Varde strålkastarljus

Rusningen inleddes med att tur 31 (?) anropade TLC från Thorildsplan där cowboykontrollanter hade stoppat hans tåg eftersom de skulle bötfälla en kille. Han undrade med harm i rösten om de verkligen fick göra så och meddelade att han tänkte ringa från Hagsätra senare. Några tåg till passerade stationen innan extraturen 71 också gjorde det, denna åkte vidare till stn Fridhemsplan för att därpå hastigt och lustigt gå i sekundär mod. Nu var det inte en dunderstoppmod denna gång, utan det räckte med en omaktivering för att få turen på rull. Precis som under tidigare veckor, sedan sprickbildningen i vagnarna upptäcktes, var flera extratåg inställda och förarna kunde lugnt ta en långrast i väntan på sina nästa tåg.

När mörkret slöt sig runt Stockholm började belysningens bleka ljusrör blinka igång på stationerna. Men de glömde av Farsta centrum och trots att gatubelysningen gradvis skänkte sitt ljus åt ringlande trottoarer och resliga fasader förblev stationen mörk. DLC kontaktades omgående och skickade ut jouren. Någon annan som var ute och hjälpte till var den montör som på Alviksbryggan tejpade tur 7:s trasiga ruta. Samma brygga fick sedan besök av tur tre, vars förare meddelade att tåget hade blivit klottrat av samma gäng som drönade omkring i söndags längsmed linje arton. De hade färgpennorna med sig denna gång också…

I Hässelby strand hade man nu efter helgen äntligen fått upp en fritextskylt om att det gick bra att trycka P. Problemet var att det endast fanns en skylt, vilken satt vid plattform två. Alla som skulle lämna stationen från plattform ett var således tvungna att be om tillstånd att trycka P iallafall. Dagens mesta irritationsmoment tillfaller precis som under förra veckan strålkastaren på byggarbetsplatsen vid Sockenplan, som så fint bländar förarna i bägge körriktningar. TLC lät hälsa att man inte kunde göra något åt den då fanskapet inte stå inne på tubens område. Det var dessutom en låst arbetsplats, vilket innebar att strålkastaren inte heller kunde stängas av. En förare hälsade att han tänkte plocka med sig slangbellan imorgon, andra menade att de kunde tala med bygget på förmiddagen om vikten av att bländljushelvetet släcktes när de gick hem för dagen. Radiomottagningen/sändningen fortsätter för övrigt att genomusel på sina ställen. Många gånger hör varken vi eller TLC vad kollegor säger, andra gånger går det inte att sända alls. Förarna kan oftast iallafall höra TLC, men tågen är det svårare med. Framförallt är det i tunnlar (ironiskt med tanke på att vi kör tunneltåg) som bruset eskalerar. En kollega sade att radiosystemet håller på att bytas eller fräschas upp, men det låter snarare som om det går sin undergång till mötes.

Dagens snackis: Idag var sista inlämningsdagen för placeringen och alla frågar alla vad de har sökt, andra går mest runt och gruvar sig inför domedagen resultatet som anslås imorgon eller i övermorgon.

Annonser

3 responses to “Varde strålkastarljus

  1. En temporär lösning på strålkastar problemet vore att dra ner solgardinen precis så mycket som det behövs för att slippa bli bländad, räcker med att man drar ner den vid Enskede Gård t.ex.

  2. Det är ett enkelt och bra tips. Värt att prova, hoppas att sikten inte blir alltför begränsad då; strålkastaren sticker upp precis ovanför bron.

  3. Alternativt ha solglasögon med sig,(ska ju inte behövas när det är inte så soligt ute men allting är ett värt ett försök så länge som strålkastaren fortfarande bländar förarna). 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s