En batteriholk på hjul

TubNet är lanserat och lösenorden finns i postfacken. Nu kan vi alla läsa MTR:s policydokument, nyheter, med mera hemifrån. Börja omedelbart titta igenom sidan. Den saknar en hel del funktioner för närvarande, men skalet ser lovande ut.

Ute på banan var onsdagen lugn. Tur 41 fick dock en imponerande felkodslista, varav flera hade att göra med strömförsörjning och kulminerade i sjunkande batterispänning. Montören hade redan fått ett tidigare ärende på 41:an och väntade Alvik söderut. Väl framme vid stationen berättade föraren i detalj för montören vad som hade hänt/vilken status tåget hade och efter en titt kunde det konstateras att tåget måste tömmas och köras undan innan det blev värre och inte gick att flytta. Det blev B-spåret nästa för 41:an och sedan vändning på plattform ett för att rulla i transport till depån.

Och på tur 42 spökade det; när föraren hade stannat i Stora mossen (?) öppnade sig dörrarna av egen kraft och när föraren öppnade sin hyttdörr slogs varenda passagerardörr igen… återigen på egen hand, utan någon knapptryckning.

I övrigt; plattor, halka, plattor och ventilationsproblem. Kontrollanterna, det vill säga Securitasväktare med block, for idag runt med tågen längsmed hela gröna linjen och bötfällde trafikanter för glatta livet. Folk verkar inte ha haft koll på att väktarna har tagit över biljettkontrollen och därmed blev det inga massflykter från vagnarna eller spring mellan dem när Securitaspatrullen klev ombord.

Lite småstrul till trots blev det inga större stopp idag, gudskelov.

Annonser

7 responses to “En batteriholk på hjul

  1. Skadeglädjen är den sanna glädjen….
    Angående biljettkontrollen.

  2. Bygg ut tunnelbanan.

    Problem med batterierna, belysningen och ventilationen gjorde så att tur 50 fick tas ur trafik vid Hötorget och omgående gå i transport till HÖD. När jag i förrgår var uppe på TX Alvik hade vi minsann inte fått nåra inlog! Har de kommit dit nu?

  3. Jag har suttit på tubnet hemma med lösen och inloggningen de använder i spärrkioskerna.

  4. Bygg ut tunnelbanan.

    Jaha, vilken lyx!

  5. TubNet går i princip inte att använda från spärrarna, det finns ingen pdf-läsare installerad och ingen behörighet att installera någon heller. Undrar hur de motiverar att man inte ska få läsa dk-listorna?

  6. Lördag, Tallaght, ändhållplats för spårvägens röda linje i Dublin, en sån där kille i övre tonåren som alltid går omkring i träningsoverall går fram till en förare som står och väntar på sin avgångstid. Killen försöker slingra sig ifrån en Standard Fare Ticket (straffavgift för att ha åkt utan biljett, €45).
    – I got a Standard Fare Ticket yesterday, but I think someone have been using my name.
    – Was the ticket given to you in the hand, or did you recieve it in the post?
    – It was given to me in the hand, by the Ticket Inspector.
    – Aha, ok. And what name did you give to the Ticket Inspector?
    – ………………………. (vänder på klacken och springer iväg).

  7. Kontrollanterna väljer då sina dagar. De har väl i och för sig inte jobbet för att vara populära, men med tanke på de problem kollektivtrafiken dragits med den senaste tiden så skulle då inte jag dra på smilbanden om de kom vaggande i vagnen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s