Becksvart tunnel

Lördagens följetong var tur 66, som först ropade om dålig hyttvärme. Senare tillkom ett tiotal andra fel som gjorde att tåget knappt gick att framföra. Efter omaktiveringar, P-knappstryckningar och ännu fler felkoder som visade sig på IDU:n kunde föraren trots allt köra vidare. Men det var med nöd och näppe. Ett tågbyte beställdes illa kvickt och när turen nästa gång tömde i Odenplan tog den inte svängen ned till bryggan utan fortsatte i transport norrut. Tågbytet blev av i Krillan och sedan var dagens mest tjuriga tåg ur vägen.

Söndagens följetong var förmodligen den eviga ström tågbyten som främst berodde på kalla hytter. Tur 8 hade däremot ett problem av den mer ovanliga sorten; föraren ropade från tunneln mellan Thorildsplan-Fridhemsplan om att hon inte hade belysning framåt. Båda strålkastarna var mörka och helljuset fungerade inte heller. TLC undrade om det gick att köra fram till Fridhemsplan och göra en omaktivering där. Detta gjordes och dessvärre kunde föraren meddela att strålkastarna fortfarande inte var tända. TLC beordrade utrymning av tåget och transport till bryggan Rådmansgatan för att vända och gå norrut i transport. De tillade att signallampan med fördel kunde slås på och riktas framåt så att föraren skulle ha något ljus att tillgå. På bryggan visade det sig att inte heller bakljusen var tända när nyckeln vridits ifrån. Det bar strax norrut för tågbyte.

Måndagen bjöd på ett bråk mellan en man och en kvinna på tur 23. Vakter beställdes och efter att några trafikanter på eget initiativ höll koll på/höll fast mannen så att han inte gjorde några fler utfall, rullade turen vidare till Gullmarsplan, där vakterna väntade. Samtidigt ropade tur 38 om ett pikant litet uppdrag för hjältarna på jourstäd; i en av vagnarna var det blod på golvet… I mässen stod det klart att SEKO:s första valdag gick av stapeln när MH med möttes av en valbox och en kollega som uppmanade alla att rösta. Andra omgången blir imorgon.

Sedan någon vecka tillbaka har nya kupévärmare börjat installeras i vagnarna: Det kommer att ta tid och det sägs att allt ska vara klart någon gång i slutet av februari. Den nya kupévärmaren är mindre än den vita och  får enbart användas i bemannad hytt och har tre steg -av, halv- samt full effekt. Det är bra att lösningar nu kommer till de värst drabbade hytterna. Det men som kommer här är två: utblåset blir begränsat på grund av storleken -det blir dock varmt efter en stunds användning av klossen. Men nummer två rör den där stundens användning. Frågan är om förarna kommer att använda kupévärmaren eftersom den låter högt, ungefär som ett litet flygplan, vilket gör att man inte hör TLC. När den ordinarie hyttvärmen funkar låter den som en hårfön, vilket är en bättre ljudmiljö.

Gränsen för acceptabelt buller i en arbetsmiljö ligger enligt EU-direktiv på runt 80 decibel. Sedan måste arbetsgivaren tillhandahålla någon form av hörselskydd. En hårfön har en ljudnivå på 80 decibel. Ett flygplan eller en konsert ligger på 120 dB. Smärtgränsen för vad örat klarar av är 125 dB; därefter är det risk för hörselskador. Lösningar är alltid svåra när någonting redan är färdigbyggt/konstruerat och inte kan göras om. Och en extra värmefläkt kommer alltid att orsaka ett högre hyttljud. Hur det ska lösas är en fråga i sig. Med C30, kanske? 😉

Kupévärmare v 2.0.

Annonser

4 responses to “Becksvart tunnel

  1. Nog finns det värmefläktar som går tyst. ”AC-burkarna” i 20-vagnarna kunde tidigare leverera värme och lät inte nämnvärt mycket.

  2. Problemet var väl bara att den mobila ac:n och hyttens befintliga ventilation ”tog ut” varandra.
    De små svarta som nu sitter i hytterna är avsedda för att stå i ett tomt fordon (bil & dyl) så därför har tillverkaren inte behövt ta ljudnivån i beaktning när de tillverkat den.. Skulle själv inte vilja köra omkring med den nuvarande fläkten på, när jag själv är i samma hytt. :-/

    För övrigt kommer bana 2 & 3 har första ”tjing” på C30 eftersom de har CX vagnarna kvar..

  3. Må så vara att nån tyckte att de ”tog ut” varandra men det blev i alla fall ordentligt varmt. Vämefunktionen kopplades bort för att det var något tillbud med överhettning..

    Hur det blir med C30 får framtiden utvisa. Dessa kommer att ha luftkonditionerade vagnar och att placera dessa på bana 3 när varma sommardagar kommer är ingen bra service för trafikanter/kunder.

  4. Det är rätt kul när man åker som passagerare och dom glömmer tända i vagnen när man åker som passagerare ibland – tunnelbanan har jag aldrig varit med om det men på pendeltåget några gånger. Dock tror jag nog föraren haft ljus i dom flesta fall – men det är ju lite värre att köra tåget utan lysen.

    Grön linje måste väl vara den värsta när det gäller uppvärmning iallafall eftersom man kör så mycket utomhus.
    Varför inte köpa in lite vanliga värmefläktar som ni kan ha i hytterna
    – om det nu finns eluttag i hytten förstås.
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137142926
    Och inte låter dom som en hårfön heller (för jag köpte en sån själv förut när vi hade kallt i en lägenhet) – det är garantrat inte värre än fläktarna i dom flesta bilar låter på ”halv-fart”.

    Btw. så ligger en konsert inte på 120 dB (möjligtvis uppe på scen eller precis vid en högtalare – men inte där man normalt står som lyssnare). 100-110 är mer normalt (kanske något mer om dom har kraftig bas på). Jetplan kan däremot nå 120 på relativt nära håll (kanske 50 m).

    Det är dock helt beroende på frekvens-innehållet på ljudet vad som är smärtsamt och/eller skadligt. C20 är ett perfekt exempel – där har man nästan konstant 95 dB SPL eller mer under färd och det kan lätt gå upp till 105- 110 dB om man kör över en sken-skarv som dunkar till eller att det t ex slirar vid broms/acc så det blir vibrationer (vilka även överförs till luften inne i vagnen).
    Det mesta av det ljudet är så lågfrekvent att hörseln inte är särskilt känslig för det – man känner det, men det upplevs inte direkt som ljud.
    Kurvgnisslet som brukar bli vid Fridhemsplan är exempel på den motsatta – där är det ofta som man ser personer hålla för öronen (jag själv brukar ibland göra det också för att skydda hörseln). Jag har gjort flera inspelningar där och dom ”värsta” tågen brukar komma upp i ca 100 dB SPL vid änden av plattformen (där det låter mest).

    Buller-mätningar visar därför inte verkligt ljudtryck utan man filtrerar ut låga (och även till viss del väldigt höga) frekvenser från ljudet man mäter – normalt används dB(A) skalan:
    http://www.diracdelta.co.uk/science/source/a/w/aweighting/source.html
    Det visar bättre vad som är skadligt för hörseln eller inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s