Skanstullsbrottet

Blommorna är vattnade, duggregnet stänker sina små små prickar på fönstret och en trött förare sjunker ned i sin skrivbordsstol, där dagens arbete rinner iväg för att ersättas av ett avslappningens lugn.

Den underbemannade trafikledningen (de var två istället för tre idag) fick några saker att sysselsätta sig med under eftermiddagen. Bland annat med dagens fylla; snubben som kissade på Hötorgets plattform för att sedan med neddragna kalsonger stå och vingla på norrgående tur 76, vilken fick ordningsvaktsassistans när tåget stannade på stn Fridhemsplan. Föraren på tur 71 meddelade en kort stund senare från Gamla stan att trafikanterna talade om att det försiggick en misshandel i tåget. Han gick bak för att titta. TLC började stanna tåg bakom och det dröjde inte länge förrän en TL hojtade ‘STÅ STILL, TUR 71! TUR 71, DU FÅR INTE ÅKA! STILL!’ Vilket de gjorde eftersom två polispatruller hade ryckt ut med blåljuset på och nu var på väg upp till stationen, där slagen hade fortsatt hagla men nu på plattformen. Efter ingripande kunde trafiken släppas på igen och rulla som vanligt. Bortsett från dessa händelser var eftermiddagen rätt lugn på alla linjer utom arton, men det hör dagen till; plattformsvakter fanns på Skogskyrkogårdens plattform för att hjälpa till med dörrstängningen och som alltid under alla helgons dag vallfärdade horder stockholmare till kyrkogården för att tända ljus och ställa ut blommor vid gravarna. Stundtals var plattformen så fullproppad att TLC bad förarna tipsa sina resenärer om att de kunde ta en kort promenad från Sandsborg för att slippa trängseln. Även ordningsvakter skickades ut för att hålla koll när trängseln blev som värst.

Något som vi glömde att skriva om igår var att det under fredagen hade blivit fel på tidtabellen för linje nitton och att IDTS-skyltarna visade fel i Hässelby såväl som Hagsätra samt genom staden. Ända fram till tiosnåret. Igår började det även dunka litet grann när man körde söderut från Skanstull. Idag hade dunket växt till gedigna smällar, vilket ropades in runt sextiden. TLC undrade vart det smällde till och en förare menade att det var i rälen. Efter att några tåg hade kört försiktigt för att inspektera sträckan (som vi tidigare har haft rälsbrott på), i sth 30 och 20, stannades tur 62 i Skanstull och TLC gick ut med ett allmänt meddelande om att det på grund av ett allvarligt banfel inte gick att trafikera Skanstull via plattform två. Det var någon skarv som hade gått upp och måste lagas. 62:an tömdes ur och blev stående tom medan motspårstrafiken drog igång på plattform ett. Tågen åkte i konvoj tre och tre norr- respektive söderut medan banjouren kom till platsen för att reparera rälen.

Linje sjutton kortades snabbt till Gullmarsplan och sedan Skärmarbrink för att minska antalet tåg som behövde åka i konvojen norrut. Flera tåg ställdes upp på bryggor, man började förbereda att köra in ett antal i hallen också. Drygt en timma efter att motspårstrafiken hade börjat rulla (med sina fullsmockade tåg och hindrade dörrar) hade banjouren givit klartecken till att låta ett provtåg köra i sth 15 över den nylagade rälen. Det stillastående tåget rullade således förbi och fortsatte långsamt uppför backen till Gullmarsplan, där det blev ett av de fyra tåg som skulle trafikera linje sjutton. TLC gick ut med informationen att de behövde hämta mer ‘material’ för att kunna göra en fullständig reparation och tillade att det förmodligen skulle dröja till nio innan plattform två kunde börja trafikeras. Nu började förare undra om de skulle bli avlösta och om de som hade slut för dagen kunde gå hem. TLC visste inte, eftersom det inte satt någon på TX. Samtidigt kortades linje arton till att endast trafikera Farsta strand-Gullmarsplan med fyra-fem tåg, linje nitton skulle fortsätta åka hela vägen genom staden och ut till Hässelby.

Minutrarna gick och duggregnet bjöd på halkcirkus söder om staden. På TX hade F landat för att vara kommunikationscentral mellan förare, TLC och alltihopa. TLC meddelade lättat att förarna kunde ringa honom vid ändstation om man hade suttit länge på ett tåg. Kvart i nio var det klart -efter ytterligare körning konstaterades det att trafik kunde bedrivas normalt på sträckan Slussen-Gullmarsplan och tågen gick tillbaka till sina ordinarie destinationer. Då återstod bara det allmänna avlösnings- och omtågningspusslet. Flera förare hade suttit mycket länge på sina tåg, en del fick gå hem tidigare medan andra hade fått sitta över tiden och reserverna fick att göra. Som tur var fick tågen köra i full sth från Skanstull och dessutom skulle kvartstrafiken och halvtimmestrafiken snart börja, vilket förr eller senare brukar göra att saker och ting ordnar upp sig. Och självklart kom spårspringet precis då. Tur 82 fick endast köra till Svedmyra eftersom en kille med ljusa jeans och röd täckjacka skuttade runt på spåret mellan Svedmyra och Stureby. När 82:an till sist kunde köra långsamt, långsamt fram till stationen hade spårbeträdaren tagit sig upp på plattformen och denne klev helt sonika på tåget för att åka med söderut.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s