Storfrämmat på bryggan Gullmarsplan

Eftermiddagen mjukstartade med att tur 59 fick gå bak för att kolla en dörr i Sandsborg. Det var inte värre än att den hade blivit slapp på grund av någon alltför ivrig trafikant och föraren kunde relativt lätt få igen den. Sedan följde ett par timmars lördagslugn, några felrapporter och fyllor ropades in. Tur 52 fick veta att avlösaren satt på den nitton som var på ingång från Kristineberg. Det kunde bli lite trångt med tid där. TLC hade inte behövt oroa sig för 52:ans vidare framfart; avlösaren hann ta över tåget. Men strax knastrade det till från tur 72, som meddelade att kollegan hade glömt att stänga hyttdörren och att han därför var tvungen att gå bak och stänga. Sju minuter senare rullade 72:an norrut precis innan 81:an hade behövt stannas i Krillan. Sensmoralen i det är givetvis ‘glöm inte att stänga hyttdörren’. 😉

65:an ropade in klotter, en askkoppsbrand på stn Rådmansgatan orsakade huvudbry och föraren på tur 55 hälsade från Farsta strand att hennes V1:a tyckte att den befann sig i depå. Tåget vägrade släppa den tanken och tre omaktiveringar samt ett YTL:s anländande senare bröts HS. Det blev transport hem till depån för att hämta ut nya (och mindre envisa) vagnar. På andra sidan stan undrade tur 71 vad det var för tåg som låg framför honom. TLC muttrade att det var tur 83 och frågade barskt varför 83:an var sen. Svaret blev bland annat halkan, som eleven på tåget hade att brottas med. 83:an vändes upp i Vällingby för att gå i rätt tid söderut. Dryga timmen gick och polisen beordrade förbikörning av Stureby då en knivbeväpnad man befann sig på plattformen. Polisen arbetade snabbt för att göra ett gripande och det var bara tur 78 som hann köra förbi innan klartecken kom.  Ungefär samtidigt kom de första rapporterna från tur 63 om att IDU:n i V3:an krånglade. Det problemet skulle senare växa någon timme senare när tåget var på väg norrut och felkoder började pipa fram. Bland annat en kod som menade att det minsann var fel på IDU i V3 och även på överföring/kommunikationsfel i koppel. Föraren ombads tömma tåget och åka in i depån för tågbyte.

När trasan hade rullat ut på bryggan Gullmarsplan meddelade en förbipasserande kollega att det var en hel del folk kvar i V3. På grund av felen hade trafikanterna inte hört tåget tömmas och satt nu på bryggan tillsammans med föraren, som skulle köra fram för att släppa av dem vid plattform tre innan det bar iväg till depån. Men självklart skulle det inte gå så lätt. IDU:n var helt mörk och det gick inte att logga in. Föraren slog in inloggningskod och enter i blindo varpå tåget kunde börja rulla mot trean. Då var befäl och en reserv på väg för att hjälpa till utifall att körning från annan vagn skulle behövas. Framme vid plattform tre hade körningen gått bra och föraren nödöppnade en dörr för att släppa ut trafikanterna. Efter att ha återställt dörren visade det sig att tåget fortfarande trodde att dörren var nödöppnad och propsade på att framföras i sth 30. Två tåg väntade i backen på att komma upp till Gullmarsplan och TLC sade åt dem att börja rulla samtidigt som befäl och förare åkte till Globen för att genomföra en dörrmanöver i hopp om att indikationen om öppen dörr skulle försvinna. Någon minut senare var 63:an äntligen på väg mot Högdalsdepån.

Med det föll lugnet som en sammetslen, tung ridå åter på plats över kvällen och stannade där… ända tills Trygg-C meddelade att ungdomarna var stökiga i Skarpnäck och höll på att köra ned sopkärl i tunnelbanan. Förarna fick ta det försiktigt vid vändning och det antyddes att saker kunde hamna på spåret.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s