Ingen rök utan eld

Samtliga linjer trafikerades och tidningarna slutade plötsligt att kalla tunnelbanan för ‘sorgebarn’. Flera resenärer kom fram och berättade att de var glada över att tågen gick igen. Depåpersonalens extra värmeaggregat fungerar bra för att avisa tågen och därmed går det fortfarande fint att bromsa. Ja, dagen började sannerligen bra. Utöver att tågen som vänder i Gullmarsplan på morgonen blir lite försenade när de nu har varit tvungna att vända i Slussen eller Hötorget. (Idag provade man varianten med vändning på plattform tre i Gullmarsplan runt sjutiden när det fanns en lucka till nästa södergående nitton.)

Runt halv sju meddelade en förare att det luktade brandrök eller bränt papper infart Skanstull. TLC noterade detta och snart ropade ännu en förare över radion att hon såg elden. Den var liten, kanske 2 dm i bredd och sprakade under strömskenan mitt i tunneln mellan Medborgarplatsen-Skanstull. Eld+strömskena+el+skyddsbräda i trä lades snabbt ihop och tågen på vardera sidan tunneln stannades omedelbart medan två radiobilar ryckte ut för att inspektera sträckan. Befälen gick ned på spåret från varsin station och letade brand. Rök fanns det, men de hittade ingenting mer. Ytterligare några minuter senare konstaterades elden vara självslocknad och TLC kunde åter släppa på trafiken. Linje nitto turades om för att matcha turlistan och efter litet pusslande, samt inslussande av extratågen i depåerna, var ordningen återställd på banan. Några förare satt på fel tåg och därför blev det småstruligt med avlösningarna, detta klarades dock upp till tio. Man kan tycka att minibranden var en skitsak och att trafiken skulle rulla, men säkerheten går framför allt. (Brandkårens mardrömsscenario är en brand i tunnelbanan och det är lätt att förstå varför; tunnlar, tunnlar, elektronik och tunnlar. Röken dödar och den kan lätt fylla stora delar av tunnelsystemet.)

Under dagen ropade lok 9211 att de ville till bryggan Gullmarsplan. Äntligen skulle den lappas ihop! MH fröjdades inombords. Men att laga och fixa räcker inte; vändslingan ska fungera också, dessutom ska provtåg köras in och ut för att säkerställa att den fungerar som den ska. Det är några processer som ska klaras av, men inom kort borde bryggan åter stå till TLC:s och förarnas förfogande.

Lok 9211 på den avstängda bryggan, Gullmarsplan. Bildcred: M.

Nu går MH och lägger sig i soffan med en god bok. Förmodligen slumras det till, det är bäst att ställa klockan redan nu. 😉

Annonser

2 responses to “Ingen rök utan eld

  1. Det brinner inte mer bara för att det är ström i skenan. Skyddsplankan kan ju brinna naturligtvis
    – eftersom den är i trä. Däremot kan brand uppstå av att strömmen passerar igenom nåt som hettas upp – i detta fall kanske en fuktig tidning som la sig mellan strömskenan och nåt jordat.

    Det är ju bra att dom stänger av trafiken i ett sånt läge – nästan alla bränder är ju små i början (man vet ju inte vad det är som brinner). Behöva utrymma ett fullsatt tåg som blir stående i en brinnande tunnel är ju inget man vill riskera
    – däremot är el/elektronik inte mycket att oroa sig för (eldrivna fordon är ju långt mycket säkrare än fordon som har stora mängder bränsle med sig, som kan brinna/explodera).

    • Nu ska, enligt obekräftad uppgift förvisso, skyddsplankan vara flamskyddad med brom, så jag finner det otroligt om denna skulle börja brinna.

      Kablage kan däremot fatta eld rätt bra, plasterna som använts har inte alltid varit av typen som bara omvandlas till koldioxid. Men den stora brandrisken är ju skräpet som slängs ner på spåren. Eller varför inte smuts och oljerester kombinerat med damm.

      Det är nödvändigt att stänga av trafiken vid rökutveckling och synliga flammor, det är inte lätt att ta sig till bränder i tunnelbanan för brandkåren. Och det kan ju snabbt bli övertänt beroende på mängd brännbart material i närheten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s