En rätt vanlig lillördag

Några extraturer inställda, 72:an åkte bara ut med två vagnar, tur 8 fick OV skickad till sig för att förklara för galen attacksmåbarnsmamma att man inte får hindra dörrarna hur länge som helst för att ens snubbe och barnvagn befinner sig i biljetthallen… och tur 40 meddelade TLC att kontrollanterna hade konfronterat en kille som helt sonika då hade hoppat ned på norrspåret i Råcksta för att fly undan. Det var rusningens början.

Under högrusningen ropade tur 3 in att någon man stod i Krillan med byxorna nerdragna. Nästa tur fick uppdraget att se om detta stämde. Det gjorde det, iallafall litet halvt sådär -mannen hade knäppt byxorna, men betedde sig enligt föraren allmänt underligt och verkade inte alls vara intresserad av att åka tåg. Ordningsvakter beställdes. Någon timma senare sade TLC åt tur 71 och 12 att stå still i Tallkrogen respektive Skogskyrkogården. En man hade ramlat ned på spåret i Gubbängen och man behövde få upp honom. En stund senare fick de två väntande tågen köra vidare, under förutsättningen att de tog det väldigt försiktigt vid infart till stationen eftersom mannen låg på plattformen relativt nära kanten. Inga stopp fanns det att rapportera om, däremot var det en hektisk dag överlag eftersom människor i alla åldrar slet i dörrar, skällde och var stressade som bara den.

Tur 9 ropade under kvällen om att en man hängde i ett brostaket strax norr om Farsta centrum, dvs. han klättrade längsmed brons utsida. Åttan ombads se efter om det var så och hälsade att han iallafall inte såg något. VH vet att det hänger någon fastknuten säck eller liknande på en av broarna -kan det vara den som spökar? Nåväl. I Alvik hade tur 37 fått veta av en trafikant att det luktade bränt i V2 och föraren gick bak för att se om det brann, var och vad. Ett par minuter senare berättade han att det var en liten pappersbit som hade brunnit. Den var numera en pyttehög aska på vagnsgolvet. När TLC skulle ta till orda bröt vad som lät som en taxibeställning eller liknande in på radion och när denna hade försvunnit konstaterade man att bana 1 börjat få in utomstående radiotrafik på kanalen. Utöver de massiva störningar, ljudgap, brus etc som har förekommit på sistone får vi alltså även in andras radiokommunikation. Hm.

Tur 28 rapporterade att en kille åkte skateboard efter fyrans buss över Skanstullsbron, vilket TLC menade inte gick att göra så mycket åt. När föraren menade att någon källa kunde kontaktas, exempelvis polisen, meddelade TL att man skulle ringa bussgaraget.  Någon som inte hade skejtat bakom en buss men nog var väl så utmattad var snubben som däckade på tur 38 och sov utbredd över fyra hela säten. Honom plockade ordningsvakterna av sedan.

Och strålkastaren vid Sockenplan då? Den var släckt ikväll, efter en överenskommelse som träffades tidigare under dagen med bygget. 🙂

Dagens snackis: återigen placeringen. Sökningsresultaten hade inte kommit upp i skåpet utanför TX och fanns inte heller på intranätet. Imorgon blir det således som vi får se vad det är som gäller ett år framåt.

Annonser

4 responses to “En rätt vanlig lillördag

  1. Så det blev ingen slangbella på strålkastaren….
    Ett sådant spektakel hade jag velat bevittna.

    Och det där med radiotrafiken, snopet värre!

  2. Jag säger snarare roligt värre med radiotrafiken, ska bli intressant och se var detta slutar.. 😉

    Synd också att strålkastaren var släckt jag hade velat veta om min variant fungerat med solgardinen. 😦

  3. Finns det någon teori till varför radiotrafiken inte fungerar som den ska? Det känns inte som att det är någon nymodighet som ska ha barnsjukdomar.

  4. Den stundande omplaceringen lär säkerligen inte gälla i ett år. Jag gissar mer på ett drygt halvår.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s