Helvetesdugg

Hela dagen regerade helvetesdugget och i timmar var det gult läge, vilket innebar att de flesta tåg var mer än lovligt försenade. Placeringen hade dessutom kommit upp, vilket mottogs med blandade känslor. Och tur 20 fick en hel hord nödbromshandtag dragna i Bagis och var tvungen att gå bak för att återställa. När det är flera handtag brukar man i regel hitta ett sjukdomsfall i samma vagn, men här rörde det sig om multipel okynnesdragning av några snorungar som glatt sprang iväg från tåget under återställandet.

Rusningen kom och genast märktes halkan då de berömda fyraminutersluckorna gjorde att flera tåg fick tung belastning genom staden; är man som förare redan sen är det alltid så upplyftande att veta att tåget för varje innerstadsstation kommer att bli senare och senare. Och senare. Nian fick hjälp vid Guppet att få av den beryktade rullatorfyllan, vilken senare dök upp på tur 33 också. En sjutton blev taggad. TLC ropade om att någon trafikant som blödde i ansiktet eventuellt var på väg att göra något dumt i Alvik, det var oklart vilken körriktning det gällde varpå samtliga tåg varnades. Tur 21 och 71 var först på ingång efter varningen och tog det försiktigt (vilket man garanterat ändå gör när det är halt ute, iaf Alvik norrut). Vakter var på väg.

Till sist kom det efterlängtade gröna läget tillbaka. Det höll sig kvar i drygt två timmar, tills tur 34 gled förbi Globen och gult läge infördes åter.

Annonser

4 responses to “Helvetesdugg

  1. Angående halt spår. Är det inte lite 80-tal att man skall få problem vid dåligt väder. Borde man inte se över om det finns någon metod att se till att spåren förblir bra torra, eller iallafall rätt torra.

    Eftersom vi gör av med massa ström ändå skulle man kanske kunna värma upp spåren? Har man testat det? Sedan skulle man ha en knapp i hytten som göra att spåret framför blir 100grader C. Turbovärme säg 100 meter framför tåget. 😀

  2. Lasrar används fram på tågen i vissa länder, men till en extrem kostnad.

  3. Kan inte rälsen sandas som tågen och Spårvagnarna?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s