What a difference a day makes

Idag var det dagen D i tuben och allas vår första arbetsdag för den nya arbetsgivaren MTR Stockholm.

Både i Metro och City slogs det på stora trumman att idag var dagen kommen och nu fanns det 162 plattformsvärdar, femtioelva servicevärdar, datorer, synkroniserade klockor, med mera, med mera. VH/MH/Whatever såg en värd per plattform under rusningen och de var litet svåra att urskilja i allmänhet tills man kom på knepet; de hade knallröda kepsar. En del saknade uniform men bar varselväst och andra saknade varselväst men bar uniform. Än så länge verkade de inte ha några ambitioner att assistera vid dörrstängningen annat än att vinka en hälsning när man öppnar hyttdörren, för att sedan stå där och titta på medan dörrarna stängs och trafikanterna våldskutar mot den krympande dörrspringan för att försöka hindra stängningen. Men det är å andra sidan bara första arbetsdagen för dem och konsten att packa in folk i tåget kanske kommer senare.

Den förändring som mest har synts under dagen är de nya uniformerna och en del omtejpade vagnar. I spärren verkade tideräkningen dock ha närmat sig år 2009. Den berömda storstädningen är väl igång snart och det blir intressant att se hur den går, ty precis som Lucknuckan skriver kan det förekomma vattenspolning av stationerna vilket skulle få roliga resultat när det fryser på… (‘Tur 32, ta det försiktigt vid Brommaplan. Det var några trafikanter som halkade ner på spåret igen.’) Vi ser dock fram emot att ha en hel och relativt ren arbetsplats när det hela är över.

citymtr

Klockorna får vi om åtta veckor, handdatorerna vet vi tyvärr inget om.

Nu till ett par av dagens händelser: Tur 26 fick ett nödbromshandtag draget i Alvik och var tvungen att gå bak och återställa. Det var i samma vagn, nästan bakom förarens rygg och borde inte ta så lång tid men tåg efter tåg stannades bakom och först efter ett antal minuter meddelade föraren att tåget rullade. Han hade glömt nycklarna i när han stängde hyttdörren och gick till nödbromsen, varpå lite allmän akrobatik eller kollegejakt säkerligen hade genomförts. Men sådant händer ibland, oftast gör man inte om det på ett par år om ens någonsin eftersom det är så förbannat omständigt att låsa sig ute från hytten. Nästa tur att ropa på radion var 37:an, som hade försökt lämna Islandstorget men istället fick en felkod om att körspaken inte fungerade varpå tåget surt gick i nödbroms. En P-knappstryckning räckte denna gång.

Under hela eftermiddagen och större delen av kvällen var det gult läge på banans utomhussträckor. Det var torrt och inte det minsta halt, varför flera förare ropade att det minsann inte var några problem att köra där de befann sig. Det kändes dessutom urfånigt att tuffa runt i sth 60 när 70 verkligen behövs för att komma i tid på vår tjusiga bana. Men läget var befogat; några tåg hade glidit förbi stationer på grund av lövhalka enligt TLC som förklarade det med att stark vind + löv = tågsoppa, ungefär. Värst verkade det ha varit på linje nitton, där de flesta förbiglidningarna skedde. Först runt halv åtta-tiden på kvällen hävdes det gröna läget. Något som också hade hävts (men tidigare) var förbikörningen av Farsta centrum. Stationen hade haft det dåliga omdömet att förbli mörk när skymningen sänkte sina vingar över staden. Belysningen blinkade igång och var på en halvtimma innan den återigen tvärslocknade och TLC införde allmän förbikörning.

På kvällen tänkte man även se till att rulla ut en transport från Brommadepån, då den hade varit i svarven. Svarvvagnens förare ropade för att ge det dystra beskedet att hans vagn hade fått totalt linjebortfall. Skulle han försöka sig på lite batteridrift, månne? TLC frågade om det gick att bara ligga i nolläge på rull, men tyvärr befann sig vagnen i uppförsbacke och batteridrift var det enda som förmodligen skulle fungera. Det blev med andra ord från Alvik och norrut samt från Stora mossen och söderut under några minuter medan vagnen flyttades undan. När föraren återgick till normal drift pep flera Alviksbetonade felkoder fram på IDU:n såsom ex. 1031. Men tåget drog iallafall och det kortvariga stoppet löstes upp. Strömmen kom och gick även mellan Råcksta och Åkeshov några gånger under dagen. Varje gång man slökör runt i västerort förväntar man sig att TL ska yla ‘slå ifrån!, slå ifrån!’ som om det var någon Baader-Meinhofkupp i görningen. Vi hoppas att allt arbete med strömmen därute är klart inom en snar framtid.

Som ni ser har bloggen fått ett provisoriskt namn och en ny snygg bild som akutbeställdes igår kväll. Fint, va? 😀

Annonser

11 responses to “What a difference a day makes

  1. Jag tycker att min bild blev jättetjusig, men det känns ändå som om den gamla borde ha behållits. Bättre balans för ögonen. Går det att byta tillbaka?

  2. skulle inte bloggen heta HongKong-hora? Det var ju jätteroligt.

  3. Än har dom nya värdarna inte ockuperat tv-rummet i Liljeholmen. Det kommer nog snart. Fast det är ju klart, vi har ju ingen TV längre. Veolia tog med sig den, en gammal , liten ”tjock-TV” med skitdålig bild. Hamnar väl i Paris.

  4. 88090: Nej den hamnar säkert hos TLC BM eller i mässen Alvik. 😉

  5. Påtal om halkan förresten så höll en 19 på glida förbi Ängbyplan söderut varav det fick backa sina två meter för att sen prompt gå i nödbroms till en trafikants stora förtjustning
    (hans kaffe termos for all världensväg).. 😉

  6. Nu vet jag vad loggan föreställer!!
    Det är det där stäng-krysset längst upp t.h i webbläsarfönstret!!
    Ahaaa…

  7. Märkte att uniformsskjortor med 50% polyester inte är speciellt skönt mot kroppen. Tacka vet jag de mjuka polotröjorna i 100% bomull. Connex lyckades ibland.

  8. Vilka fina MTR-figurer du har hittat! Jag blir ju avis nu. Skitfin design och väldigt i tiden. +++++ 🙂

  9. Såg en av plattformsvärdarna på T-Centralen igår och jag tycke han såg lite för liten ut för att orka trycka in försöka i vagnarna alá Japan. Tycker MTR borde anställda ”kraftkarlar” för att få ordning.

  10. J: Sumobrottare kanske……

  11. Det finns kundservice och plattforms värdar som läser den bloggen också… Så jäkla intern är den inte. :-/

    Vi har nog inte för avsikt att ockupera ”era” tv-rum och rastlokaler men vi har för avsikt att ta våra raster där eftersom det är det utrymme vi har blivit hänvisade till.
    Kundservice och Plattforms värdarna har endast muntliga befogenheter, dvs. vi får inte röra trafikanterna, vi får heller inte avvisa eller kvarhålla och defenitivt inte knuffa in någon i vagnarna alternativt fysiskt stoppa någon från att tränga sig in i sista sekunden.

    Be era arbetsledare skicka efter kopior på KSV: och PFV:s arbetsinstruktioner så att ni ser vad det är vi förväntas göra och fundera på hur vi borde kunna samarbeta istället.
    Alternativt, pröva med att prata MED någon av oss istället för att snacka skit OM oss…

    Och BTWförmågan till auktoritet sitter inte nödvändigtvis i kroppsstorleken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s