsplockepinn

  1. Beträffande tur 9 så lämnade vakterna U.A..
    Och beträffande kläderna så hoppas jag att de snart är på g iallafall.

    • Jag hörde det, Mim hade tydligen blivit av med ett gäng på FHP som vakterna hade mött innan de börjat kolla tåget.

      Vad gäller kläderna utlovade hon ett nytt reportage från uppackningen. Själv hoppas jag att de kommer så fort som möjligt så att man hinner skicka felaktiga plagg fram och tillbaka.

  2. Betr. kläderna: Enl. MTRs hemsida är det
    21/9 – 1/11 Tid för ev. storleksbyte av uniform
    så ”rent tekniskt sett borde de ju komma idag” (18/9, för lö-/sö-postutdelning lär det ju inte vara), men gissningsvis börjar de skickas ut så de börjar anlända nästkommande vecka… ?

  3. Förarbrist, kanske dags att gå över nu om man har ledsnat på spärr med andra ord? Iofs ringer PLE stup i ett och frågar om jag har lust att sätta mig på den och den stationen hela tiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s