Tappa och plocka

Tur 25 ropade in ett stenskott på frontrutan efter konstens alla regler och tur 40 rapporterade att en person sprang på söderspåren från Hagsätra i riktning mot Rågsved. Föraren tillade att det förmodligen hade hänt något på torget som gjort att killen valt att gena via tunnelbanans makadam. Två turer avsynade spåret, men den springande killen tog sig nog upp på plattformen i Rågsved eller hoppade över staketet eftersom ingen av förarna hade sett honom. Samtidigt skulle tur 71 åka på motan ut från Högdalsdepån eftersom en nitton skulle in i hallen från plattform ett. När ännu en nitton skulle förbi var man på grund av det upptagna norrspåret tvungen att använda mellanspåret för trafik och 71:an fick vänta snällt medan allt körande fram och tillbaka skedde. Sedan gick det bra att svischa ut på banan. Givetvis var flera extraturer inställda idag liksom det har varit nu under de senaste veckorna. Tur 78 och 74 (?) var inställda och tur 79 åkte runt med enbart två vagnar.

Eftermiddagen och rusningen var avslappnad. Kanske är det ett underligt ord att beskriva rusningen med, men då vi slapp helgregnet och vinden som piskade Stockholm till underkastelse gjorde dagens torra rällag att körningen blev riktigt trevlig. Inte hände det så mycket heller, utöver att varenda människa i stan verkade tappa sina mobiler på spåret. Citybilen och ordningsvaktspatruller rände hit och dit för att plocka upp saker. Tur 76 råkade förvisso ut för en lite småjobbig sak och det var ännu ett kvastskaft som skulle slänga in näven i hytten för att försöka öppna dörrarna på egen hand, något som denne misslyckades med. Föraren menade att det var lätt att tröttna på alla som inte förstår att vi kör tåg och att kollektivtrafiken inte är en lekplats.

Mitt i rusningen felanmälde tur 44 en av ITV:erna på T-Centralen söderut. Den visade något helt annat än tågsidan och säkerligen hade någon eller något pillat på kameran så att den fallit ur position. Detta fel gjorde dörrstängningen lite skrämmande med tanke på folkmängderna. En förare beskrev det hela som att ‘stänga i blindo’. Efter rusningen ropade tur 44 igen; från Hässelby strand, där två killar hade klottrat tåget. Föraren undrade om hon kunde byta vagnar med tur 43 i Hagsätra. Efter att ha kunnat konstatera en monsterstor målning på 44:ans V2:a meddelade TLC att det mycket riktigt skulle bli tågbyte med 43:an.

Dagens snackis: fortfarande placeringen och den nya uniformen. Senaste nytt i uniformsfrågan är att cirka en tredjedel har skickats ut, samt att storlekarna på uniformen ofta har varit för små. Men en kollega som avlöste VH sade att några personer redan har börjat använda den nya uniformen, det låter därför inte som om storlekarna är helt åt helsike.

Annonser

9 responses to “Tappa och plocka

  1. Åh, de ska ju vänta med uniformen och byta alla på samma gång, jag ville ju se om trafikanterna skulle bli förvirrade och börja fråga efter ”information” eller om de alls skulle märka någonting.

  2. Vad säger Veolia om att en del arbetar i uniformer med en konkurrents namn på? Med Veolias synsätt borde det räknas som illojalt beteende.

  3. Företrädare för MTR har lovat att det ska finnas personal i depåerna 2/11 som kollar att folk har rätt uniform- varför skulle Veolia vara sämre? 🙂

  4. J:
    Ja det var exakt det jag också hade en fundering kring.
    Såg häromdan en förare på LIH som hade MTR`s uniform.
    Min reaktion var: Nämen, får man det,…neeej det är nog inte så uppskattat!

  5. Efter mycket å moment så kom ju uniformen och har provats och den satt förvånansvärt bra, lite trånga underställ men det går att leva med, handskarna var riktigt bra..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s