Svart tisdag på T-Cen

Dagens största samtalsämne var såklart att det varit PUT (person under tåg) igår på tvåan, vid T-Centralen. Mitt i rusningen. En man hade hoppat ned på spåret för att hämta upp sin mobil och hade inte kunnat ta sig upp. TLC fick larmet och varnade föraren, som drog spaken i nödbroms/alternativt tryckte på svampen. Tåget hann inte stanna. Röda linjen stod still och gröna körde förbi stationen. Som alltid känner MH med föraren och plattformsvärdarna som säkerligen har mått pyton inatt och även med mannens familj. Metrolöpet kan inte vara lätt att se idag för någon av dem. MH är överlag ytterst besviken på Metro, som är ett av tubens mest självklara inslag såsom varande kollektivtrafikens gratistidning och som efter en PUT kör ett sådant löp. PUT-snack har en psykologisk effekt vilken ibland syns alltför tydligt då fler händelser av det slaget snart brukar inträffa kort efter varandra.

Aftonskvallret har redan gjort nyhet av det hela och frågar efter fler tips, aka. om ögonvittnens berättelser vilket innebär att de har något slags sjuk aspiration på att mjölka sensationsvärdet ur storyn. DN skriver också om olyckan samt om svårigheten med automatisk spårbevakning, likaså SvD som dessutom har en artikel idag om det pågående testsystemet för spårbeträde. Yimby är den enda hemsan som har varit konstruktiva genom att börja diskutera en inglasning av stationerna, något som SEKO har drivit länge (och skrev en insändare om till DN + SvD för något år sedan).

Självfallet måste stationerna glasas in. Folk hoppar ned på spåren mest hela tiden för att hämta upp prylar och respekterar inte att både strömskenan och tågen är farliga. Det är hårresande att se hur folk leker med sina liv när de gör sådana här saker. Att det hoppas ned på spåret i tid och otid är en av de vanligast förekommande varningarna förare och trafikledning rapporterar om. Det borde ju vara väldigt logiskt att man ska ge fan i att hoppa ned på spåret, men en del människor gör det iallafall.

En gång när MH privat såg en snubbe skutta ner efter ett par solbrillor menade hon att det var farligt. Svaret blev att ‘men äh -tåget kommer inte förrän om tre minuter’. MH replikerade med ett snabbt ‘tåg kan komma oannonserat, övningståg och lok syns inte på skyltarna’ varpå hon blev kallad pucko, klappad på huvudet och avfärdad…

Kanske är det nog ändå mest illustrativt att säga; människor är mjuka, tåg är hårda. Var rädd om dig själv -ge fan i att gå ned på spåret.

Annonser

7 responses to “Svart tisdag på T-Cen

  1. Dödsolyckor händer i all trafik, och i andra sammanhang också. Nu har jag inte sett Metros löp i dag, men jag har fått uppfattningen att SL och SL-medarbetare är mycket känsliga när det gäller PUT. I viss mån förståeligt, men detta gör också att passagerarnas medvetenhet om att det faktiskt händer dödsolyckor är onödigt låg. Det i sin tur ökar riskbenägenheten, både när det gäller att hämta upp saker från spåret, som att gå nära plattformskanten!

  2. FÖRTYDLIGANDE:
    Att SL-personal m.fl. är känsliga när det gäller PUT är inte alls konstigt. Vad jag menar är att de är känsliga för att det SKRIVS eller TALAS om fenomenet!

    • Vad MH har hört talas eller skrivs det inte mycket om PUT eftersom studier visar att det genererar PUT. Det ena föder det andra, ungefär -en olycka kommer sällan ensam.

      Bland förarna pratar vi om det. Vi måste ju; det är en del av vår vardag i den meningen att det är en sak som kan hända som man sedan får leva med.

  3. Pingback: Med anledning av dödsolyckan på T-centralen « SEKO Klubb 119 – En radikal fackförening som kämpar i alla lägen

  4. I det här fallet verkade det ju vara att han inte kom upp – man kan undra varför (visst är det en kant på kanske 1,3-1,5 m från ballasten upp till plattformsytan, men det är ju normalt ingen höjd som är svår att ta sig upp för).

    Problemet är inte att folk ”beträder spår-området” utan att dom är klantiga när dom gör det. Ett tåg hinner ju mest sannolikt inte stanna så man måste hålla koll och vara säker på att man hinner undan om man skulle se ett tåg dyka upp.
    Vid T-centralen är det inte så bra att hoppa ner eftersom stationen ligger i en kurva så man har dålig sikt. Man kan ju iallafall testa att säga till dom där som står och hänger i gula jackor och hoppas på att dom fixar upp prylen åt en innan man ger sig ner själv. Någon nytta ska dom vara till än att bara hålla på jävlas.
    ( http://www.youtube.com/watch?v=gcOAeWqMBo0 )

    Glasdörrar kan ju införas men det är ju inte helt okomplicerat (grön linje är där det lättast skulle kunna införas eftersom det bara körs C20 där)
    – här är en annan blogg om det (där även jag skrev lite)
    http://www.yimby.se/2010/02/glasa-in-perrongerna_873.html

    Btw – jag fattar inte varför dom sätter grön linje att köra förbi T-centralen – typisk SL. Så mycket plats behöver dom väl inte.
    Det är ju bara köra undan tåget och städa upp samt tvätta spåret – tar ju typ en kvart med lite sopsäckar och en av brandslangarna som brukar finnas på stationerna (tåget är ju bara köra till depån för enklare tvätt av undersidan)
    Det är ju bara sätta lite skärmar för om dom inte vill att folk ska kolla 😉

  5. Jag tycker gott att man kan tala om problemet, och till och med göra som i London där dom är helt ärliga med vad som förorsakar en försening.

    ”Severe delays on central line due to a person under a train at Marble Arch” – Det får då mig att passa mig mer när jag befinner mig i tuben, det hade kanske hindrat denna snubben att försöka plocka upp mobilen. Folk som vill avsluta sitt liv gör det nog tyvärr ändå, på ett eller annat sätt.

  6. Kolla detta ( Hämta leksak på spåren på Stockholms Central )
    http://arskortguldsj.wordpress.com/2010/02/27/hmta-leksak-p-spren-p-stockholms-central/
    och http://www.youtube.com/watch?v=BZiYamUQGjg&fmt=32

    Mera om att åka tåg hittar man på http://www.arskortguldsj.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s