Två sjukdomsfall och en fällning

Två sjukdomsfall fick utgöra början på den vagnbristhärjade fredagsrusningen. Först var det ett vid Gullmarsplan söderut, en halvtimma – fyrtio minuter senare var det ett till på tur 1 (?), vilket resulterade i ett maffigt stopp från T-Centralen till Gullmarsplan. Både Citybilen och Södra bilen skyndade till T-Cen för att styra upp det hela, precis när åtta tåg till slut stod och köade lyckades de få ut personen på plattformen i väntan på hjälpen. Den kom snabbt därefter samtidigt som trafiken norrut rullade igång på allvar. Stoppet bidrog dock till en del förseningar och TLC fick lägga lite pussel med avlösningar, omtågande och genom att vända upp en del turer. Cirka två timmar tog det, sedan verkade det mesta ha ordnat sig.

Medan TLC trafikledde i stoppets efterdyningar ropades det om stenkastning i Vällingby norrut och tur 71 fick med sig en kvinna ut på Alviksbryggan och panikslagen som hon var började strax dörrar att nödöppnas varpå föraren gick bak för att återställa. Efter några minuter kunde han köra upp till Alvik utan vidare problem. Framåt slutet av rusningen passade man på att göra ett tågbyte mellan tur 32 och 79. Sedan rapporterade en nitton från Åkeshov att det låg en varselväst i södra änden av stationen och att den kanske borde plockas bort så att ingen skulle få för sig att klä ut sig till behörig och ränna runt på spåret. Ungefär samtidigt rapporterades det att någon grind eller lucka i Hässelby hade skruvats halvt loss/var öppen. För att avrunda alla småproblem ropade tur 29 med ett allvarligare; föraren hade fått HS-plomben i handen när han skulle kontrollera den. TB dök snart upp för att plomba om, varpå 29:an kunde lämna Skarpnäck bara några minuter för sent.

Dryga halvtimmen senare började spårspringandet. Tur 37 ropade att det stod en kille på norrspåret i Ängbyplan, vilket senare dementerades till Islandstorget. Han hade stått med armbågarna vilande på plattformen och föraren visste inte vad han gjorde, om han hade poserat för någon med kamera eller bara hoppat ned för att hämta någonting. Men avsynande blev det iallafall åt båda hållen, ända till Blackeberg eftersom killen kunde ha tagit sig in i tunnlarna. Man kan aldrig vara nog försiktig eller tumma på säkerheten när det gäller sådana saker. Ingen spårbeträdare hittades och strax ropade tur 28 att IDU:skåpet i Stora mossen hade blivit klottrat. Det var sorgliga tags, kluddarna hade inte ens ansträngt sig och då är frågan om det ens går att definiera bokstäverna som tags. Det var snarare en förolämpning mot graffare och småklottrare.

Nåväl. Runt halv åtta-tiden uppstod en bamsefällning på norrspåret mot Hässelby strand. Flera turer fick krypa mellan Hässelby gård och stranden, en gick till och med på motan när det bar av söderut. Inom kort konstaterade TLC att fällningen inte gick att få bort och då lade man istället rödgult för att tågen skulle kunna ta sig in till ändstationen. Banjouren kallades in för att titta på växlar och spår mellan de två stationerna; de hittade ett rälsbrott på norrspåret vilket innebar körstopp in till stranden. Tågen fick istället vända i Hässelby gård och hänvisa trafikanterna till buss 119. Trafiken rullade dock igång så smått när kvartstrafiken började. Nu blev det problem längre söderut, närmare bestämt i Gamla stan, där bana 2 ringt TLC för att varna för spårspring i Gamla stan. Den eller de som spårsprang var på tvåans spårområde, men då både röda och gröna linjerna går där stannades inom kort trafiken; situationen bedömdes vara för allvarlig för att vidare körning skulle göras. Stoppet varade i drygt 20 – 30 minuter.

Det låter som om folk inte har hunnit spendera alla sina lönepengar ännu. VH hoppas för kollegornas skull att natten blir lugnare än vad kvällen till sist blev.

Annonser

One response to “Två sjukdomsfall och en fällning

  1. Får man träffa spårspringarna personligen skall de allt få sig en skön liten örfil :0
    Tog mig nästan 2 h att ta mig till jobbet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s