Öppna din dörr…

DN skriver om att ett av pendeltågen råkade öppna dörrarna på fel sida vid Södra station. Förvisso är det ett säkerhetsärende, men samtidigt en skitsak rent nyhetsmässigt; det här är en sådan sak som Stockholmståg själva bör ta med de inblandade utan att gemene man börjar rasa och korsfästa föraren. Förvisso är människan ett vanedjur, men de flesta reagerar snarare på att ‘ojsan, det här var nog fel sida’ och stannar i tåget i väntan på att misstaget ska upptäckas, varpå dörrarna stängs och öppnas på rätt sida. Rasa får man iofs göra, vi är alla bara människor och skäller ut allt och alla som gör fel enligt vår uppfattning. Men det är till syvende og sist så att företaget själva tar hand om frågan. Det behövs inte fler i soppan.

På gröna linjen har vi vår älskade ATP, IDTS och allt det där fina som hindrar oss från att öppna dörrarna på fel sida i och med att tåget ‘känner av’ plattformen och visar ett H, respektive V på IDU:n beroende på vilken sida tåget har mot plattformen. De gånger felöppningar kan inträffa är vid dörrpermissivtryckning, men eftersom det innebär ett extra steg i dörrmanövrerandet är sådana öppningar sällsynta.

När vi ändå är i farten har SvD rapporterat om att det tidigare på förmiddagen varit rökutveckling på ett tåg ståendes på stn Rådhuset. Räddningstjänsten inspekterade platsen och konstaterade att röken inte kom från någon brand, sedan släpptes trafiken på med kvartsförseningar.

Under gårdagen hade vi själva problem på gröna med tekniskt strul under rusningen (ledning, etc…) vilket komplicerades ytterligare av ordningsproblem. Resultatet blev ojämna förseningar under stora delar av eftermiddagen. Vad kan man säga? Vi har ett jobb som aldrig blir tråkigt på grund av alla saker runtomkring som kan gå fel. Och det är mycket som kan gå fel och som gör det, många stockholmare märker bara aldrig av det. Två tåg framför kan det vara ett seriöst vaktingripande för att en person stulit från trafikanter eller har ofredat någon, vilket inte märks av eftersom trafiken ändå rullar på en stund senare. På andra sidan stan kan det vara ett växelfel som har retts ut innan ett tåg kommer dit, osv. Men just under rusningen märks störningar snabbt på grund av att alla extratåg är ute också.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s