Lunka på, lunka på…

Jordbävning blev det inte när stora trafikstrulet efter flera veckor till sist kom, men nog kan man säga att det var en intensiv arbetsdag för alla förare, spx, pfv, ksv, trafikledare, med flera. Redan under fredagens tidiga timmar hade ett spårledningsfel kunnat konstateras vid Slussen och detta skulle vara hela dagen, kvällen och nästan in mot natten. På eftermiddagen blev nian av med en strömsko och fick totalt strömbortfall flera gånger på sträckan Medborgarplatsen-Gullmarsplan. I Skärmarbrink var det bara att tömma tåget och ta in trasan på bryggan. (Självklart såg traktens mindre begåvade ‘konstnärer’ till att klottra tåget i flera omgångar under kvällen.) Samtidigt verkade det som om strömskon vid sitt frånfälle även hade tuttat eld på tidningspapper eller dylikt i växeln mellan Slussen och Medborgarplatsen, där rökutveckling uppstod. (Enligt SvD var det en fiberduk, inte papper.) Både befäl och räddningstjänsten ryckte ut till stationen och trafiken stannades tills dess att inspektionen av platsen var klar. När klartecken till körning kom luktade det fortfarande bränt papper -tillsammans med spårledningsfel både infart Slussen söderut och sedermera även i växeln Gullmarsplan söderut mot Skärmarbrink var kaoset snart ett faktum.

TLC, som var en man kort denna eftermiddag, gjorde så gott de kunde med att styra om trafiken. Dessvärre hade de fått order from above att inte ställa in extratågen, som därför åkte ut på banan och orsakade mer kaos när hela innerstan snabbt blev igenkorkad av södergående köande tåg som bara kunde köra några meter åt gången fram till signal 013 infart Slussen, där förarna fick trycka P och passera signal i stopp. (Likaså var det framför signal 239 vid Gullmarsplan.) Hade tåget väl kommit förbi signalen var det bara att köra i normal hastighet. Ganska snart insåg man att det var alldeles för många tåg ute och dessa började tömmas, köras in på bryggor och vändas upp på diverse ställen. Inga omtågningar gjordes under de första timmarna, utan förarna åkte omkring med sina (i vissa fall 30-50 minuter) sena tåg och hoppades på bättre tider. Dessa bättre tider kom tyvärr inte direkt, utan många förare satt över tiden på sina tåg eller fick lov att fortsätta köra efter att de hade slutat för dagen.

Mitt i alltihop fick tur 72 ett nödbromshandtag draget i Fridhemsplan och fick gå bak för att återställa. Tur 12 ombads vända vid Rådmansgatan på bryggan och gå i transport till Vällingbydepån, men var istället tvungen att gå i trafik när det visade sig att två fulla ryssar fortfarande fanns kvar ombord. Tur 79 fick ett nödbromshandtag draget på Pollak och tur 78 jublade över att signal 013 blev grön, men ropade mindre muntert sedan över radion för att hälsa att tåget gått i nödis eftersom signalen tvärt slog om till rött. Banarbetarna höll nämligen på att fixa och dona med den fastlåsta växeln som orsakade felet och signalen slog om litet som den ville under en timma tills de (slitandes i sitt anletes svett) började få fason på den.

Under tiden ropade fler och fler förare att de hade suttit maxtiden sex timmar på sina tåg och syndikalisternas blockad blev verksam efter fem timmar på samma tåg. TLC och TX pusslade med avlösningar, raster och hemgångar så gott det gick. Men med sengångarkörandet genom staden var det svårt att få till de ordinarie avlösningarna. Reserverna gick åt fort, som alltid vid större trafikstörningar var det bara att hålla tummarna för att det stod någon och väntade när man skulle ha rast eller gå hem. Radion dominerades av P-knappstryckningar och både trötta, rastberövade förare samt trafikledare som varken fick toapauser eller ro. För att rensa upp bland tågröran ute på banan började tåg köras in i depåerna på löpande band. När det blev dags för nästa skift på TLC hade orken runnit av oss alla och de förare som hade suttit alldeles för länge på sina turer, utan någon avlösning ännu i sikte, fick ställa upp tågen på bryggor, mellanspår och äntligen gå hem. Förutsatt att de inte jobbade över genom att köra transporter till Vällingbydepån eftersom Högdalshallen enligt uppgift nästan var full.

I samma veva började de festsugna stockholmarna ge sig ut på stan för att sätta sprätt på lönepengarna. Tonårsfyllorna som höll i dörrar, spårsprang i Blåsut och nödöppnade samma dörrar som de höll i bidrog inte direkt till att minska de förseningar som fanns. Som tur var hade omtågningen då påbörjats och framåt elva var det flera tåg som låg någorlunda rätt tidsmässigt.

MH hade i jämförelse med sina kollegor en relativt lugn dag, men likaväl var det förbannat skönt att komma hem. Kära arbetskamrater, vi slet alla som djur idag och förtjänar att sova riktigt jävla gott i natt.

Annonser

6 responses to “Lunka på, lunka på…

  1. Låter inte så kul, åkte med er idag och det tog 45 istället för 20 som det ska enligt tidtabell.

    Ibland hoppas man att folk ska fatta vilket jobb vi gör och hur slitit det kan vara när det skiter sig totalt som det gjorde för er, men många bara gnäller.

    Jag hoppas på en lugn lördag på idag.

  2. Att detta skedde under löningsfredag, sthlm international horse show samt första julhandlingshelgen, med minimal arbetsstyrka dessutom, gjorde det till en mycket intressant upplevelse. Stort tack till alla förare som utan vidare delgav oss pfv om vad som pågick. Det ledde till att man kunde hänvisa trafikanter till andra färdsätt och få förståelse för att tågen inte gick som dom skulle.

    • Självklart delger vi er vad som pågår; vi är ju alla ett team i tuben. All heder ska dessutom gå till duktiga plattformsvakter som arbetade för fullt med att informera. 75% av alla de frågor vi brukar få om läget styrdes skickligt undan av pfv så att tågen kunde rulla vidare söderut.

  3. Det var en ren idioti av operativa chefen att lämna order om att köra ut ALLA extraturer, trots spårledningsfelet på strömbron. Och att man sen fortsätter att köra ut dem i smetet när helvet brakat loss?

    Hade man låtit extraturerna stå hade man haft ett tiotal reserver som kan ta andra påhugg. Det är så man löser avlösningskaos. Dessutom hade trafiken fått gå mycket smidigare genom stan, istället för att trycka in fler tåg i kaoset..

    Vad är logiken bakom att köra ut tågfan? Jo företaget får betala vite och får mindre bonus av SL. Att betala förarnas övertid, tvinga oss att slita i rena rama helvetet och dessutom totalt obstruera trafiken för stockholms trafikanter (kunderna om så vill) är tyvärr BILLIGARE. Det kan bara beskrivas med ett ord: SJUKT!!!!!!!

  4. Någon måste få stå lite till svars för den smet som blev när man bestämde sig för att ta ut alla tåg.
    Annars gjorde nästan alla så bra det kunde och lite mer, ack som vanligt var det vissa som försvann och passade på att ta lite ledigt

  5. Ärligt talat det där med att folk försvinner tror jag är ren skitsnack! Om inte MYCKET marginellt. Arbetar man 6 timmar utan rast har man rätt att gå hem. När arbetspassen redan är planerade till 4.59 är det klart att folk snabbt försvinner när det väl börjar spricka…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s