Lights, camera, action!

Under eftermiddagens tidiga timmar kom ett flertal rapporter om en kvinnlig filmare på stn Fridhemsplan som hade ställt upp stativet en meter från plattformskanten och filmade en blind kvinna med ledarhund. Det var i sig inte så anmärkningsvärt kanske, men det faktum att den stackars jycken stod med nosen en decimeter från tåget (dvs extremt nära plattformskanten) för att utgöra det perfekta filmscenariot gjorde att förarna reagerade och undrade om någon kunde informera dem om säkerhetsriskerna. Efter ett tag hade den blinda kvinnan försvunnit med hunden och filmaren tyckte nu att hon skulle få några snygga actionbilder på ankommande tåg, varpå hon lutade sig ut mot dem när de kom farande. Vakter var på väg att beställas, men kvinnan var borta när nästa tåg skulle titta efter henne.

Tur 24 fick tågbyte med ett reservtåg från depån vid Islandstorget på grund av plattor (?), tur 8 fick ett nödbromshandtag draget i Skogskyrkogården (vilket var jättetrevligt för föraren då nian strax stannade i Sandsborg) -några minuter senare var åttan åter på väg söderut och istället ropade en förare om att det var osedvanligt halt Thorildsplan norrut. Efter en stund gled en tur nästan förbi där och en allmän varning om försiktighet utfärdades. Rusningen hade börjat och den skulle försvåra det för tågen att komma i tid eftersom extratågen rullade ut. Med ett nästintill fixerat gult läge kunde man lätt räkna ut att förseningarna snart skulle vara ett faktum. Och visst skulle det bli akutvändningar, tiominutersförseningar på nitton och brutala/snabba dörrstängningar för att ta igen förlorad tid. MH såg en kollega klippa en hel kö mycket effektivt, en annan delade på ett turistsällskap… Regniga dagar innebär nästan alltid fullproppade inomhusstationer, vilket säkerligen prövade värdarna ordentligt; att få folk att sprida ut sig jämnt längsmed plattformen är som att ställa ned en skål foder till en hungrig hund och förvänta sig att den inte kommer kasta sig över skålen.

Apropå hundar ropade tur 34 in att en hund hade sprungit på spåret i Ängbyplan och föraren menade att han nog hade kört över den; den hade försvunnit in under tåget. Kanske låg den där, han visste inte och ville gärna titta om den hade överlevt. Det hade den. Tur 8 rapporterade snart att hunden sprang omkring på norrspåret, TLC sade åt föraren att tuta (vilket gjordes) och hunden sprang då över till söderspåret. TLC gick ut med en varning till förarna om den lösa hunden, efter det meddelade tur 35 att även han hade tutat sitt spår fritt… vilket betydde att jycken ränt över till norrspåret igen.

Ungefär samtidigt ropade en södergående arton från T-Centralen, där en kvinnlig filmare hade stått med sitt stativ och lutat sig halvt in över spåret för att få bra bilder när tåget rullade in. TLC tackade för informationen, då man försökte jaga fatt henne på grund av hennes usla säkerhetstänk. Eventuellt skickades personal eller vakter för att tala med henne. TLC ropade på tur 9 som hade stannat i Ängbyplan och förhörde sig om läget där. Föraren svarade att hunden i det ögonblicket befann sig på spåret framför tåget och att spärrexpeditören var sugen på att hoppa ned för att hämta upp den. Då spx inte har spårbehörighet ombads föraren hämta upp hunden, vilket han också gjorde och inom kort var vovven räddad och i tryggt förvar hos spx.

Rusningen med förseningar fortsatte och nästa rapport om filmare kom. En arton hade en kille i tåget som dokumenterade sin omgivning med en stor kamera på axeln. Föraren undrade om han fick filma i hennes tåg, TLC svarade att privatpersoner får filma men är projektet av professionell art måste tillstånd finnas. Kameran var som sagt stor, men det var litet osäkert huruvida någon skulle komma och titta till filmaren eller inte. Någon timma senare var det dags för tågbyte igen, denna gång var det ett orderbyte då hallen ville ha in tur 7:s vagnar tidigare och föraren fick snällt vänta in åttan vid ändstation och ta den som en ny sjua. På andra sidan stan, närmare bestämt vid Fridhemsplan, såg tur 42 att två personer bar ombord en stor möbel längst bak på det södergående tåget. TLC frågade tur 26 om han hade sett en möbel bäras ombord, men föraren hade inte sett något och tingesten förblev ett tyst mysterium.

Runt niotiden blev tur 1 nedmålad i Brommadepån. Tre maskerade killar hade klottrat på V2:an och när föraren upptäckte detta hade de sprungit iväg, men troligen befann de sig fortfarande inne på depåområdet. Föraren menade att de nog borde skicka ut personal att kolla, samt varna nästa tåg som även det löpte risken att bli klottrat. Tur 21 ombads se hur stor målningen var när tåget rullade förbi den, i backen, stillastående ettan och rapporten till TLC löd att det var längsmed de undre panelerna och stort i omfattning. Som tur var skulle kluddet inte synas mot plattformssidan under färden söderut och ettan fick order att gå i trafik till Högdalen och in i depån för att där byta tåg. Han meddelade sin avlösare, som sedan fick kontraorder -hon skulle bli avlöst i Gullmarsplan och sedan passa tur 8 norrut, vilken då skulle bli nya turen 1. Sjuans gamla vagnar, som hallen ville ha in tidigt, stannade således ändå kvar ute på banan. En kvart senare hälsade tur 21 att han tydligen hade råkat få med sig skyddsplasten (?) som hängt från Skanstulls tak. Den stora plastremsan hade släpat efter tåget hela vägen till Skarpnäck innan den upptäcktes och plockades bort.

Annonser

3 responses to “Lights, camera, action!

  1. Får man inte åka med stora möbler i tuben?

  2. Om jag tar med egen soffa så får ju någon annan sitta på det sätet jag skulle suttit, så det måste ju bara vara bra…..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s