Cyklar och sten

Cyklar, bara en massa jävla cyklar! -kändes det som denna eftermiddag. Både i Gullmarsplan och Skanstull ville folk åka med kedjemonster på tågen. Allmänna avropningsarbeten blev det då, tur 2 fick av misstag med sig en av dessa cyklister och fick order att ropa av honom men det var litet svårt att se om det hade haft någon effekt eftersom plattformen Gullmarsplan var smockfull med folk som skymde sikten.

Från Brommaplan kom rapporter om stenkastning. Flera tåg hade fått stenar på fronten, sidorna, etcetera och snart kunde en förare följa upp med info om att det två killar hade parkerat sig utanför sporthallarna där de roade sig med stenkastningen. Tur 26 meddelade inom kort att hennes tåg blivit klottrat i takhöjd och frågan var om det inte också hade blivit stenkastat. I vilket fall som helst ordnade TLC ett tågbyte mellan 26:an och tur 45 i Gullmarsplan söderut. De båda turerna snurrade om numren direkt och körde på. Nästa tågbyte ägde rum någon timma senare i Skärmarbrink norrut, mellan tur 27 och 77. 27:an hade nämligen riktigt knackiga vagnar -vare sig utrop eller dörrsignal fungerade. Bättre då att få undan tåget från banan. Två andra tåg, som båda hade ett gemensamt problem, fick dock inte byta. På dessa tåg var förarna tvungna att permissivöppna dörrarna på varannan station, den andra gemensamma nämnaren var att tågen dessutom hade flera hjuldiameterfel.

Tur 4 ropade om att trafikanter hade sagt att en innerruta på ett dörrpar var lös och på väg att trilla bort. Felet skrevs på, men föraren menade att det inte såg fullt så allvarligt ut som man hade sagt och tåget rullade därför runt med rapporten i fönstret resten av kvällen. Fyran skulle ställa till med mer besvär senare; föraren som satt på tåget behövde bli avlöst eftersom han skulle ta tur 40 i Gullmarsplan en halvtimme senare. TLC bläddrade i papper och kollade tjänster, varpå det meddelades att ingen ordinarie avlösare verkade finnas. De sade åt föraren att han nog var tvungen att köra vidare, de fick lösa det när tågen kom norrut igen. Därmed efterlyste de övertidsarbetsvilliga förare som kunde köra fyran från Gullmarsplan till Alvik från 22:15 – 22:45. Tystnaden på radion talade sitt tydliga språk. Snart ropade man igen -var det ingen som kunde tänka sig att jobba över? Som sista försök lirkade de till sig en inte direkt överförtjust förare på tur 21, som skulle in i hallen. Föraren på fyran fick således sin avlösning söderut och kunde passa tur 40. Slutet gott.

Rent allmänt under dagen verkade det vara problem både med strömmen i västerort (vilken slogs av och på av sig själv) och med att se en del turnummer. Radion verkade ha blivit litet bättre, men många knastrade fortfarande när de sände.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s