It’s raining… rain.

Lördagen blev en allmän halkcirkus när regnet började falla över Stockholm. Tåg gled förbi än den ena än den andra stationen, backade sig i nödis och gick i nödis på grund av slirning. Därmed slog TLC på stora lövhalketrumman och förkunnade att det var gult läge. Detta innebär som vi alla vet att sth sänks från 70/50 till 60/30, men numera med knorr eftersom TLC trycker på en knapp som gör att ‘ATP-mod X’ läggs in i banan, vilket gör det omöjligt att köra snabbare än lägets sth. Nu när det var gult läge blinkade ‘ATP-mod 1’ på IDU:n och förarna körde runt i sth 60. Hur det var med snöbromsen var det lite svårare med; en förare undrade om vi numera får använda snöbromsen. TL svarade ‘vid pådrag’, något som inte var så upplysande (det finns ju halvt och fullt pådrag, ex). Föraren frågade vad TL menade, TL upprepade sig, föraren frågade igen och när TL inte kunde förklara utbrast han istället ‘du får inte använda snöbromsen’. Föraren menade att TL gott kunde förklara vad han menade med pådrag istället för att bara klubba icke-användandet direkt. De enades om att föraren skulle ringa från Skarpnäck om tid fanns. I övrigt gjorde man sig sedan kvitt det gula läget så fort som möjligt eftersom förseningarna pallades upp på hög tack vare hastighetsbegränsningen…

Tur 51 fick det klassiska dubbelfelet felkod 56 plus 59 och omaktiverade. Efter en P-knappstryckning rullade tåget vidare, dock med någon lustig annan felkod som kom fram i tågstatusen hela tiden. Det var annars lugnt på radion, vilket är som det brukar vara när det regnar i flera timmar. Evenemangstågen åkte fram och tillbaka mellan Gullmarsplan och Alvik (samt Vällingby?) hela eftermiddagen och kvällen på grund av NHL-hockeyn och det var väl först framåt åtta-niotiden som saker började hända -tur 59 fick en dörr nödöppnad på okynnes vis, det var slagsmål på linjen, tur 80 fick ett antal dörrar nödöppnade i Hässelby och tvingades till slut tömma tåget och rulla mot depån där montör väntade. Då kunde äntligen tur 81 åka vidare från Johannelund, men förseningen var ändå ett faktum och 81:an samt tur 82 åkte sedan tätt efter varandra på väg söderut. Tur 59 fick rycka in och vikariera som den saknade turen 80 mot lite övertidsersättning och tur 77 blev tillsagd att köra hem 76:ans vagnar till hallen istället för sina egna. 76:an hade nämligen blivit målad och man ville ha bort den så fort som möjligt.

Från Thorildsplan ropade tur 64 att han ville ha vakter till sin V2 eftersom ett gäng killar hindrat dörrarna i fem minuter. TLC slog numret till Trygg-C, men hann inte mer än att börja prata innan 64:an ropade igen, nu från Fridhemsplan där det funnits vakter vilka nu tog itu med dörrhindrargossarna. TL sade åt föraren att be vakterna åka med och hålla koll på gänget så att dessa inte skulle störa tågets framfart genom stan. Det verkade hjälpa, inga fler störningar rapporterades från turen. Cirka tjugo minuter senare ropade en småchockad tur 52 från Medborgarplatsen. När TL svarade berättade föraren att det, när han hade kommit körande in mot Medis, hade suttit en kille bakom grinden på spårområdet. Denne verkade inte ha rört sig medan tåget kröp in på stationen, men vad han gjorde där var ett mysterium. Tur 66 meddelade att killen hade gått upp från spårområdet och in i 52:ans V3:a, vilket gjorde att man inte behövde oroa sig för honom mer. Någon som var desto skakigare var föraren, som senare fick avlösning för att dricka en stor kopp stärkande kaffe.

Dagens snackis: Trumvirvel -placeringen! Men inte bara den, nu har de nya tjänsterna för ‘skytteltrafiken’ kommit. Det är de tjänster vi ska ha efter ‘blå hjälpen’ medan spårrenoveringsarbetet mellan VBY-HÄS fortlöper.

Och till sist ett litet poetiskt mini-epos tillägnat en av dagens förare, på hans egen begäran (”åsså måste du skriva ikväll hur fint jag kör!”):

Ack du förare på sextiettan, vad fint du kör!
-smidigt och följsamt plåtskrället sig i kurvorna rör,
knagglet under hjulen är blott regnets fel,
annars lystrar tåget till ditt minsta körspaks-kel,
en inbromsning fin, utan minsta plåga och pin,
klagan eller kink. Du får skjutsa VH när som, din spelevink. 😉

Annonser

2 responses to “It’s raining… rain.

  1. Inte så lätt att köra tut märkes kanske då det blir lite halt. Då skiljes agnen från vetet. 21 år på spår men ännu inte lyckats glida förbi.. än. Hmm…..

  2. åhhh vilken fin dikt!! Jag blir alldeles jätteglad 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s