Julhelgsrapport

Juldagens absolut skönaste radiokonversation ägde rum på sena morgonkvisten. TLC undrade om de hade kontakt med 14.15 och föraren svarade att visst var han där. TLC replikerade med att han kanske skulle byta några siffror på tumhjulet så att han hamnade på rätt bana.

Ute på banan hade Sockenplans plattformsdörrar blivit helt övermålade av någon ovanligt skadekåt kluddpelle och detta felanmäldes frekvent under dagen allt eftersom nya förare tillkom. Det är tyvärr inte ovanligt att sådant sker under julhelgen eller andra helgdagar då det under långa stunder inte kommer några tåg/är folk ute. Man hoppas alltid mot sitt förnuft att de ska ge fan i ens arbetsplats, men klotterpjattarna har som bekant sin egen agenda där de utropar sig själva till något slags förvridna hjältar. Till Annandagen hade dörrarna tack och lov blivit sanerade.

Under veckan har det varit uruselt med ström mellan Slussen och Medborgarplatsen när man kör söderut. Det är någonting där som slår ifrån och följden blir att tåget hoppar till så fort det har mer än sth 20. Således är det bara att gasa upp till trettio och sedan ställa körspaken i nolläge tills tåget kommer in på den övre sträckan vid växeln, där strömmen är som den ska. Strömproblemen har fortsatt under helgen och eftersom det är både jul och nyår kan det dröja innan problemet åtgärdas. TLC hade tidigare i veckan skickat ut personal för att titta på sträckan men vad vi vet är ännu ingenting i lösningsväg planerat.

Annandagen var det, ja… En kort sammanfattning följer här:

Tur 64 fick brytarfel på en dörr som därmed vägrade stänga sig och efter att föraren förklarat att hon redan hade provat att göra nya dörrmanövrar (TLC brukar ta gick hon bak för att se om dörrskrället kunde puttas igen. Södra bilen kallades ut till Kärrtorp för att assistera. Turen tömdes snart ur. Efter mycket om och men samt allmänt knätrollande kunde den sedan gå i vagntransport till Gullmarsplan.

På eftermiddagen tvärdog tur 51:s handmikrofon plötsligt på väg söderut och föraren meddelade att hon inte hade någon som helst kontakt med trafikanterna som det lät. Utropen nådde inte fram. Mikrofonen i V1 hade förvisso fungerat, men frågan var om den hade nått ut till trafikanterna i V2 också eller om den enbart hade omfattat V1. Felsökning påbörjades och slutade sedan med att TLC ordnade fram ett tågbyte nästa gång turen stannade norrut i Gullmarsplan.

Ett fruktansvärt tjut ven över radion och tur 82 felanmälde sedan sin hyttdörr. Den var inte tät nog och följaktligen fick man plugga igen öronen för att kunna köra. TL konstaterade att jo, det verkade så eftersom ljudet hade hörts ända fram dit genom radiovågorna. En notering gjordes och turen fick rulla vidare. Andra gången föraren anmälde dörren undrade man om han kunde stå ut tills vidare och skriva på dörren. Han svarade jakande men menade att vagnarna behövde bytas in så fort det var möjligt då tjutandet var olidligt.

Tuben körde med tvåvagnståg hela dagen, vilket inte räckte fullt ut alla gånger. Efter klockan nio på morgonen stod det klart att startskottet för årets mellandagsrea hade gått och att folk vallfärdade in till stan för att fynda samt från stan med sina fynd. Plattformarna var lagom fulla framåt tolvsnåret och mer trängsel skulle det bli vad dagen led. Under eftermiddagen blev tvåvagnsproblemet än mer påtagligt. En förare hade fått lov att lämna ett hundratal personer både i Hötorget och på T-Centralen; efterföljande förare meddelade TLC att trafikanterna bar hockeytröjor varpå TLC meddelade att jo, det var visst hockeymatch i Globen ikväll. Men det fanns inga extratåg beställda… De ordinarie tågen fick dras med en tyngre belastning än vad som hade förväntats och det snurrades ivrigt på tumhjulen för att få fram destinationskoden ‘via Globen’. Linje 18 fick även tumhjulssnurra in ett nytt infoalternativ eftersom det går utmärkt att ta sig till golfbollen via Skärmarbrink.

Överlag var det ändå lugnt, om än halt i innerstan eftersom tågen på grund av snöandet drog med sig väta in i tunnlarna.

Annonser

4 responses to “Julhelgsrapport

  1. Jag hade ju roligt åt att kupévärmarna har avinstallerats på grund av ”klena kablar” i C20.

  2. Kommer mellandagsrean som en överraskning för planerna, precis som snön för alla andra stockholmare?

    /j – tillfälligt utlokaliserad till västkusten

  3. Jag trodde att alla var hemma och tittade på Kalle Anka vid 15-tiden. Så var icke fallet i år. Tåget var så fullt att folk fick springa mellan vagnarna för att överhuvudtaget komma in. Jag och många andra fick stå i över 20 minuter utan att få någon sittplats. Kanske hade man bojkottat Ankan i år i tron att det var en Annan Anka.

  4. SL:s planerare tror som vanligt att under hela Julen sitter all hemma och knäcker nötter, myser med farmor och pruttar i sig julmat. E. kl. 15 är ingen ute på Julafton för då börjar Kalle och så har det varit sedan 50:talet och inget haver förändrats i SL-planerarens julvärld. Inte är det någon som vill åka kollektivt under helgen tänker de och kopierar jultrafiken från år till år för det är ju enklast att göra så. Hur det ser ut i verkligheten har man som vanligt ingen aaaning om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s