Julveckans nyfunna värme

Under förra veckan och denna veckas inledning har anrop efter anrop till TLC gjorts om iskalla hytter, stelfrusna förare har med skallrande tänder stapplat in i mässen nästan gråtandes av glädje över den välkomnande värmen… och på tisdagen meddelades det att en lösning var på gång. Den fick vi se igår, på onsdagen. Flera förare hade då redan pratat länge om att kupévärmare borde införskaffas; fanns det kontors-AC kunde det väl lika gott få finnas en simpel kupévärmare, menade de. MH höll med och blev därför positivt överraskad när föraren som hon avlöste stolt berättade att hans tåg minsann hade en värmefläkt! Och visst stod där en vit liten kloss i högra fönstersmygen, ivrigt surrandes och fullt upptagen med sitt värv att värma upp omgivningen. Den var mycket trevlig att ha, särskilt på utomhussträckorna där det annars brukar bli svinkallt rent utsagt i de gamla vagnarna. Senare under dagen när extratågen var på väg ut var det en kollega som hälsade att det kanske var litet onödigt att två av hans mellanhytter hade fått kupévärmaren installerad -han menade förmodligen att då alla gamla vagnar inte hunnits med än kanske det hade rangerats fram ledarvagnar i 20/21-serien utan värme varför två mellanhytter med värmefläkt… ja, ni fattar.

Förarens bästa vän.

Den 23:e december blev precis som man kunde förvänta sig; mycket ‘sista minuten’-spring inne i stan (klapphandel plus julresande) fram till klockan sex och efter det sänkte sig det totala lugnet över banan. Några fyllor ropades det givetvis in om och tur 28 hade blivit klottrad invändigt (kluddpellarna tycker det är för kallt att klottra utvändigt för närvarande). Eftersom tagsen inte var helt torra tömdes tåget ur, gick ut på bryggan i Åkeshov och gick sedan i transport söderut. Tur 71 i Brommadepån blev en ny 28:a. 28:ans ordinarie förare körde klottertåget till Alvik, där en reserv tog över och själv inväntade han sitt tåg som strax kom omturat upp från bryggan. Klottertåget skulle till Högdalen, men TLC ändrade sig, vände upp det vid Rådmansgatan och hälsade att föraren kunde köra hem det till hallen i Vällingby istället.

För MH var det en mycket lugn arbetsdag sånär som på två överstressade småbarnsföräldrar som använde sina barnvagnar som murbräcka, vilket ledde till smärre hjärtklappning, att knapptryckarfingret fick motionera ett par gånger extra samt att tåget blev lite sent då hela öppna/stänga-förloppet fick göras om båda gångerna. Förseningen gick dock lätt att ta igen tack vare att Stockholm är rätt folktomt under julhelgen.

Men nu är det underbart att fira jul. Staden ligger insvept i ett tjockt vitt snötäcke där ljusen från singlar och familjer i Sofo varmt välkomnar en när tåget ömsom dundrar ömsom glider nedför backen mot Skanstull. Men där fönstren lovar värme och liv gapar plattformarna tomma. En rulltrappa går på tomgång utan en enda människa i närheten. Det fasta dunket stannar tvärt och enbart varningssignalen från dörrarna bryter den överväldigande tystnaden innan snabbstarten trycks och föraren med sitt tåg färdas vidare genom mörka tunnlar djupt under Stockholms gator och torg. I Alvik glöder det till av aktivitet när hela åtta personer kliver av. En äldre herre lyfter artigt på hatten och önskar God jul. Föraren ler och önskar god jul tillbaka. Nästa station där ett flertal människor lämnar tåget är Brommaplan. Där rör sig de annars så stressade mälaröborna med en ledighetens avslappnade maklighet i enad liten tropp mot utgången för att sedan i ett par sekunders myller grena ut sig till sina repsktive bussar. Tunneltågföraren kör vidare, vidare mot Åkeshov, Ängbyplan och ett majestätiskt glimrande vinterlandskap som tyst och stilla alltid verkar ha funnits där.

Annonser

4 responses to “Julveckans nyfunna värme

  1. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145739710

    Hehehe värmefläkten är nog inköpt på clas ohlson.. Dom rear ut dem för 129 spänn :-p

  2. hoppas de fungerar snart…

    här om dagen körde jag in ett tågbyte pga kalla hytter i båda ändarna. Tre timmar senare fick jag köra ut samma vagnar jag tidigare körde in för nytt byte av samma karaktär.. Inte fan fungerade värmen bättre för det.. Bra där.

    • Ja, vi får hoppas att det av Mim nämnda kabelkrånglet går att lösa. Vare sig uniformen hjälper eller ej mot kylan kommer det en dag då det inte längre finns tillräckligt med byteståg…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s