Farstadebaclet

Tur 35 hade ropat om en liggande som fanns i V3, efter en titt innan avfärd i Hagsätra kunde föraren meddela att det inte rörde sig om något sjukdomsfall utan snarare om en fylla. Ordningsvakt beställdes, men dök inte upp vid Gullmarsplan utan skulle istället komma och titta till mannen på T-Centralen. Någon timma senare ropade TLC att tur 6 skulle se upp för en man som hade tappat något på spåret stn Fridhemsplan; han ömsom stod ömsom låg platt på plattformen vid kanten och letade efter prylen. Lite allmänt varnande senare verkade prylen ha hämtats upp, ty någon mer info om den krälande trafikanten spreds ej över radiovågorna.

Tur 12 och 8 blev ännu en timma senare varnade även de; tydligen var det rabalder på torget i Farsta strand i form av två ungdomsgäng som ville ge varandra däng och polis samt ordningsvakter befann sig där samt på plattformen. Eventuellt kunde det bli lite stökigt… och mycket riktigt ropade snart åttan att det var ett jävla liv på stationen, han visste inte om det gick att ta sig därifrån. TLC undrade om polisen var kvar, föraren menade att det var så mycket folk på plattformen att han inte kunde se några poliser. Ett stängningsförsök gjordes och trots lite meck kom tåget faktiskt iväg från stationen. Som ett smärre mellanspel meddelade tur 79 att han bara åkte ut med två vagnar och sedan hälsade tur 9 att det var bråk i hans tåg, kanske gick det inte att köra. Återigen undrade TLC om polis och ordningsvakt fanns i närheten, svaret blev att föraren nu hade lyckats köra till Farsta centrum där ungdomarna sprang ut från tåget och ner i biljetthallen. Minidrama förekom när även tur ett och två varnades för ungdomsgrupper som åkte mellan de två stationerna, men som tur var verkade deras bråkvilja ha sinat och lugnet lade sig över linje arton ett tag.

Sedan kom spårspringet. Tur 39 konstaterade trött att tre killar sprang runt på norrspåret mellan Högdalen och Bandhagen. Allehanda varningar ropades ut och avsynande genomfördes. Utan anmärkning. De var snabba att springa ut. Men mer spårspring blev det! -Tur 79 som stod i Skärmarbrink söderut såg att det gick en man bakom hans tåg. Tur 29 och 26 tokvarnades, 26:an rapporterade att det verkade vara en väska eller något som personen hade tappat ned och därför hade hämtat. Mannen var nu uppe på plattformen. 29:an hade sett alltsammans och till TLC:s lättnad verkade allt vara över ända tills 79:an förklarade att det var en burkplockare och att denne var kvar på stationen. Då skickade man direkt efter ordningsvakter. Tur 3 ropade in att två berusade hade klivit av hennes tåg vid Islandstorget och tur 4 meddelade tio minuter senare att en fylla låg på plattformen… sedan var det Skärmarbrink som gällde igen när tur 77 upplyste trafikledningen om att burkplockaren hade flyttat sig till plattform ett och två. Det var också dit ordningsvakterna begav sig samtidigt som tågen varnades då mannen redan hade varit nere på spåret en gång.

Det knastrade till högt på radion och föraren på tur 35 meddelade att han precis hade blivit hotad med stryk av en argsint trafikant som inte hade hörsammat dörrsignalen i Gamla stan söderut. Mannen hade inte åkt med tåget, utan blev kvar på plattformen och efterföljande tåg varnades för ilskpiggen. Lyckosamt nog var plattformen UA och 35:an hade avlösning i Gullmarsplan och fick därmed tillfälle att ta det lugnt.

Tur 8 ropade in klotter på sin V2, tur 23 ombads bli tågbyte åt 33:an eftersom hallen ville ha in vagnarna och en tur ropade om en pallvagn med tillhörande lastpall vilka hade dykt upp på stn Islandstorget… kvällen skulle annars bli bra mycket lugnare än eftermiddagen. Den största händelsen då var väl tur 25:s rop om att det inte gick att flytta tåget från Skarpnäck. Det visade sig vara en klassisk kombination som satte p för tågets framfart -felkod 56 och 59. Efter en omaktivering kunde turen åka vidare och tur 27, som hade väntat i Bagarmossen, fick klartecken att köra till ändstation.

Vad övrigt är, är det eviga P-knappstryckandet vid infart/utfart Hässelby strand annars det som mest tagit radiotrafiken i anspråk under de senaste dagarna. Det kommer säkerligen att fortsätta ett bra tag framöver.

Annonser

2 responses to “Farstadebaclet

  1. Tur 8’s V2a 2015 hade som tur var ingen större målning utan bara långa ormar/mellan stora tags längst med hela högersidan om man körde söderut..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s