En svårförlöst trafikdag

Det var ingen som tycktes veta någonting denna morgon. Men sedan kom beskedet; hela gröna linjen skulle trafikeras, med 10-minuterstrafik, ä.k. stomtrafik. Förarna i depåerna fick bråttom att iordningställa tågen och ta ut dem på banan. Väl där kunde man se vilket hästjobb alla snöröjare och banarbetare hade gjort; is låg sönderhackad och snö undanskottad i stora sjok där den inte kunde ta i strömskorna eller lägga sig mot strömskenan. På en del ställen var det fortfarande smått slirigt, men det är sådant man får räkna med på vintern -det allra viktigaste var att bromsarna tog, att spåren var farbara. Och det var de. Under morgonen gick alla linjerna bra.

Tyvärr ville banan trilskas, trots banarbetarnas två dagar långa ömma omvårdnad, varpå det blev växelfel både i Åkeshov och Råcksta. Till en början gick det bara att köra till Alvik för vändning där eftersom mellanspåret i Åkeshov plötsligt var otillgängligt. Det innebar att linje 18 och 19 turades om att vända på Alviksbryggans båda spår. Linje 17, som snart skulle börja åka till Åkeshov, fick ha kvar Odenplan som destination. Då en majoritet av tågen vände efter kortare färd än vanligt blev det trångt i Alvik och svårt för TLC att få till en bra ordning på tågen; arton och nitton vändes i Alvik på löpande band för att undvika tågköer och det kunde därför lätt bli tre eller fyra tåg innan varje linje sjutton.

Bussar beställdes för att ersätta trafiken på sträckan Alvik-Åkeshov, samtidigt som det konstaterades att ett tåg utan problem skulle kunna pendla mellan Åkeshov och Alvik. Om bussarna gick oregelbundet skulle det åtminstone finnas ett spårbundet alternativ. (Om än med sporadiska avgångar.) Ett tåg som redan befann sig på Hässelbysidan kunde köras in till Åkeshov från ett håll där det inte var växelfel och inom kort hade en tillfällig spårtrafiklösning gjorts; man kunde resa till Alvik, vänta på ‘pendeln’, åka till Åkeshov och där vänta på nästa pendel mot Hässelby strand. Efter att växelfelet i Åkeshov till sist gav sig kunde linje nitton börja vändas där, vilket gjorde att ett av pendelstegen försvann. En timme efter det löstes även växelfelet i Råcksta och trafiken kunde återupptas på hela gröna linjen.

Eftersom vagnbalansen såg ut som sådan att det nu fanns fler artontåg ute än vad det fanns plats i Farsta strand när det blev dags att vända där, beslöt man sig för att låta linje arton köra från Farsta strand till Vällingby istället för Alvik, för att korrigera det senare på dagen. Som alltid när det varit banstrul började avlösningarna att spricka när alla förare befann sig på fel sida om stan. En förare som skulle bli avlöst i Alvik kanske inte blev det, eftersom avlösaren befann sig i Hagsätra och så vidare. Mer kaosartat blev det denna dag eftersom PLE själv sprang ned för att avlösa en förare vid Gullmarsplan, varför det nu inte fanns någon bemanning på trafikexpeditionen. Ingen på Guppet kunde således dra i tåtar eller pussla med arbetskraft för att lösa förarnas raster. Alviks PLE gjorde så gott hon kunde för att lösa raster med mera medan Guppets PLE var ute och körde, men till slut fanns det inga reserver kvar. Hoppet stod istället till de ordinarie avlösningarna, då mellanskiftskollegorna snart skulle börja jobba. Det blev ännu en sådan där dag då förare satt flera timmar i sträck på tåg utan lunch eller hemgång. (Övertidslapparna från den senaste veckan kommer snart att kunna användas som tapet i mässen.)

Mitt i alltsammans tyckte två killar i Enskede gård att de hade rätt att spotta på en förare, som blev chockad men mest arg. Tåget utrymdes vid Globen och föraren körde upp tåget på Pollak för att sedan få komma till mässen och varva ned. I samma veva kom PLE tillbaka till Gullmarsplan och började jämsides med PLE i Alvik att reda ut avlösningskaoset så att folk kunde gå hem.

Trots röran var det en lättnadens känsla som bar fram MH denna dag. Lättnaden över att tågen rullar, att alla slipper stå och frysa tårna av sig i väntan på ersättningsbussar. Och över att solen sken hela förmiddagen.

Annonser

5 responses to “En svårförlöst trafikdag

  1. PLE? Pollak? TX? PFD/plattformsdel? Tur? Trasan? DLC? HB-tryck? IDU? Svampen? TB/YTL? HS?

    //en stackars trafikant som försöker följa en mycketintressant blogg

  2. Jag är en vanlig resenär (nåja – ”tågnörd” så jag vet mer om spårtrafik än en vanlig Svensson) och har läst V/MH-bloggen i minst ett år. Den har verkligen ökat respekten för alla de som jobbar i tunnelbanan! Nu ser jag på kommentarerna att fler ”Svenssons” hittat hit. Bra, ju fler som får respekt för de som får Stockholm att fungera, desto bättre.

    Tunnelbanan är suverän!

  3. Tack för en intressant blogg och ett stort tack till alla duktiga förare!
    Tycker informationen överlag blivit bättre i T-banan, så fort tåget stannar brukar förarna numera berätta varför, stationsvärdarna hindrar att visa tvunget ska tränga sig in i de första dörrarna när de börjat stängas och att inte alla ställer sig vid de första dörrarna, kortare uppehåll vid stationerna osv osv…
    Visserligen har kanske informationen varit bristfällig just nu ibland, men det har ju varit en ganska unik situation och det viktigaste är att man tänker på säkerheten.
    Allt brukar ordna sig tillslut. Ibland kan man ta det lugnare och vänta den extra minuten på nästa tåg och njuta av en underbar stad, unik puls som knappt finns i Sverige! En fördel med snön är att det är väldigt ljust – rena ljusterapin. Älskar Stockholm och T-banan helt enkelt!
    Le – lev längre! Tänk även på dina medpassagerare i trafiken och i livet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s