Två tröga dagar och ärtsoppa

Eftersom söndagen var så tyst och trevlig var MH väldigt trött när hon kom hem och somnade nästintill direkt vid hemkomsten. Det var första advent och innan jobbet hade stjärnor satts upp i fönstren. Något som är lika självklart som julpyntande i hemmet under adventhelgerna är att vi kör med trevagnståg varje söndag, vilket underlättar nät den intensiva rusningen drar igång mitt på eftermiddagen. Tågen kommer oftare i tid, dessutom är det skönt att bara kunna slappna av hela körningen. En fara med det är dock att man inte blir lika alert som annars, särskilt när det som igår var mycket tyst på radion. Tur 42 ropade om att några ungar stod bakom simhallen i Vällingby och kastade sten på hans tåg, vilket hade resulterat i mindre skador på fönstren. En liggande på stn Odenplan, en fylla i Skanstull och en cyklist vid Rådmansgatan var andra höjdpunkter på radion.

Rapporten från söndagen vore inte fullständig utan att berätta om spårledningsfelet norrut som spökade under stora delar av eftermiddagen och kvällen. Tågen körde in med snabbt sjunkande börvärde på stationen, trots grön signal och TLC svor ve och förbannelse över felet. ATP:n startades om två gånger utan felet helt försvann. Snart listade man ut att felet uppstod vid tågkänning på väg in till stationen och flera turer hölls kvar extra länge vid T-Centralen då TL ville skapa tågkänning för turen bakom. Två omgångar tåg passerade utan problem. Sedan kom felet tillbaka igen och banarbetare kallades in. Runt åttatiden tycktes man äntligen ha fått bukt med problemet.

Spårledningsfelet till trots var det ändå dimman som förarna skulle minnas från söndagen. Dimslöjorna låg disig och tjock som ärtsoppa över hela staden, vissa stationer var på grund av detta svåra att se när mörkret föll och man fick förlita sig till ledljuset från plattformsbelysningen vid infart.

Dimma över Pollak.

Nu till måndagen, som också var relativt lugn. Spårledningsfelet hade inte kommit tillbaka, istället roade vi oss med att göra tågbyten på bana ett. Tur 25 byttes mot 75:an i Skärmarbrink söderut då den förstnämnda saknade både hel och halvljus i ena fronten, tur 22 bytte vagnar med 72:an på samma station men norrut på grund av fel på frontrutan. Det var ett tågbyte till som ägde rum senare på kvällen, men detta missa tyvärr MH.

Alviksbryggan smittade en av artonturerna med de sedvanliga felkoderna för ‘drivning bortkopplad’, ‘modulkontaktor’-koder med mera. Olika förare omaktiverade därför under dagen tåget när de kom till Farsta strand och då hjälpte det ett tag… eller iallafall ända fram till nästa gång tåget vändes på bryggan. Något som också levde sitt egna lilla liv var tur 43:s vindrutetorkare som föraren felanmälde; torkaren hade startat av sig själv två gånger under dagen, eller som föraren själv uttryckte sig: ‘det börjar kännas som rena Transformers här’. Montören, som precis var klar med 34:an, fick ärendet direkt. Kvällen inleddes med spårspring i Gullmarsplan, men lugnade sedan ned sig. Folk spar krutet till lillördagen nu när löningshelgens partajande är avklarat. 😉

Imorgon börjar de nya tjänsterna att gälla.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s